17-åringen fra Halden er vokst opp noen hus bortenfor Emilie Moberg, som nå sykler for det danske profflaget Team Virtu Cycling. Men inntil Olsen skadet seg for et par år siden og måtte sykle for å holde seg i form under skadeavbrekket, var det fotball og turn hun satset på. 

Nå er Olsen en av flere ambisiøse førsteårsjuniorer i det stadig hardere Norgescupfeltet. Hun har ambisjoner om å vinne NM til neste år, og på sikt kunne leve av syklingen. 

Annonse

På søndagens NM-fellesstart ble det åttendeplass. 

– Det ser ut som om fellesstarten kom litt for tidlig for meg, for beina spilte ikke helt på lag. Håper det løsner litt utover uken med tanke på temporitt og gateritt, og så får vi ta dette som læring til neste gang, sier hun, og gleder seg samtidig over at lagvenninna Silje Mathisen vant rittet.   

– Silje kjørte veldig bra i fellesstarten. Nå håper jeg å få noen gode resultater på de rittene som er igjen denne sesongen, slik at jeg er aktuell for landslaget både i år og framover. Men neste år håper jeg å ha formen på plass til rett tid og gå for seier på NM, sier Olsen. 

SE bildegalleri fra NM-fellesstarten

Flere og sterkere jenter i Norgescupen
Olsen opplever at stadig flere jenter vil satse på sykling, og at både feltet og nivået på juniorsiden i Norge har hevet seg bare siden i fjor. 

– Det kommer flere og flere jenter, og er godt nivå på konkurrentene, så det er tett mellom oss på resultatlista. At jeg skulle bli tatt ut til landslaget i år, hadde jeg aldri trodd, men det ga mersmak. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å bli fast på det laget framover, sier Olsen, som vet det ikke finnes noen snarveier dit. 

– Det er mye trening som skal til, og du må ha kontroll på kosthold, søvn og restitusjon. Du må hele tiden være på forskudd med alle de små tingene som kanskje ikke alle tenker på, slik som å spise jevnt under treningsøktene, få i deg mat og drikke etter trening, og prioritere hvile, sier hun. 

Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur.

Hva har du på deg på langtur?
– Det går i brødskiver. Jeg trenger en brødskive i timen, som regel er de med Nugatti eller skinke. Jeg har også med meg bananer, og en sjelden gang litt sjokolade. Men grovbrød med Nugatti funker alltid. Og så har jeg en flaske med vann og en med saft, som jeg bytter på mellom. Da får jeg i meg litt energi fra drikken også. Det er viktig å få i seg mat hver time så man ikke går på smellen på slutten, men jeg er glad i mat, så det skjer nesten aldri.  

Saken fortsetter under

Elise Marie Olsen - food 1400x933
ENKELT OG GREIT: Grovbrød med Nugatti er Elise Marie Olsens lommemat på langtur.

ENKELT OG GREIT: Grovbrød med Nugatti er Elise Marie Olsens lommemat på langtur. 

Hva har du med deg av verktøy?
– Jeg har som regel med slange, en dekkspak og en pumpe, og noen ganger multiverktøy. Det har jeg i lommene alt sammen. Det er ikke ofte jeg får bruk for det, men det hender jo at man punkterer og da klarer jeg med helt fint. Jeg skifter vel slange på rundt 10 minutter og kunne sikkert vært bedre på det, men det er ikke noe jeg øver på. Hvis vi punkterer på ritt får vi jo bare nytt hjul og det går veldig fort. 

Hva har du med deg av klær?
– Det kommer jo an på været, men hvis det ser ustabilt ut har jeg med meg en regnjakke. Og hvis vi sykler hardt, har jeg med meg en ekstra supertrøye som jeg har klippet ermene av slik at den blir som en singlet. Det er godt å ha når vi roer ned etterpå. 

Har du et profftips helt til slutt?
– Nei egentlig ikke. Det er ikke så veldig komplisert. Men det å ha fokus på detaljene rundt kosthold, søvn og restitusjon generelt er viktig. Det er ofte alle de små tingene til sammen som er avgjørende i lengden. 

Elise Marie Olsen - tools 1400x933
BASISUTVALG: Dette har Elise Marie Olsen med seg av verktøy, alt får plass i lommene.

BASISUTVALG: Dette har Elise Marie Olsen med seg av verktøy, alt får plass i lommene.