Framover vil alle Specializeds hjelmer være tilgjengelig i versjoner med MIPS. I tillegg lanserer amerikanerne i dag unik teknologi for å sikre at du får hjelp hvis du krasjer, kalt ANGi.

Specialized er ofte opptatt av å gjøre ting på sin egen måte. Ofte fordi de mener at de kan gjøre ting bedre enn andre. Nå har de inngått et samarbeid med MIPS. I tillegg til å inkludere MIPS-muligheter på alle hjelmene i katalogen, har de også fått utviklet sin egen superlette versjon av MIPS, MIPS SL.

I jungelen av påstander om forskjellige hjelmers fortreffelighet er det langt mellom de objektive og uavhengige svarene på hva som faktisk beskytter hodet ditt bedre i et krasj. MIPS har forskningen på sin side og uavhengige undersøkelser har vist at MISP faktisk gjør at hjelmen beskytter bedre enn hjelmer uten MIPS.

Les hele NAF og svenske Testfaktas test av hjelmer her:

At Specialized nå inkorporerer MIPS i sine hjelmer er gode nyheter for alle oss som bruker hjelm når vi sykler. MIPS SL som Specialized vil ha enerett på i ett år skal ifølge Specialized ikke bare være lettere enn vanlig MIPS, men også mer komfortabel. Den består av små klyper mellom hjelmens innside og skumpolstringen som ligger an mot hodet.

Disse klypene gjør at skumpolstringen kan bevege seg tilnærmet friksjonsfritt 10-15 mm mot hjelmens innside, slik at hjelmen sklir på hodet og dermed bedre demper rotasjonskrefter som kan skade hodet ved at hjernen roterer inne i hodeskallen.

Les test av Specialized Ambush, uten MIPS her: 

MIPS SL vil være tilgjengelig på Specialized sine toppmodeller til både terreng-, tempo, og landeveissykling, Ambush, S-Works TT, S-Works Evade II og S-Works Prevail II. For ordens skyld: Alle MIPS-løsninger, inkludert SL oppfyller samme sikkerhetskrav.

MIPS var en periode eid av Giro og Bell, men er nå listet på Stockholmsbørsen som et vanlig børsnotert selskap. Giro og Bell har ikke eierskap lengre.

Les om lanseringen av Specialized Evade II her: 

Nødhjelp

Specialized har i tillegg til MIPS også utviklet sin egen løsning for at hjelmen nå merker om du har vært i en ulykke og selv kan ringe om hjelp. Teknologien som Specialized har kalt ANGi (Angular and G-Force indicator) er en videreutvikling av ICEdot-teknologien som var på markedet for et par år siden.

Specialized kjøpte i 2017 opp ICEdot og mannen bak ICEdot, Chris Zenthoefer jobber nå for Specialized som leder for ANGi-prosjektet og utviklingen av app-løsningen Specialized Ride app. ANGi har et akselerometer og en gyro for måling av lineære og roterende krefter. ANGi fungerer sammen med Ride app-en og GPSen i mobilen som også fungerer som en logg-løsning lik mange av de andre på markedet i dag.

Den kan linkes med Strava og kan også by på flere muligheter i samarbeid med ANGi-dingsen. ANGi-dingsen monteres på hjelmen og pares med mobilen og Ride app-en. I app-en legger du selv inn hvem og hvilke numre ANGi skal sende nødmelding til hvis du krasjer. ANGi merker at du har krasjet på flere måter, både slag og rotasjon i hjelmen over en viss terskel kan utløse ANGi. Utløses ANGi-funksjonen setter telefonen i gang en alarm. Hvor lang tid du har på å stoppe alarmen kan du selv stille inn i app-en. 30 sekunder er standard.

Stopper du ikke alarmen vil ANGi og Ride app-en sende melding om at du har krasjet og hvor du er med GPS-koordinater til de personene du har lagt inn på forhånd.

Skal du på sykkeltur på steder der du mistenker at ANGi kan miste nettilgang, kan du legge inn forventet tid for turen i Ride app-en på forhånd. Kommer du ikke tilbake innen den tiden du har lagt inn vil ANGi sende ut nødmelding og oppgi stedet der du sist hadde dekning på mobilen og den ruten du har lagt inn i app-en på forhånd.

ANGi kobler seg til telefonen med Blåtann, men er ikke koblet til telefonen hele tiden. Kun ved starten av turen og ved en eventuell krasj vil ANGi koble seg mot telefonen. På denne måten bruker du ikke opp mobilbatteriet for fort. Batteriet i selve ANGi-enheten er et standard 2032-myntbatteri. Specialized oppgir at det vil vare i seks måneder, men at dette selvfølgelig vil avhenge av mengden bruk.

Du kan koble så mange ANGi-hjelmer du vil til Ride-appen. Alle ANGi-utstyrte hjelmer vil inkludere ett års abonnement på Ride app-premium-løsningen. Abonnementet vil senere koste 250 kroner i året, uavhengig av hvor mange hjelmer du kobler opp. Kun en person kan bruke app-en. I første omgang er det kun et knippe hjelmer som kommer ferdig med ANGi-sensor påmontert. Sensoren kan kjøpes løst, og alle nye Specialized-hjelmer vil være klargjort for montering av en slik sensor.

Følgende hjelmer har ANGi påmontert som standard i 2019:

  • LANDEVEI: S-WORKS EVADE II, S-WORKS PREVAIL II OG PROPERO
  • TERRENG: AMBUSH, AMBUSH COMP, AMBUSH E-BIKE OG DISSIDENT
  • UNDGDOM: SHUFFLE YOUTH LED MED MIPS + ANGI (TILGJENGELIG I FEBRUAR)