RASK PÅ GRUSEN: Cannondales nye gravel-sykkel, SuperSix EVO SE har utseende som en landeveisracer, men klaring til 45 mm dekk.
Ney SuperSix EVO SE er inspirert av SuperX og basert på rør-fasongen til landeveissykkelen SuperSix. Målet har vært å lage en grussykkel som skal være raskere enn Cannondales andre gravel-modeller, Topstone og Topstone carbon.
GRUSRACER: Nye SuperSix EVO SE er ikke en bikepacking-sykkel, men en sykkel til lange, harde grusritt.
SuperSix EVO SE har rørprofiler som ligger tett opp til landeveisklassikeren SuperSix og geometri lik den litt glemte grus- og crosssykkelen SuperX, men har samtidig plass til hele 45 mm brede dekk. SE-modellen er satt opp med SRAMs helt nye trådløse Rival AXS-gruppe med 2x12 oppsett. Sammenlignet med landeveissykkelen SuperSix er nye SuperSix EVO SE og CX kortere, slakere og noe høyere i fronten. Summen gir likevel en sykkel med sportslige egenskaper og effektiv sittestilling.
CX-versjonen er på sin side satt opp med UCI-lovlige 33 mm smale cross-dekk og SRAMs mekaniske Force 1x11 gruppe.
GRUS ELLER CROSS: SuperSix EVO er laget både for hektiske crossritt og lange gravelritt.
Cannondales nye bukkestyre-sykler har et mye mer tydelig ritt-oppsett enn deres andre gravelsykler Topstone Carbon og Topstone alu. I motsetning til Topstone Carbon har ikke SuperSix EVO noen form for demping eller fjæring bygget inn i bakrammen. Rammen på SuperSix EVO er laget for å være lett og aerodynamisk, samtidig som lave setestag og tynn setepinne med 27,2 mm diameter, bidrar med en del støtdempende komfort. Geometrien og oppsettet forøvrig virker samtidig ikke å være noe mer aggressivt enn den allerede særdeles sportslige Topstone Carbon. Vekten er dog noe lavere for SuperSix EVO SE/CX enn for Topstone Carbon.
LAVE STAG: Senkede setestag er blitt standard på både grus-, landevei- og aerosykler.
Cannondale oppgir at SuperSix EVO-rammen i størrelse 56 veier rett under 1000 gram. Gaffelen er noe tyngre enn den på SuperX-modellen for økt stivhet. Den skal i følge Cannondale veie ca 400 gram.
Den store dekk-klaringen på hele 45 mm gjør også at SuperSix EVO kan takle slagete og grove grusveier.
Cannondale sier at SuperSix EVO SE er laget for å vinne de største gravel-rittene i USA og i verden forøvrig, mens SuperSix EVO CX er en cyclocross-sykkel for kross-ritt på høyeste nivå.
Vi kommer tilbake med en test av nyheten i løpet av høsten.
RACER-GEOMETRI: SuperSix EVO SE har en aggressiv geometri, nesten som en landeveissykkel, men med raus dekklaring. GRUS-VARIANTEN: SuperSix EVO SE kommer grusklar med 40 mm dekk og 2x12-drivverk.
SuperSix EVO SE med SRAM Rival AXS har fått en pris på 55 999 kroner
SuperSix EVO CX med SRAM Force 1x11 selges for 49 999 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.