NY: Factor har lansert en helt ny gravelsykkel i sine rekker, Aluto. Foto: Factor Bikes
Lesetid: 3 minutter
«Lommekniven». Slik er åpningspitchen til Factor, i lanseringen av sin nye gravelsykkel, Aluto – som skal være en liten motvekt til den mer spissede Ostro Gravel. Sammenligningen med lommekniv er forøvrig allerede brukt av Canyon tidligere, Factor, så her må PR-teamet gå noen runder meg seg selv.
Uansett: Factor Aluto er ikke bare en forenklet Ostro Gravel, som på sin side mer eller mindre er en lett gravelifisert Ostro Vam. Aluto er mer i tråd med trendene som preger gravelscenen i øyeblikket, og i så måte på papiret langt mer anvendelig enn Ostro Gravel.
Aluto ble først sett under Unbound tidligere i år, hvor eks-proff David Millar syklet med den da ulanserte sykkelen.
Sykkelen hadde allerede da åpenbart større dekklaring enn Ostro Gravel, noe som ble bekreftet da Aluto offisielt ble lansert torsdag: Hele 52 mm foran, mens bak er det plass til 47 mm. Sykkelen er imidlertid optimalisert for 45 mm brede dekk, og de to forskjellige konfigurasjonene av sykkelen selges med 45 mm Goodyear Connector.
Både Ostro Vam og Ostro Gravel har ganske aggressive og oppsiktsvekkende rørdesign, mens nye Aluto er litt rundere i kantene. Selv om fronten har likheter til de andre syklene, smal og dyp, er resten mer konvensjonelt.
Sykkelens fokus på lengre distanser, komfort og anvendelighet sees blant annet i et enklere gaffel-design enn vi ser på sykler som er mer aerodynamisk orientert. Underrøret har en moderne D-form, men forholdsvis avrundet, mens overrøret har likheter til Ostro Vam og blir gradvis tynnere bak mot seterøret. Setepinnen er også rundt med standard 27,2 mm diameter.
Med tanke på geometrien er rammelengde (reach) identisk med Ostro Gravel på alle størrelsene, mens rammehøyde (stack) er noe høyere, rundt 10 mm på størrelsene 49 til 56, mens de største størrelsene har identisk rammelenge og -høyde som Ostro Gravel.
Styrerørsvinkelen er noe slakere på Aluto og med identisk lengde på kjedestagene, gjør det at Aluto har noe lenger akselavstand, og bør være noe mer stabil i høyere hastighet enn det Ostro Gravel er.
På underrøret er det også intern lagring, et lite rom hvor du kan oppbevare det aller viktigste av verktøy/reservedeler.
Gira på gravel? Her er tre sykkeltester du bør lese! Artikkelen fortsetter under.
På underrøret er det også intern lagring, et lite rom hvor du kan oppbevare det aller viktigste av verktøy/reservedeler.
Syklene kommer med et integrert styre, HB05, som kommer i en rekke forskjellige lengder og bredder. Styret har solid utsving, 14 mm, lavt dropp (115 mm), og er kort på hendlene, så sittestillingen ikke blir så strukket.
Rammene er designet med UDH (universal derailleur hanger) og er også kompatibel med 2-delt krank. Aluto er utelukkende designet for elektroniske gir og hydrauliske bremser og vil ikke komme i billigere, mekaniske konfigurasjoner.
Rammen har fester til flaskeholdere både i rammetriangelet og på undersiden av underrøret, samt fester til en overrørsveske.
Geometri på Factor Aluto
Størrelse
49
52
54
56
58
61
Stack
530
547
565
585
605
625
Reach
377
385
393
402
412
422
Head Tube Angle
71.5°
71.9°
72°
72°
72°
73°
BB Drop
80
80
78
78
78
78
Trail
64.4
61.8
61.2
61.2
61.2
61.2
Fork Rake/Offset
50
50
50
50
50
50
Chainstay Length
420
420
420
423
425
425
Wheelbase
992.6
1002.5
1016.5
1035
1053
1070
Bike Standover Height
749.5
770
793
812
833
850.5
Seat Tube Length
455
480
505
525
549
549
Seat Tube Angle
74.5°
74°
74°
73.5°
73.5°
73.5°
Vis mer
Priser og konfigurasjoner
Sykkelen er tilgjengelig i størrelse 49 til 61, og begge konfigurasjonene kommer med Black Inc. Thirty Four-hjul, Goodyear Connector 45 mm dekk og syklene er tilgjengelig i to farger.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.