Alle bilder: Henrik Alpers.

RAPHA HELMET

· Leveres i svart, neongult og RCC-grå
· 239 gram
· 2468 kroner
· Rapha.cc

Tidligere i år lanserte de solbriller til faktisk sykling, og med sin nye hjelm som bærer navnet Rapha Helmet, har du nå muligheten til å kle deg utelukkende i klær og sko fra den britiske produsenten. Rapha kan nå dekke hele ditt garderobebehov, fra hverdags til fest, fra rittsykling til langturer, eller som fan langs veien.

SJEKK UT: Oversikt over våre Landeveis sine tv-serier 

Rapha Helmet er dog ingen enorm nyhet, hjelmen er i praksis en Giro Synthe der Rapha har fått lov til å gjøre enkle endringer. Rapha har tidligere samarbeidet med Giro på sko, og etter det vi vet skal samarbeidet fortsette med flere produkter for både sko og hjelmer. Den gledelige nyheten med akkurat dette produktet er at de ikke har priset seg helt vekk, hjelmen koster 305 Euro.

SJEKK FILMEN: Bikepacking blir en stor trend i 2017

Veilprisen på Giro Synthe Mips er stort sett ganske villedende. Bikeshop.no selger den eksempelvis for 2499 kroner, mens vi har sett den i flere butikker til over 3000 kroner. Rapha Helmet er med andre ord priset omtrent likt med originalproduktet.

SWOOSH: Den tette stripen i hjelmen er marginalt annerledes enn originalen Synthe.

Så hva er annerledes på Raphas versjon?

Rapha Helmet kommer i tre forskjellige farger. Vår testmodell er levert i svart, men de nedre delene av hjelmen er om en ser godt etter en metallic, dyp-lilla farge. De to andre fargene er neongul, eller RCC-grå. Sistnevnte betyr for ordens skyld Rapha Cycling Club, og hjelmen er laget for å matche fargene på klubbtrøyen til Rapha.

LES OGSÅ: Norges bratteste bakke?

På Giro Synthe finner vi et langsgående lokk over en av ventilasjonshullene, denne er noe endret på Raphas modell. Formen er lik, men utseendet er annerledes. Rapha har også lagt inn refleksstriper på stroppene, i tillegg til at de har fjernet den lille Giro-logoen i plast ved bakhodet.

En liten Rapha-logo har fått plass på toppen av hjelmen, men om dette er nok til å tekkes hardcore fans av merket er dog litt usikkert.

BORTE: Det store ventilasjonshullet er på originale Synthe dekket av en Giro-logo. Her er det heller lufting.

Synthes funksjoner er vi godt kjent med fra før, vi mener denne hjelmen er en av de mest gjennomtenkte aerohjelmene på markedet, og at den har en fornuftig miks av aero og lufting. Et innvendig strammenett gjør at hjelmen sitter godt på de fleste hoder, og at panne og bakhode aldri er i direkte kontakt med selve hjelmen. Synthe er en svært behagelig hjelm, og det er sjelden det er så varmt i Norge at den blir for tett.

Raphas utgave leveres kun med MIPS, en standard som blir stadig vanligere på hjelmer. MIPS er et syltynt, innvendig skall, som begrenser hjernens rotasjon inni hodet om du kræsjer.

Rapha mener det ville vært feil å lansere en ny hjelm uten MIPS, og vil foreløpig ikke komme med hjelmer uten MIPS.

Et par ting skal du være klar over når det gjelder MIPS. Selv om det tynne MIPS-skallet bare er 0,5 mm tynt, vil hjelmen din bli hele én centimeter mindre i omkrets. Ha dette i bakhodet om du er midt mellom to størrelser.

En hjelm med MIPS vil også oppleves som klammere og tettere enn en hjelm uten. Det innvendige plastskallet sitter tettere mot hodet, det er et større plastareal som hviler på hodeskallen og gjør det klamt.

SYNLIG: Refleksstripene på hjelmstroppene er av høy kvalitet, og de synes forbausende godt.

Vi testet denne hjelmen samtidig med en Synthe uten MIPS, og forskjellen er merkbar. Til varme sommerdager vil MIPS-varianten for mange være for varm. Dog, Rapha Helmet var hodeplagg under hele Samling 2016 for undertegnede, uten at det bød på store problemer.

Raphas nye hjelm er ikke det mest genuine produktet de har laget, men er du i markedet for ny hjelm, er kanskje Synthe en av hjelmene du har vurdert.

Da kan du i såfall få litt ekstra anerkjennelse neste gang du dukker opp på langtur.

SIKKERHETEN FØRST: Det tynne MIPS-skallet reduserer ventilasjonen i hjelmen.

SYLTYNT: MIPS-skallet er bare 0,5mm tynt, men gjør en hjelm ca 1 cm mindre i omkrets.

Les også: Turekspertene i UTE sine testvinnere