Test av sykkelkofferter fra Scicon og Thule

Sykkelkofferter finnes i alle former og fasonger, men hvilken er den rette for deg? Ikke fortvil - vi har tatt testen for deg! Her kofferter fra Scicon og Thule.

Sist oppdatert 7. juli 2016 kl 11.00
VINNER: Redaksjonens nåværende favoritt er en sykkelbag fra Scicon. Foto: Produsent.
VINNER: Redaksjonens nåværende favoritt er en sykkelbag fra Scicon. Foto: Produsent.

Det er ikke mer enn ti år siden en sykkelkoffert var en dramatisk investering forbeholdt de aller ivrigste. Men både flybilletter og sykkelkofferter er blitt rimeligere siden den gang, ekstra gledelig er det også at sykkelbagene nå virkelig holder mål. I denne testen har vi tatt for oss alternativer vi mener er trygge, verdt prisen, og i tillegg har ekstraløsninger av praktisk art.

Du får tak i rimelige sykkelbager helt ned til under tusenlappen, men vi mener de aller enkleste alternativene ikke er gode nok for flotte sykler. Trenger du virkelig sykkelbag eller -koffert? Prisen kan fort spares inn. I en bag kan du fint få plass til alt du trenger av øvrig bagasje og fortsatt være innenfor vektgrensen. Avhengig av kollipriser på ekstra bager er du fort nede i fem flyreiser tur-retur før prisen av bagasje er spart inn. Så kommer spørsmålet, hva skal vi velge av bag eller koffert?

Vi har også testet kofferter fra Evoc, Bike Case, Merida og en vanlig pappeske.

Det er ingen tvil om at kofferter i hardplast beskytter bedre enn det en bag kan gjøre. Sklir en bag eller koffert av bagasjebåndet på vei inn i flyet, kan den falle flere meter ned på hard betong. Da er kofferten overlegen. Koffertens ulemper er at de tar enorm lagringsplass. De har sjelden praktiske lommer å gjemme ting, de veier utelukkende over 15 kilo og nedpakking kan være tuklete.

Vårt søstermagasin, Terrengsykkel har testet flere sykkelkofferter, inkludert denne fra Thule med tanke på pakking av Terrengsykkel. 

Skulle en koffert først falle av et bagasjebånd er det nesten garantert at et trillehjul ødelegges i prosessen. En koffert inkludert sykkel når fort flyselskapenes øvre tillatte vektgrense, noe som gjør at du får plass til få ekstra gjenstander, enten det er tøy eller pumper.

En sykkelbag beskytter mindre enn en koffert, men de beskytter mer enn godt nok. Bager har flere fordeler. De har enklere innpakking, de veier mindre og de er også lettere å oppbevare. Ettersom de er i mykt stoff er det lettere å få på plass ekstralommer og fleksible løsninger. Den lave vekten gjør også at vi får med oss vesentlig mer inni selve bagen, da særlig klær som kan stappes inn overalt.

Sykkelkofferter var tidligere det åpenbare valget, men vi tør påstå at bagene er så mye enklere at de snart vil ta over for godt. Testen er selvsagt gjort med tanke på landeveissykler, ha dette i bakhodet om du av og til reiser med en diger terrengsykkel.

thule1
thule1

NETT: Thule har enkle og rene linjer, den er smal og ser liten ut. Designet er moderne og appellerende. Bagen mangler beskyttelse mot kompresjon. Foto: Henrik Alpers.

FOR INNOVATØREN

Det måtte en svensk produsent av skibokser til bil til for å komme opp med noe helt annerledes for transport av sykler. Thules RoundTrip Pro er smått genialt, men denne generasjonen har flere mangler. Vi tar godbitene først.

Thule RoundTrip Pro

Vekt: 8,9 kg

Pris: 4999 kroner

thule.com/no

+ Lett, tar liten plass når lagt sammen, mekkestativet er genialt enkelt, klargjort for sykler med gjennomgående akslinger

– Ingen lommer i kofferten, plastplatene har begrenset levetid, sete og styre må av, vi ønsker oss mer beskyttelse, bør ha et nav eller lignende i baktriangelet for å beskytte mot kompresjon, savner uttrekkbart trillehåndtak

Denne kofferten kan komprimeres til det ugjenkjennelige, og tar da mindre plass i boden enn en tykk treningsmatte. To foldbare plastplater utgjør sidevegger, og vips står nå bagen. Sykkelen monteres på en skinne i bunnen av et solid plasttrau. Krankhuset stroppes fast til skinnen, og gaffelen festes i forkant. For-og bakhjul tas av og legges i medfølgende hjulposer, som er med på å beskytte selve rammen. Styret må av, men det er altså ikke mer demontering enn det er på EVOC sin modell. Nå kommer det beste av alt, skinnen i bånn av bagen utgjør nemlig et mekkestativ! Det tar ca 30 sekunder å sette det sammen, og brått er du reisefølgets nye favoritt. Å mekke på tur uten stativ kan være noe skikkelig herk, men nå blir både skru- og vaskejobben uhorvelig mye enklere. Bagen har to hjul i bakkant, og er således enkel å trille på flyplassen.

En ting vi virkelig savner er små rom i bagen. For hvor skal vi nå gjøre av miniverktøy, sadeltasker, pedaler og andre smågjenstander som strengt tatt kan bo i bagen? RoundTrip Pro er den smarteste og mest nytenkende modellen i denne testen, men Thule må tilbake til tegnebordet før dette blir en killer. Vår reisesykkel i størrelse 56 gikk greit inn, men vi ser definitivt utfordringer med større sykler. De foldbare plastplatene får tidlig skavanker, reiser du mye med sykkel er vi usikre på hvor lang tid det tar før de må erstattes. Bagen har ingen beskyttelse mot kompresjon, baktriangelet må beskyttes med eksempelvis et gammelt nav. Du må også montere sykkelen på mekkestativet, så demontere mekkestativet med sykkel på og plassere skinnen i bunnen av kofferten. Vi savner et uttrekkbart håndtak, nå er bagen tuklete å trille.

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring 

Alle Thules intensjoner har vært gode og de har turt å tenke nytt. Dog, noen enkle forbedringer må fortsatt til. Redaksjonen anbefaler å vente på neste generasjon RoundTrip Pro før vi sender juvelen på flytur. Om Thule følger våre anbefalinger har de skapt en vinner.

thule2
thule2

ENKEL: Innsiden av bagen er svært enkel. De medfølgende hjulposene skal ta litt av støyten, men er for enkle. Føttene til mekkestativet kan lage riper i baktriangelet om det ikke beskyttes. Foto: Henrik Alpers.

FOR LATHANSEN

SCICON Aerocomfort 2.0

Vekt: 9 kg

Pris: 4499-5250 kroner

Oslo Sportslager, spinn.no, bikeshop.no

+ Den bagen som krever minst mekking, kan fint bæres på skulderen, fire hjul som svinger 360 grader

– Har foreløpig ikke støtte for gjennomgående akslinger, hjulene er bittesmå og triller dårlig på alt annet enn flyplassgulv, kun laget for sykler med bukkestyre, evt veldig smalt flatt styre, etter ett års bruk er tre av fire hjul ødelagt, samtlige spenner røket og beskyttende gummi hullete.

Dette mente vi for ett år siden. Les nederst, hva vi mener etter ett års bruk:

Ikke alle er like glade i å skru sykkelen delvis fra hverandre før den bygges opp igjen når en ankommer destinasjonen.

Scicon har forstått dette da de begynte på den smått geniale Aerocomfort 2.0. Dette er nemlig en bag der eneste mekking består av å ta av hjulene! Videre fester du rammen i en aluminiumsrigg inni selve bagen. For og bakgaffel festes med medfølgende hurtigkoblinger til rammen. Den er justerbar, slik at uansett hvor stor eller ramme du har får du fint plass.

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien

Bakgiret beskyttes av en stor aluminiumsbøyle, slik at det kan sitte på sykkel under transport. For ikke å gjøre bagen slaskete, finner vi fire innvendige stropper. Vi har en på hver side av styret, en over underrøret, samt en som går gjennom en seteholder. Dette gjør at rammen sitter enda bedre fast i både vegger og rigg. Hjulene puttes til slutt inn i to polstrede rom på hver sin side av bagen. Nå lukker du glidelåsen, bagen står av seg selv, voilá! Smådeler som sykkelkomputer, hjelm, sko, flasker eller lignende distribueres i flere små rom, mens mykvare fint kan legges i poser i overskuddsvolumet.

scicon2
scicon2

SPENN SETEBELTENE: Når sykkelen er ferdig pakket holder fem kraftige stropper sykkelen på plass i alurammen. Hjulene plasseres i polstrede sidevegger. Foto: Henrik Alpers.

Dette er redaksjonens nåværende favoritt, legg til at mekanikere på profflagene mener det samme. Årsaken er at vi reiser uhorvelig mye med tett program. Alt som kan gjøre at vi skrur mindre på sykkelen er velkomment.

Bagen har også fire små hjul som roterer 360 grader, det er en drøm å trille denne rundt på flyplasser. At du triller den oppreist gjør også livet mye enklere. Det er nok av bager som trilles liggende, og som er for store til å komme gjennom trange sikkerhetsbarrierer på ulike flyplasser.

Vi har strengt tatt ingenting å utsette på bagen fra Scicon. EVOC-bagen har kraftigere polstring, men vi har til gode å se syklene våre bli skadet i denne bagen.

Prisen på Scicon varierer fra butikk til butikk, men får du tak i den til samme pris som Evoc er dette en klar testvinner. Evoc polstrer bedre, men Scicon polstrer godt nok. De som reiser mye og i tillegg har tidsklemme vil elske Scicon AeroComfort 2.0.

Dette mener vi i dag:

Baggen fra Scicon har like fine glidelåser, og like fin ramme:

Men, her har mye gått ad skogen i løpet av ett år. Samtlige spenner har røket, tre av fire hjul er ødelagt og beskyttende gummi på utsiden er revet av. Det er flere deler som holder elendig kvalitet.

Vi har byttet spennene med noen nye fra en høyfjellsbutikk, men hjulene er plundrete å få ordnet. Etter ett års bruk er vi ikke like imponert over denne bagen.

Overlegen funksjon, men dårligst kvalitet. Da er plutselig prisen for høy.

scicon1
scicon1

ULV I FÅREKLÆR: Bagen ser utenfra både enkel og kjedelig ut. Men dette er markedets beste bag, med utallige smarte løsninger innvendig. Foto: Produsent.

Publisert 7. juli 2016 kl 11.00
Sist oppdatert 7. juli 2016 kl 11.00
annonse
Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen