På lørdag sykler Lars Blesvik den aller første krossutgaven i Birken. Krossentusiasten fra Holmenkollen CK var av de aller første til å melde seg på da Birkebeinerrittet åpnet for å sykle med bukkestyre og grove dekk i år. Men 84 kilometer er vesentlig lenger enn de fleste krossrittene, og dermed har det blitt noen langturer i løpet av sommeren. LES OGSÅ: Nå kan du sykle Birken med bukkestyre – Selv om jeg har vært igjennom et utall runder med barnehagepest denne sommeren og ikke har fått trent fullt så mye som jeg hadde håpet da jeg meldte meg på kross-Birken i mai, så har jeg fått lagt inn en del lengre grusturer på rundt 100 kilometer. De tar normalt mellom fire og fem timer, sier småbarnspappaen. Blesvik sykler som oftest langturer i helga, men 37-åringen er ikke fremmed for å legge inn en slik fire-femtimers tur etter jobb. – Jeg bruker ofte marka på kveldene. Kommer jeg av gårde i sjutida, er jeg hjemme igjen til midnatt. Med en god lykt er ikke det noe problem selv om det blir stadig tidligere mørkt nå framover høsten, og på kvelden er det nesten ikke trafikk på grusveiene i Nordmarka. Disse turene sykler Blesvik som regel alene, med podcast på øret og lommene fulle av vingummi. Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur. LES OGSÅ:Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska Knut Sande: Pelotonens største sadeltaske Sondre Svensli: To ess i baklomma på langtur Monica Storhaug: Null verktøy – masse godteri  Frode Jermstad: Jermstad styrer unna sukker   Christian Askildsen: Derfor har Eskildsen ekstra dekk under setetJanne Smauget: Smauget sverger til solbærsaftKetil Tærum: – Du må spare på kreftene overalt hvor du kanJonas Orset: Miljøsyklisten som digger bensinstasjonerElise Marie Olsen: – Grovbrød med Nugatti funker alltidSilje Mathisen: Mathisen har lommene fulleFredrik Lorentzen Henne: Sykler med vindvest og løse ermer på magen Reidar Borgersen: – Magen er trenbarKjetil Johansen Amundrud: – Ferdig-barer og sportsdrikk blir det nok av på ritt Amalie Lutro: – Jeg har ikke gått på noen næringssmell ennåKristian Aasvold: – Det går veldig mye i brødskiverBente Rossing: – Jeg fylte på med mat hele veien   Hva har du på deg på langtur?– Når du sykler lange turer på kvelden må du være forberedt på temperaturfall. Derfor sykler jeg med gabba-trøye, som har en softshell membran og er litt vannavstøtende, og litt tykkere shorts. Gabba-trøya har korte ermer, men er det kaldt har jeg med meg løse ermer til å ta på etter hvert. Jeg sykler sjelden med lange bein eller løse knær, for beina holder som regel varmen så lenge jeg trår. Men jeg har alltid med meg et ekstra par med tynne neopren hansker. Det verste jeg vet er å være kald på hendene, men disse fungerer veldig bra. Hvis det er dårlig vær fra start har jeg på meg en tynn og ultralett Goretex-jakke. Hva har du med deg av mat på langtur?– Vingummi. Jeg digger vingummiene med colasmak fra PowerBar. Powergums fra Sponser er også bra. De smaker som innkokt Red Bull, og for alt jeg vet kan det godt være at det er innkokt Red Bull. Uansett er de supereffektive og dekker flere behov. For det første er de en pålitelig og lite klissete karbohydratkilde med litt koffein. Og så er de veldig praktiske. Du kan ha vingummiposen i lomma og fiske ut en eller to hver gang du begynner å tenke på at tenna klaprer i munnen. Klapringen gjør meg irritert, men når jeg spiser en bit vingummi, så blir munnen opptatt i et par minutter. Dessuten er det lett å dele. Hvis du har en kompis som begynner å slite litt, så kan du slenge til ham et par slike, så holder han en halvtime til. Det er ikke så lett eller delikat å dele på en gelpose. På langturer har jeg ofte også med meg en nøttebar som mellommåltid. Det kan godt være en helt simpel bar fra matbutikken, men jeg er veldig glad i Outdoor-baren til Enervit. Den består nesten bare av nøtter og tørket frukt. Det er ikke ofte jeg lager noe grøpp selv. Jeg er småbarnspappa og baker brød i hverdagen så det får holde. Men av og til blander jeg litt kasjunøtter, hasselnøtter og rosiner i liten pose og legger i lomma. På flaskene er det som regel bare vann. Saken fortsetter under LOMMEMAT: Lars Blesvik sverger til vann og vingummi på sine timilsturer. Neopren hansker og regnjakke er det også plass til.   Hva har du med deg av utstyr?– Jeg har alltid med slange, pumpe, dekkspaker og en kjedekutter med 3mm og 4mm heksnøkkel. På grussykkelen har jeg pumpen på ramma. Resten har jeg i en liten sadeltaske. På lomma har jeg bare mat, ekstra hansker og plass til løse ermer. På grussykkelen har jeg slangeløst oppsett, men ellers bruker jeg bare Latex-slanger, og folk spør meg hele tida om ikke det er fryktelig upraktisk. Med Latexslanger må du pumpe før hver tur, men da vet jeg også at lufttrykket er riktig hver gang. Men generelt ser jeg at altfor mange drar ut på tur uten å gå over utstyret først. 99 prosent av tekniske problemer som dukker opp underveis, skyldes at folk ikke har gått over kjedet og sjekket lufttrykket før de legger ut på tur.Har du et proff-tips på tampen?– Hjelm er viktig. Det finnes ingen unnskyldninger for å ikke bruke hjelm, så det er viktig at du har en hjelm du er fornøyd med og liker å ha på. Jeg bytter hjelm så ofte jeg finner en hjelm jeg liker, uansett pris. Den er en del av utstyret på lik linje med alt annet.  VELUTSTYRT: Lars Blesvik har verktøyet i orden, slange i sadeltasken og pumpen på ramma.