ALT NYTT - INTET NYTT: Canyon har hatt dempegaffel på sine gravelsykler tidligere. Men nå er strømpene integrert i ramma. Foto: Canyon.
Lesetid: 3 minutter
Før vi går løs på det svulstige markedsføringsmaterialet som Canyon har sendt oss, skal vi ta for oss hva som faktisk er nytt med denne sykkelen.
Så ja, hva har Canyon egentlig gjort?
1: Ta en titt på fronten av sykkelen, her har du et rolig oppsett. Gaffelen er designet med lav profil og intern kabelføring. Bremseslangen er semi-integrert slik vi er vant til fra grus-og landeveissykler med skivebremser fra noen år siden.
Men dette er i grunnen det du ser av kabler i fronten, også kabelen for låsing av dempegaffelen er fullstendig integrert i gaffelen.
Dette er ikke noe nytt for sykkelmarkedet, men det er en tydelig pekepinn på hvilken retning gravelsykler tar. De blir enten spisset for rittmarkedet, slik som denne, eller får enda mer fokus på bikepacking og opplevelser.
FULL STOPP: Canyon lover full lockout på den nye dempegaffelen, styrt fra styret.
2: Dempegaffel. Trenger vi egentlig dette? Svaret er både ja, tja og nei, men det avhenger helt av bruken. I flere av de store og toneangivende gravelkonkurransene slik som Grinduro, Traka, Unbound eller Steamboat Gravel, er veiene langt grovere enn det vi er vant til av grusveier her hjemme.
Gravelsykler kommer stadig med større dekklaring - og dempegaffel. I rittene nevnt ovenfor er dette helt klart et behov.
Også for deg og meg? Tja, men vi gjør jo det samme som de beste.
STYREFART: Samtlige sykler i Grail-serien får Canyons racing-styre. Det er veldig smalt oppe og normalt bredt nede. Foto: Canyon.
Flott integrering
Gravelmarkedet imiterer i grunn terrengsykkelmarkedet anno 2010. Det blir etter hvert mye kabler og ledninger ut fra styret - her må det ryddes opp.
Med lanseringen av Grail RIFT introduserer Canyon en ny dempergaffel utviklet spesifikt for grus: F 132 ONE, laget i samarbeid med DT Swiss.
Canyon har ifølge dem selv jobbet i fire år med den nye Grail-plattformen.
Den nye dempegaffelen har 40 mm vandring. Du kan justere kammeret for både retur og demping, noe som skal være bra for de konstante mikrovibrasjonene du møter på løst og variert underlag.
Returdempingen kan finjusteres med ni klikk, og lockout aktiveres via styremontert spak, uten at du må flytte hendene fra bukken.
Siden Canyon har fått laget denne dempegaffelen til akkurat denne sykkelen, har de selvsagt greid å få et veldig rent utseende. Vaieren til dempegaffelen er helintegrert, og bremsestrømpen er kun synlig langs nederste del av gaffelbenet.
Hele modellutvalget har fått et ansiktsløft med nytt design, og alle Grail CFR-sykler er utstyrt med Canyons «Gear Groove Pro» -styre med aerodynamiske hoods, 16 graders bakoverbøy og rimelig smal bredde: 400 mm bredde.
Alle CF SLX-modeller leveres nå med wattmålere, og både CF- og SLX-modellene får smalere styre. Modellene og full oversikt over deler og utstyr finner du på canyon.com.
SKIVEBOM: Grail ble ved lansering av sin første utgave kjent som sykkelen med det håpløse dobbeldekkerstyret. Arkivfoto, Canyon.
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.