NY STRATEGI: Med Thor Hushovd ombord har Uno-X valgt å spisse talentutviklingen inn mot juniorklassen, snarere enn U23-klassen. Det er ikke gode nyheter for alle. Foto: Szymon Gruchalski/Uno-X Mobility
Lesetid: 9 minutter
Siden oppstarten i 2017 har Uno-X med sitt sykkelkonsept tatt gigantiske steg. Blant annet ved å bygge opp et WorldTour-lag på kvinnesiden, og et herrelag anført av blant andre Alexander Kristoff og Magnus Cort – på nivået rett under de aller beste.
Ved oppstarten var Uno-X Hydrogen Development Team et lag som skulle utvikle ryttere i U23-klassen til å ta steget videre opp i eliten. Syv år senere har mye skjedd, men i midten av april kom det likevel en litt overraskende beskjed om at U23-satsinga, som i dag heter Uno-X Mobility Development Team er inne i sin siste sesong på landeveien.
«Trenden i internasjonal sykkelsport de siste årene har vært at yngre og yngre ryttere har utmerket seg på toppnivået. Mange ryttere hentes rett fra juniornivået til de største lagene. For Uno-X er det viktig å holde tritt med denne utviklingen. Derfor har selskapet blitt del av spennende samarbeidsavtaler med NTG i Norge, og Team Cycling Elite i Roskilde», het det i en pressemelding fra sykkellaget.
TV 2 har siden skrevet at avgjørelsen også er økonomisk forankret. Etter stadig økning i lagets budsjetter siden 2017, og en foreløpig peak med Tour de France-debut og rundt 170 millioner kroner brukt i 2023, ønsker styreleder Ole Robert Reitan å begrense bruken til rundt 150 millioner kroner årlig.
Torsdag starter årets Tour of Norway, som går over fire etapper. Det forventes en tøff og spennende kamp om sammendraget, med to bakkeavslutninger. 19 norske ryttere er til start, samt den belgiske superstjernen Wout van Aert
Hushovd: – Vemodig
Samtidig betyr avgjørelsen, i hvert fall for ryttere som ikke uten videre er klare til å ta steget rett ut i proffverdenen, at de nå må kikke seg om etter nye utfordringer neste sesong.
Dette gjelder blant annet Mikal Uglehus, Halvor Dolven, Daniel Årnes, Ola Sylling, Truls Nordhagen og Erik Nygaard Madsen. For danske Henrik Pedersen er situasjonen en annen, da han opprinnelig hadde inngått en avtale om å sykle for profflaget i 2026 og 2027-sesongen.
Det er Thor Hushovd som nyansatt generalmanager som, sammen med styret, skal stake ut den nye kursen for det norske sykkelprosjektet.
Han medgir at det ikke bare var enkelt å fatte en beslutning rundt Uno-X Mobility Development Team:
– Hva tenker dere som jobber i Uno-X om å legge ned prosjektet, føles det fremdeles litt sårt å fatte en slik avgjørelse også med tanke på rytterne som rammes av det?
– Det er selvfølgelig veldig vemodig, spesielt for rytterne som mister en slik mulighet, og andre som blir berørt av det. Det er absolutt grunnet besparelse, men grunnen til at vi tok steget for å legge det ned er at vi ser ikke verdien av investeringene i forhold til hva vi får igjen. Uno-X Mobility bruker enorme summer på å støtte sykkel-Norge i alt fra ritt, til NTG (Norges Toppidrettsgymnas), klubber, NCF (Norges Cykleforbund) og tre lag. Sykkelsporten og utviklingen har forandret seg, vi skal fokusere mer på juniorer, så det blir mer en flytting av fokus, klargjør Hushovd overfor Landevei.
– Går man også med et håp om at det kan være mulig å reversere avgjørelsen/ta opp igjen prosjektet senere? Da tenker jeg blant annet på om man skulle få inn en co-sponsor på et punkt, og løse det den veien?
– Det er absolutt en mulighet, jeg mener Uno-X Mobility både på kvinne og herresiden fortsatt er utviklingslag. Vi prøver å få de beste norske/danske rytterne, og utvikle dem. Det er fortsatt langt til toppen og de beste lagene i verden. Det jobbes med hvordan vi skal utvikle de beste norske også de første årene etter juniorklassene. Hva fremtiden blir er vanskelig å si nå, sier han.
Lettere, raskere, bedre. SRAM gjør endringer over hele linja den nye Red, noen endringer mer drastiske enn andre på den elektroniske girgruppen som nå er lettest i verden.
– Et lite sjokk for mange
Selv om avgjørelsen nok overrasket mange, kom den heller ikke som lyn fra klar himmel. Hvis ønsket var å utkonkurrere en konkurrent som Visma-Lease a Bike, som i tur og orden har hentet perleraden Johannes Staune-Mittet, Jørgen Nordhagen, Per Strand Hagenes og Jonas Kind Høydahl fra den norske sykkelscenen – måtte man også lagt helt andre ressurser i potten rundt utviklingslaget.
I fjor høst, da nyankomne ryttere ble tilbudt ettårige kontrakter som skulle gjelde for 2024-sesongen, begynte også ryktene å skyte fart.
En av rytterne som ble rammet av u-svingen rundt U23-satsinga, er Mikal Uglehus.
– Da vi fikk beskjed om at «devo-laget» skulle legges ned, tror jeg det var et lite sjokk for mange. Selv om de aller fleste rytterne var på ettårskontrakter, har jo dette laget føltes som et trygt sted å være, da de har en historikk for å være flinke til å ta vare på ryttere som trenger tid på å utvikle seg, sier Uglehus til Landevei.
Vestlendingen forteller videre at de fikk beskjed om laget skulle gjøre sitt beste for å hjelpe rytterne videre i karrieren etter den nedslående nyheten.
– Man må jo ha en viss forståelse for at man må kutte kostnader. De siste års utvikling har vært at ryttere blir plukket opp i yngre og yngre alder, mens det samtidig blir vanskeligere å lykkes dersom man ikke har fått til toppresultater innenfor juniorklassen. I hvert fall når det er så få ritt å sykle i Norge, blir det enda viktigere å komme seg ut for å sykle internasjonalt og sikre god utvikling, legger han til.
Hva blir konsekvensene?
Som eier og sponsor av sykkelsatsingen, har Uno-X også gjort flere andre strukturelle grep den siste tiden.
Som pressmeldingen fra laget også indikerer, har man også gått inn med pengestøtte til Team Uno-X NTG, som nettopp dreier seg om å utvikle ryttere i junioralder.
André Drege er ettertraktet og profflag banker på døren, men Drege var usikker på interessen hos Uno-X. Kurt Asle Arvesen bekrefter at de følger situasjonen nøye.
Spørsmålet er hvordan framtiden nå ser ut for det bredere lag av norske U23-ryttere. Ryttere som Felix Ørn-Kristoff og Jørgen Nordhagen vil alltid bli plukket opp av andre lag, men hva med dem i sjiktet under?
– Det trangeste nåløyet finner man i U23-klassen, og ikke blant juniorene, påpeker Tamás Lengyel.
Han er trener for blant andre Uglehus og er sentral i både Bergen CK og toppidretsslinja ved Tertnes Videregående skole. Han påpeker at toppidrettslinjene via klubber som Bergen CK, Sandnes SK og Stavanger SK har et bredt tilbud om å kjøre ritt i utlandet – i tillegg dukker det opp muligheter via forbundet.
– Problemet nå er økonomien. Det er ingen som har penger. Nå mister vi også 9-10 plasser i U23-klassen fordi Uno-X legger ned satsinga si. Alt i alt blir det et stor mangel på tilbud for norske ryttere. Det skader ikke å sykle i Belgia i én sesong, men samtidig kan man ikke sammenlikne rittprogrammet til Uno-X og Coop med pro-kermesse. På sikt frykter jeg at syklinga blir en plan B, og at man heller setter seg ned og fokuserer på utdanning og en videre karriere. Det er begrenset hvor lenge man kan leve på foreldrene, påpeker Lengyel.
Han var ikke direkte overrasket over at Uno-X valgte å kutte i satsinga si, og håper samtidig at det kan være en vei tilbake for konseptet:
– Jeg vil ikke avskrive laget om det skulle komme inn en ny sponsor. Strategisk sett er det dårlig butikk å legge det ned, men det har med budsjettkutt å gjøre. De måtte kutte noe. De kunne ikke kutte i lønningene til stjernene og de kunne ikke kutte damelaget. De måtte kutte noe, og da var det den eneste måten å spare inn 10 millioner kroner på. Siden oppstarten er det første gang vi ser dette prosjektet ta et steg bakover, mener Lengyel.
Håper andre miljøer tar opp hansken
Etter at Uno-X for første gang så langt har valgt å sette én fot i bakken og justere ned størrelsen på det norske prosjektet, håper sentrale personer innenfor laget at andre miljøer i Norge etter hvert vil ta opp hansken.
– Det er masse muligheter for norske og danske ryttere til å komme seg videre etter juniorklassen. Vi ser jo i dag at de absolutt beste ikke har «tid» til å sykle for et devo-lag, sier Hushovd og fortsetter.
– Jeg mener jo også at dette åpner opp muligheter for andre, norske kontilag. Det blir flere ryttere tilgjengelig, og alle de beste vil ikke havne hos Uno-X Mobility. Det optimale for utviklingen av sykkelsporten er om det var som for noen år tilbake, da vi hadde mange slike lag i Norge, argumenterer han.
Han får støtte fra Kurt Asle Arvesen:
– Jeg håper jo det åpner opp for andre miljøer til å satse, som for eksempel Lillehammer CK (klubben har kontisatsing fra inneværende sesong, vår anm.). Jeg vil tro det er rom for tre-fire kontinentallag i Norge. Utover det, vil det nok føre til at enda flere vil dra ut i Europa og få oppleve det eventyret på devo-/kontinentallag, mener han.
– Noen vil kanskje mene at dette er første gangen Uno-X tar et skritt bakover som konsept siden starten i 2017; hvordan ser du på det?
– Tja, sykkel-Norge trenger noen flere som Uno-X. Når det gjelder pengebruken, så koster det å bygge et hus. Spesielt den første gangen. Nå er det bare bruk og vedlikehold igjen, eventuelt noen oppgraderinger når for eksempel kjøkkenet er slitt, svarer han og minner om at laget i 2017 ble startet for å utvikle ryttere som skulle inn på nå nedlagte Team Joker Fuel of Norway.
– Tar livet av vår egen kalender
Det er liten tvil om at det utvikles gode nok ryttere i norsk sykkelsport. Tamás Lengyel peker blant annet på ryttere som Storm Ingebrigtsen, Mikal Uglehus, Kristian Haugetun, Kasper Haugland, Felix Ørn-Kristoff og Jesper Stiansen som gode eksempler de siste par årene.
– Ekstremtalentene dukker fortsatt opp, og jeg tror ikke det vil stanse opp med det første, sier han.
Det han dog er bekymret for er tilstanden til den nasjonale rittkalenderen. Som leder for Region Vest og Bergen CK får han kjenne på kroppen hva høye priser og svak norske kronekurs gjør i iveren etter å sikre juniorene best mulig internasjonal matching på kontinentet.
– Det beste vi kan gjøre nå, er å sette oss ned og se på hvordan vi kan kutte ned på antall utenlandsturer. Da jeg kom til Norge for noen år siden, var man forpliktet til å stille med så og så mange ryttere i Norgescupen. I helga er det for eksempel Fana 3-dagers, men det er veldig mange som reiser ned for til Danmark for å sykle Horsens Løbet i stedet. Jeg forstår det rent sportslig, men det ender opp med at vi avliver vår egen kalender.
Han foreslår i stedet at regionene i norsk sykkelsport hadde fått oppdraget med å arrangere én norgescuphelg hver, med tempo, gateritt og fellesstart.
– Resultatet i dag er at miljøene i Bergen, Stavanger, Lillehammer, Kongsvinger og Bærum sitter og «brenner penger». Samtidig mangler vi gode alternativer. Lokale ritt i Bergen kan innimellom «friste med» mellom 10 og 20 startende. Da blir det også vanskelig å utvikle seg som syklist, påpeker han.
Felix Ørn-Kristoff spurtet inn til gull og roste arrangøren under NM i gateritt på havnepromenaden i Oslo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.