Giro Aether Harde fakta Giro sier: «En hjelm ulik noe annen, et testament til Giros mål om å lage de beste beskyttelsesproduktene».Vi mener: I hjelmens verden er dette en stor nyhet, og endelig er ulempene med MIPS helt borte. Vil vi anbefale dette produktet? Er du i markedet for ny topphjelm, absolutt. Pluss: Kommer i seks fargevarianter, bedre lufting enn på Synthe, integrert mips fungerer knallbra, overlegen kvalitetsfølelse.Minus: 3000 kroner er fryktelig mye for en hjelm, selv om vi ser detaljene som koster. Amerikanske Giro er markedsledende på hjelmer, og lanserer i forbindelse med Tour de France sin nye topphjelm, Aether. Giro Synthe er merkets tidligere topphjelm. Vi har opplevet Synthe som en virkelig høydare, men målinger har vist at den absolutt ikke var av de mest aerodynamiske, og vi kunne også ønske oss bedre ventilasjon.LES OGSÅ: Dette er Cannondales nye aerosykkelMen Giro var tidlig ute med denne hjelmen, som skapte en ny kategori, mellom de rendyrkede aerohjelmene og de luftige lettvektshjelmene. Tidligere i år gledet vi oss over den nye aerohjelmen Giro Vanquish. Den største forbedringen her var at MIPS-systemet, altså sikkerhetsforankringen som begrenser hjernens rotasjon ved en kræsj, var integrert i Giros strammesystem kalt Roc-Loc.Dette gav oss en luftigere hjelm, for de enkle og tidlige mipsløsningene kunne være både klamme og irriterende, i tillegg til at det lugget hver gang en tok av seg hjelmen. Det nye med Aether er at mipsfunksjonen er integrert i selve skallet på hjelmen. Faktisk består hjelmen av to skalldeler, der de to skallene roterer mot hverandre. Forestill deg to glassplater med en vannfilm i mellom, omtrent slik fungerer det.Det betyr at du verken ser eller merker at hjelmen faktisk har en mipsfunksjon, og alle de irriterende momentene med mips, selv om de vær nærmest fjernet på Vanquish-hjelmen, er nå helt borte.Vi noterer oss også at det er kommet gummistoppere på de nederste ventilasjonslukene, slik at hjelmen fungerer enda bedre som brillegarasje. Våre oakleybriller har sittet godt i nærmest samtlige girohjelmer vi har prøvd, men det er ikke alle briller som sitter like godt. Primært skyldes dette hva slags gummi som befinner seg på brillestengene - ikke hjelmen. Godt å se at Giro nå prioriterer også de som ikke har Oakley. Vi noterer oss også at girologoen på hjelmen ikke lenger er klistremerker som før eller siden faller av, men en litt tykkere gummilogo integrert i selve skallet. Det gir et mer eksklusivt inntrykk.BEHOLDT GODE EGENSKAPEROm vi titter på de øvrige egenskapene til Aether, er dette kjent materiale for deg som har syklet med Giro tidligere. Strammesystemet er nærmest identisk med Synthe. Forskjellen her er at strammesystemet her går kun som et bånd horisontalt rundt pannen og bakhodet, mens vi på Synthe hadde strammebåndet også over hodet. I Aethers tilfelle opplever vi ikke dette som nødvendig, da luftekanalene er større. Dette betyr at hodet har mindre kontakt med selv hjelmen. I stedet finner vi tre små puter i toppen av hjelmen.Stroppene er identiske med Synthe, med gode justeringsmuligheter. Detlajene er solide og forseggjorte, og det kjennes ekslusivt å klikke den på.Formspråket på hjelmen er typisk Giro, selv om linjene er mer bølget enn vi er vant med. Like fullt skal du være bra interessert i sykling for å skille denne fra en Synthe. PÅ VEIENVi understreker at vi ikke har hatt mange minuttene med denne hjelmen på veien, vi kan med andre ord ikke konkludere helt ennå.Like fullt, når vi sammenligner den direkte med forløperen er det forskjeller å spore. Aether oppleves som mer kompakt, kall det gjerne nettere. Det kjennes ut som vi har mindre gods på topplokket.Noen av oss opplevde hjelmen som mer behagelig å ha på, noen synes fortsatt Synthe var mer behagelig. Her er det små forskjeller, og så enkelt som at vi alle har forskjellig hodefasong. Den største forskjellen vi umiddelbart merker, er gjennomluftingen. Aether oppleves som om den har bedre ventilasjon ved lavere hastighet. Vi tør ikke konkludere, for vi har ikke prøvd dette i lange klatringer ennå, og heller ikke over lange sletter i stor fart.Men følelsen av å ha mindre på hodet, samt mer luft inn i hjelmen, er et stort pluss.OPPSUMMERTGiro Aether er en stor forbedring av forløperen Synthe, og vi kan nesten være enige i Giros voldsomme opphausing i forkant. Bedre lufting, helintegrert mipsløsning, løsning for feste av briller, følelsen av å ha noe lite på hodet og sedvanlig gjennomførte detaljer setter vi pris på.Prisen Giro setter på det hele er 2999 kroner, ikke akkurat rimelig. Skjønt er det på linje med øvrige topphjelmer i markedet. Vi kan trygt anbefale dette på kjøpslisten til Tour de France.