Black Inc. er det nye hippe hjulmerket, og Thirty er hjulsett de har laget for både landevei og grus. De smykker seg med keramiske kulelagre og egenproduksjon, men kan de forsvare den høye prisen?
NØYTRALE: Black Inc. Thirty gjør lite ut av seg rent utseendemessig. Men både kvalitet og funksjon er på topp. Foto: Henrik Alpers.
Black Inc. Thirty
Pris: 24 999 kroner
Vekt forhjul: 670 gram
Vekt bakhjul: 897 gram
Totalvekt: 1567 gram
Aksling: 100*12 mm foran, 142*12 mm bak
Hjulene er veid med felgtape, uten ventiler
Black Inc. er et relativt nytt hjulmerke, ukjent for de fleste nordmenn. Black Inc. er delemerket til sykkelprodusenten Factor, som på kort tid har slått seg opp og blitt store nok til å sponse Israel Start Up Nation.
I tillegg til hjul og rammer, lager de både styrer og setepinner, og har en produktportefølje som stadig utvides.
Alt Black Inc. lager produseres på egen fabrikk og med egne ingeniører, så merket har rent prismessig endt opp i kostnadsrammen til en rekke premiumprodukter.
24.999 kroner for et hjulsett er en stiv pris, og her er forventningene spent høy.
Detaljene bak Black Inc Thirty
Black Inc. tilbyr hjulsett med 20 mm, 30 mm og 45 mm felgprofil, i tillegg til platehjul og banehjul. De har også integrerte styrer, vanlige stem, flaskeholdere og smådeler, konseptet er at alle produktene skal lages i karbon.
Hjulsettet med 20 mm profil har fått stor oppmerksomhet for sin lave vekt på bare 1240 gram. Team Coop bruker Black Inc. Forty Five, som da har 45 mm felgprofil.
Både versjonen med 20 mm og 45 mm er ansett som rene landeveishjul, til hvert sitt bruksområde.
Black Inc. Thirty er laget for å brukes til alt, både landevei og gravel. Vekten på 1567 er høy, men mye skyldes at det er bygget mer solid for å tåle den harde bruken som hjulsett ofte får på grusveier.
Hjulsettet er klargjort for slangeløst oppsett. Felgene har tradisjonelle felgvegger med leppe. Det betyr i praksis at du kan bruke både slangeløse dekk, samt vanlige dekk med slange.
Slangeløse hjulsett kan ofte være noe herk å sette opp, men med Black Inc. går det lett som en lek.
Du trenger faktisk ikke noe mer enn en vanlig gulvpumpe for å få på referansedekket GP Continental 5000s, vi trengte ikke en gang å bruke såpe på sideveggene. Du trenger heller ikke dekkspaker for å få dekket over felgen.
Det er ikke ofte vi bytter dekk på sykkelen vår, men ved en eventuell punktering kunne slangeløse dekk før i tiden være et mareritt å få av.
Hele prosessen er unnagjort på få minutter, så enkelt som det er mulig å få det.
Hvor gode er Black Inc Thirty å sykle med?
Hvilken nydelig start det er å trille av gårde med dette hjulsettet, lite er så morsomt som hjulsett som er responsive uansett hastighet.
Hjulsett kan være ganske krevende å teste, for det er ofte mindre forskjeller på settene enn en skulle tro. Dette er et av hjulsettene der det er enklere å oppleve spissegenskapene enn andre.
Hjulsett med 30 mm profil ville vi tidligere definert som allround-hjulsett, mens det i dag hører mer hjemme i klatrernes verden. Det finnes selvsagt også spurtere som liker at det er mindre felgprofil, for det er definitivt bedre i sidevind, og enkelte liker også at det er lettere å flikke et hjulsett med lav profil, det er simpelthen mindre moment i en litt lettere felgring.
Men opplevelsen av settet er svært klar: Dette er aller morsomst oppover. I direkte sammenligning med to hjulsett med cirka samme vekt, med høy felgprofil, er det stor forskjell i den opplevede responsen. I klatringene er dette settet overlegent mest spenstig. Det er nesten så en kan påstå det er utslagsgivende.
Hjulsettet oppleves kanskje litt hardere enn andre, men ikke nok til å få en anmerkning. Det er mer noe vi oppdager når vi virkelig må kjenne etter.
Egenskapene harmonerer godt med Black Inc. sitt fokus om at dette skal være et hjulsett for både landevei og gravel. På grusen er gjerne bakkene brattere og hastigheten lavere, der er det definitivt et poeng at hjulet oppleves mest livlig når farten er noe lavere.
Vi må også nevne at hjulsettet oppleves særdeles eksemplarisk i sidevinden. En kan alltids si at et hjulsett med 30 mm profil ikke er spesielt utsatt for sidevind, men vi har mange eksempler på hjulsett med samme og lavere profil, som er ganske ubehagelige når det blåser. Vi kan ikke identifisere akkurat hva som gjør de gode i sidevinden, men den brede U-formen på felgen kan nok få noe av æren.
Det har blåst skikkelig godt i Oslo i testperioden, og konklusjonen er ganske klar – dette hjulsettet gjør det svært godt i sidevinden.
Alt er vel så langt. Å sette opp hjulsettet er superlett. Å sykle med dem ute på veien er også skikkelig morsomt. Dette treffer oss dødelige godt. Det er simpelthen virkelig godt på det nivået vi er på.
Kan vi merke forskjell med Ceramic Speed når vi sykler? Nei.
Slipper vi å bytte kulelagre etter en sesong eller to? Trolig.
Tenker vi over at «åhh, det var deilig å spare penger på kulelagre»? Nei.
Kan kulelagrene overleve selve hjulsettet? Både ja og nei.
Det er med andre ord komplett umulig å validere verdien av keramiske kulelagre. Det er en svært fordyrende del, som ikke tilfører opplevelse, kun mindre vedlikehold.
Hjulsett som koster mer enn 25000 kroner definerer vi som premium-hjulsett, og da forventer vi noe spesielt. På Black Inc. Thirty har vi altså premium kulelagre, men vi mangler litt på opplevelsen. At det ruller bedre er utvilsomt, tester vi har gjort på testlageret vårt viser forskjell. Den aller største forskjellen finner vi trolig om et år eller to, når de keramiske kulelagrene fortsatt er like gode.
Men er det verdt det? Vi ender på Tja.
Frikrans med tre paler – er ikke det litt billig?
Et boss med tre paler er den enkleste måten å lage boss på. Det er gjennomprøvd, det har fungert i utallige år, og det er lett å reparere.
Men med tre paler får du også dødgang, cirka ti grader. Det betyr at pedalen din kan bevege seg noen centimeter før selve tråkket starter.
Det er mange produsenter som har langt raskere aktivering av hjulet, også på sine rimelige hjulsett.
Vi mener at dette ikke er godt nok for et hjulsett til 25000 kroner. Det er et lite i-landsproblem, en detalj i detaljene, men det er også det som skiller gode hjulsett fra mindre gode - ikke bare det. Aktivering er den detaljen som er enklest å oppdage. Den er irriterende i en spurt, den er irriterende når vi reiser oss i klatringer, den er litt irriterende uansett.
Du kan kjøpe Zipp 303s til halve prisen av dette hjulsettet, og ha samme type boss. Zipp 303 Firecrest koster 2000 kroner mindre enn Black Inc. Thirty, og da har du et boss med lynrask aktivering. Du har ikke keramiske kulelagre - men veldig gode lagre, like fullt.
Men igjen, mange andre produsenter, eksempelvis Shimano og Campagnolo har også mange hjul med slike boss.
Ja - Tja - eller nei?
Ja ville vi anbefalt dette om en venn eller et familiemedlem vurderte å kjøpe dette hjulsettet?
Black Inc. Thirty er et topphjulsett med gjennomgående høy kvalitet – men med dette hjulsettet får du ikke i pose og sekk.
Black Inc. har valgt kulelagre fremfor et boss med rask aktivering. Vi lander på «tja». Hva vil du ha mest? Keramiske lagre, eller rask aktivering? Vekten kunne også vært lavere.
Andre produkter
Om du er på jakt etter et lignende hjulsett kan du også ta en titt på Zipp 303s, det er en av de rimeligste karbonhjulsettene på markedet. (Test kommer 01.06.22). Om du vil ha et hjulsett i høyere prisklasse kan du også vurdere Zipp 303 Firecrest.
Konklusjon
Black Inc. Thirty er et hjulsett med 30 mm profil. Vi opplever at hjulsettet utmerker seg særlig til klatring og akselerasjoner. Det er veldig mye spenst og nerve i hjulsettet, vi tør påstå det er lekent, og det er først og fremst når farten er noe lavere enn på flatene at akselerasjonene er morsomst.
I tillegg er det svært godt i sidevinden.
Hjulsettet har høy gjennomføring på kvaliteten, og det er i tillegg veldig lett å sette opp slangeløst. Du gjør det bare med en vanlig gulvpumpe.
Hjulsettet er i prisklassen for premium-hjul. Her forventer vi at det skal leveres på både kvalitet, vekt, opplevelse og pris.
Black Inc. Thirty overleverer på delekvalitet og kvalitetsopplevelse. Keramiske lagre er tilnærmet lik uslitelige, men det er vanskelig å validere verdien av det. Hjulsettet kommer med et enkelt boss med tre paler – noe som gir litt treg aktivering når vi tråkker i gang. Dette er det største ankepunktet med hjulsettet. Settet veier 1567 gram, og det er heller ikke spesielt lett.
Hjulsettet har svært høy kvalitet på deler, men har når alt skal summeres opp mener vi prisen er for høy.
Om våre hjultester
Alle våre hjulsett testes med samme dekk, Continental GP5000s, for å minimere avvik. Vi bruker 28 mm dekk på hjulsett som i hovedsak er tiltenkt landeveissykler, og vi bruker 30 mm dekk på felger tiltenkt både landevei og grus.
Undertegnede bruker 50/55 psi foran/bak ved 28 mm, og 45/50 psi foran/bak ved 30 mm.
Alle hjulsett testes enkeltvis, men sammenlignes direkte med lignende hjulsett for referanse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.