RR Hadeland C55

Type: Clincher/Tubeless
Vekt: 1600g
Høyde: 55mm
Bredde: 26mm
Eiker: 18/24
Nav: White Industries T11
Eiker: Pillar X-tra 1420
Maks ryttervekt: 110kg

Alle bilder: Sindre Bjerkestrand Haugsvær.

Rojan Rundfahrt er for de fleste kjent som et sykkelritt, men arrangørene er involvert i sykkelsporten på andre måter også. Høsten 2015 åpnet de sykkelverksted på Gran, og gradvis har de utvidet med spesialbestillinger på både hjul og sykler.

De bygger sykler etter ønske og fargekordinerte hjul. Hjulene bygges av mekaniker Nicolai Martinsen.

SLIK BESTILLER DU ABONNEMENT PÅ LANDEVEI!

For deg som er usikker på navnet: Start og målgang på rittets tidligere utgaver var i det lokale møtepunktet, «Rojankrysset». Her ligger det en kiosk med samme navn som krysset, og ryktene skal ha det til at stedet er oppkalt etter eierens sønner, Roy og Jan. Folkelig opphav på både ritt og hjulsett, der altså.

Nok lokalhistorie, tilbake til karbonhjul: Vi har testet RR Hadeland C55, som er clincherutgaven av RR sitt allroundhjulsett.

HJEMMELAGET: RR er stolte av byggejobben, og er ikke freidigere enn at de skriver på norsk.

TESTINGEN

Hjulsettet er testet i ca en måned. Vi har vurdert kvalitet med henhold til pris, kjørefølelse, stivhet, bremseeffekt, vekt og brukervennlighet, i form av hvor lett det er å montere dekk og kvalitet på hurtigkoblinger. Hjulene er både kjørt på trening og i noen konkurranser, i både regnvær og finvær.

LES OGSÅ: Hva i heite er egentlig geometri på en sykkel?

RR Hadeland C55 er clincherutgaven av RR sitt allroundhjulsett, altså hjul for dekk og slange. Hjulsettet passer strengt tatt for alle som har råd, og er trolig best egnet for aktive ryttere som vil slippet å lime dekk.

Hjulene er bygget på kvalitetskomponenter.

Navene er fra amerikanske White Industries, og eikene er fra Pillar. Hjulene er stramt bygget, med 18 eiker foran og 24 eiker bak. RR bruker en bred karbonfelg med 55mm høyde og 26mm bredde. Dette gjør at hjulsettet matcher bra med brede dekk, helst 25mm, og gjerne 28 om du vil ha litt ekstra komfort.

Smale felger blir stadig et sjeldnere syn, kudos til RR for å være tidlig ute med å følge trenden.

Testhjulene var utstyrt med nye Vittoria Corsa 25mm. 

LES OGSÅ: Er dette markedets beste sykkelkoffert?

Med bra kvalitet følger som regel også en noe høy prislapp. Hadeland C55 koster 12.990 kr. Allerede her vil diskusjonen begynne, er et norsk hjulsett verdt 13000 kroner, når en kan kjøpe et pent brukt hjulsett fra Zipp eller Corima for det samme, som er kjente merkevarer?

GODE: Navene fra White Industries er dyre, men når vi vet hva forskjellen på et godt og dårlig nav bety, dette er verdt hver krone.

På hjul som skal brukes i Norge, der regn og våte veier er uunngåelig, mener vi navene er den viktigste bestanddelen i et godt hjulsett. Navene fra White Industries har god lagertetting, i tillegg til usedvanlig høy kvalitet på både boss og selve kulelagrene. Dette er viktig, da vårt kalde og våte klima er som skapt til å ødelegge rimelige hjulsett.

Mange vil umiddelbart tenke at RR-settet er et typisk kinahjul gjort dyrt. Selve felgringen er trolig fra Taiwan eller Kina, uten at det nødvendigvis er negativt, men fordelen med de gode navene er viktig. Vi har testet utallige hjulsett, både fra egenprodusenter og hjulsett som sitter på et typisk husmerke, sjelden med hell. Det er mange nav som ikke er laget for hyppig bruk i dårlig vær, og vi har sett de ryke på utallige måter. Det vanligste er at kulelagrene slites, og at palene i bosset, altså gripepunktene, knekker.

Gode nav drar prisen opp, til det bedre. Kvalitet koster. Vi mener prisen er mer enn innafor, nav og eiker tatt i betraktning.

OPPLEVELSE I BRUK

Vi opplever hjulene fra Hadeland som stive, responsive og solide. De er stive, som i at det er null subbing i bremseklossene, og hjulene responderer bra når man tråkker skikkelig til. Det er heller ingenting å utsette på bremseegenskapene, vi finner jevn og kontrollert bremsing både under tørre og våte forhold. Nei, heller ikke her er bremseegenskapene like godt når det regner som når det er tørt, men det er langt innenfor de rammene vi forventer av et hjulsett i denne prisklassen.

Testen ble for øvrig utført med kvalitetsklosser fra sveitsiske Swiss Stop.

BEHAGELIGE: Hurtigkoblingene til White Industries er behagelige i bruk.

Oppgitt maks ryttervekt er 110kg, selv om det virker som de kunne tålt 200kg. Vektmessig konkurrerer de ikke med lettvekterne, men det er lenge siden dette ble sett på som negativt. Den brede felgbanen er ikke bare bred, moderne felger med denne konstruksjonen komprimeres også noe på røft underlag for komfort og grep. De moderne felgene er simpelthen noe tyngre, noe de også bør være for å tåle mye. Dette er solide saker
Når det gjelder brukervennlighet er hurtigkoblingene av god kvalitet, med god modulasjon, de er også enkle å håndtere. Dette liker vi svært godt, da det finnes flere tilfeller hvor produsenter setter vekt foran brukervennlighet og kvalitet på hurtigkoblinger. Vi har eksempelvis sett hurtigkoblinger fra KCMC blir skrelt i filler av et annet hjul i en nestenkræsj. Det var også enkelt og greit å tre dekket over felgen ved montering. Testen ble gjennomført med Vittorias nye flaggskip-dekk, Corsa.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

OPPSUMMERT

RR Hadeland C55 leverer godt på landeveien og har et pent utseende. Det eneste vi har å utsette på hjulene er en noe stiv pris, men slik er det med hjul bygget på kvalitetskomponenter innenfor Norges landegrenser.

Prisen er uansett noen hakk lavere enn de store internasjonale produsentene. Vi har alltid vært tilhenger av norsk entreprenørskap, og liker at gutta tør å markedsføres seg med Hadeland, noe mange vi se på som litt usexy i hjulmarkedet. Dette er selvsikker kvalitet med herlig selvironi.

Hjulene finnes selvsagt også i tubularversjon.