Zipp 303 er et av verdens mest populære allroundhjulsett, og de har nå fått en solid oppgradering. Å måle bedre aerodynamikk og mindre rullemotstand er umulig for oss, men i tillegg til prisen på 11.499 kroner, er det flust av andre detaljer som er verdt å titte på.
Den amerikanske hjulprodusenten Zipp har akkurat lansert en ny versjon av allroundhjulene 303, nå under navnet Zipp 303 s Disc.
Det nye hjulsettet er som navnet tilsier utelukkende laget for skivebremser, mens den tidligere folkefavoritten fantes til både skive-og felgbremser. 303 S Disc er konstruert utelukkende for slangeløse dekk.
Men hva er egentlig nytt? Har Zipp spart noen gram her og der og forsøkt seg på en nylansering? Hold deg fast, bortsett fra at felgdybden fortsatt er 45 mm, er det her mye nytt å ta tak i. Vi går gjennom endringene bit for bit.
Dette er nytt på Zipp 303 S Disc
Hva skjedde med de tradisjonelle hullene, de såkalte «dimples» som Zipp har hatt på overflaten av felgringene? De mange hundre små hullene skulle gi bedre aerodynamikk, etter samme prinsipp som en golfball.
Om det hadde noen effekt eller ikke var umulig å måle - men nå er de uansett borte. Det nye hjulsettet har en helt glatt overflate. Vi ser også at fonten Zipp bruker i logo og produktdetaljer er noe endret.
På avstand er felgen rett og slett ikke til å kjenne igjen, og om noen hadde sagt at dette var et fake hjulsett, kunne vi godt ha trodd på det.
Kun for slangeløse dekk
Felgene er laget utelukkende for bruk med slangeløse dekk. Du kan fint bruke felgene med dekk og slange også - gitt at dekket er slangeløst. Da faller selvsagt noe av poenget bort, men om du på liv og død har lyst har du mulighet.
Slangeløse dekk er konstruert på en annen måte enn vanlige dekk. De har både mer solide sidevegger, i tillegg til at selve kanten som skal tette mot felgveggene har større overflate. De er laget for å settes opp slangeløst - noe vanlige racerdekk overhodet ikke er - selv om det er teoretisk mulig.
Bruker du vanlige racerdekk på denne felgen risikerer du i verste fall å blåse av dekket.
Vi viser her et par illustrasjoner fra Enve, da Zipp ikke har noen illustrasjoner tilgjengelige per i dag.
Ingen leppe i felgen
Om vi tar et tverrsnitt av felgen, vil vi se at dekket ikke festes i en leppe, eller krok om du vil, slik vi har på tradisjonelle felger. Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Vel, har du en bil, er det akkurat slik et slangeløst bildekk festet - bildekk har vært slangeløse i langt tid allerede.
Årsaken til at denne leppen er fjernet er todelt. En ting er at ved å fjerne leppen vil den innvendige felgbredden øke. Fordelene med dette kan du lese lenger ned.
Slangeløse dekk har ikke voldsomme fordeler om du bare sykler asfalt, men sykler du på grus har det sine definitive fordeler, slik som økt punkteringssikkerhet og mer komfort.
Og hjul-og dekkverdenen for deg som har bukkestyre går i en retning, det blir bare mer og mer slangeløse dekk på markedet. Og teknologien med slangeløse dekk fungerer rett og slett bedre med slike felger.
Og til det som lurer på hvordan det i det hele tatt er mulig: Luften i et slangeløst dekk vil presse dekket ut mot sideveggene, nesten like mye som det vil presse luft ned mot felgbunnen eller opp mot selve dekket. Det er på ingen måte nok krefter til å presse dekket av felgen.
Ny felgbredde
Felger til landeveissykler blir bredere og bredere, i takt med at dekkene blir det samme. Dette hjulsettet er aerodynamisk optimalisert for bruk med 28 mm dekk, men ta akkurat dette utsagnet med en klype salt. Det stemmer helt sikkert målt i vindtunnell, men har null og niks å si i praksis.
Det som derimot har noe å si, er at med en bredere felg, kan du sette på dekk helt opp til 55 millimeters bredde! Hjulsettet er utviklet i samarbeid med proffer som ville ha et bedre hjulsett til brosteinsklassikerne. Proffene ønsker å bruke så brede dekk som mulig, uten at det går ut over rullemotstanden.
Hjulsettet er som vi ser av bildene ikke bare laget for sykling på asfalt, det er absolutt tenkt brukt på grus og kanskje enda grovere underlag.
Kunne en ikke bare satt et 47 mm bredt dekk på en helt vanlig felg? Vel, du får det kanskje montert på, men det fungerer ikke i praksis. Om selve dekket blir for mye bredere enn felgen, vil det funke ekstremt dårlig å sykle i praksis.
Det er den innvendige felgdiameteren som har noe å si når en måler felgbredde, og i Zipps tilfelle er den innvendige felgbredden økt fra 16 til 23 millimeter!
Er det andre fordeler enn at en kan bruke bredere dekk? Definitivt.
Med en bredere felg kan du senke dekktrykket ytterligere, uten at det går på bekostning av rullemotstand. Vi har eksempelvis testet Enves AR 4.5-felger, med 23 mm innvendig dekkbredde. Der kan vi fint bruke et 28 mm dekk og ha det helt nede i 4 bar på en rytter på 80 kg.
Lavere vekt
Lavere vekt er den hellige gral når bransjen skal lansere nye produkter, det er det også nå. Men akkurat på dette området er vi småimponerte over hvor mye vekt Zipp har greid å skrelle vekk, for hjulsettet er 155 gram lettere enn forrige utgave.
Tallet er ikke et tall Zipp selv opplyser om, det amerikanske nettstedet The Gravel Cyclist har veid både det gamle og nye hjulsettet. Totalvekt på settet blir nå 1540 gram.
Er dette en liten revolusjon?
Med så mye nytt, er en nesten nødt til å spørre seg om hjulsettet er en liten revolusjon. Svaret er både ja og nei.
Enve lanserte i 2016 hjulsettet AR 4.5 Disc, som vi har vist noen illustrasjoner fra lenger opp i teksten. Akkurat det hjulsettet var en liten revolusjon.
Så hva med Zipp? Vel, de er en av de første andre produsentene som virkelig følger etter. Selv om enkelte dekkprodusenter ikke liker teknologien med felgringer uten kant, tør de å følge etter Enve. Og mens mange hjulprodusenter har økt den innvendige dekkbredden med en millimeter eller to, klinker altså Zipp til å lager en felg som er hele 7 mm bredere.
Både Firecrest-felgene med sine dimples, samt de merkelige NSW-felgene med sin hakkete sagtannprofil og eksklusive nav, vil trolig lanseres i ny form.
Det er Cycle Service Nordic som distribuerer Zipp i Norge, og prisen på settet er 11.499 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.