REGELENDRING: Det blir nå begrensninger på hvor feite felger du kan bruke i turritt. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 3 minutter
Forbudet mot høyprofilshjul, altså hjul med felgdybde større enn 35 mmm, vil tre i kraft fra 14. april. Regelen ble vedtatt på tinget tidligere i år, og vil gjelde fra den datoen ritt igjen blir arrangert.
I utgangspunktet ville tradisjonsrike vårritt som Enebakk rundt, Byneset – Klæbu rundt eller Eikerrittet måtte kjøres med treningshjul, men på grunn av koronakrisen er det uvisst hvilket ritt som først vil kjørt med det nye regelverket.
Samtidig avkreftes det at en vil kunne søke om dispensasjon fra regelen til de viktigste lagtemporittene som som Kristiansand-Hovden eller Trondheim-Oslo.
– Dette er helt i NCFs ånd. Vi har lenge hatt regler som begrenser utstyrsjaget i terrengsykling, og vi velger nå å innføre det samme på landeveien. Dette er helt udramatisk, forklarer generalsekretær i Norges cykleforbund, Eystein Stokstad.
Turritt er sykkelsportens viktigste inndriver for nye utøvere, men turritt i Norge gjennomføres sjelden etter intensjonen. Ofte ser vi kontinentalryttere som deltar ulovlig mot han eller hun som kjører sitt første ritt, og stadig ser vi at de store lagtempolagene stiller med dyre sykler og et blodtrimmet støtteapparat.
Utfordringen er at nybegynnere ofte blir skremt vekk, heller enn å bli inspirert, skal vi tro Stokstad:
– Det ser ikke bare skummelt ut, det romler også noe veldig. En ting er inntrykket vi gir omgivelsene, men vi skal huske på at det er mange som aldri vil ha råd til slike karbonhjul, sier Stokstad.
MILJØET REAGERER KRAFTIG
Miljøet har oppfattet forbudet som radikalt. Terrengsporten har forbud mot sykler som er lettere enn 10,5 kilo i aldersklasser opp til 16 år, innført for å dempe kostnadspresset på unge utøvere, samt foresatte.
Men norske turryttere mener det er håpløst at et slikt forbud skal ramme det de beskriver som «godt voksne menn med egne penger», som må kunne bestemme hva slags utstyr de selv vil ha.
Vi har snakket med flere kapteiner for de store rullelagene, men ingen ønsker å uttale seg offisielt, i frykt for represalier.
Stokstad og NCF oppfatter det hele som udramatisk.
– Dette er en ventet regelendring, som ble vedtatt på tinget tidligere i år. Det var lignende reaksjoner da følgebiler ble forbudt i Trondheim-Oslo, men det gikk helt fint. Jeg gleder meg til å se deltagere med sykler til også under 75000 kroner hygge seg i turritt, sier han.
GJELDER OGSÅ TEMPO, PARASYKLING OG BANESYKLING
Forbudet gjelder også for temporitt, skjønt det er svært få temporitt som arrangeres som turritt.
I tillegg vil forbudet tre i kraft når velodromen på Sola åpner senere i høst. Forbudet vil trolig ikke være særlig relevant for de som vil sykle bane, all den tid turritt på bane foreløpig ikke eksisterer i særlig grad.
Mer overraskende er det at forbudet også gjelder tempo. I praksis betyr regelendringen at en må sykle temporitt uten platehjul – med maks felgdybde på 35 mm foran og bak.
Forbudet vil gjelde både for fellesstart og puljestart, og er et nasjonalt forbud.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.