Dette er Trek CheckOUT – en fulldempet gravelsykkel
Trek tar gravelsykler til et nytt nivå, og visker ut linjene mellom gravel- og terrengsykler med sin nye Trek CheckOUT. Sykkelen skal kunne gjøre alt, og Trek hevder å kunne vitenskapelig bevise flere fordeler med fulldemping.
Torsdag ettermiddag ble den dårlige bevarte hemmeligheten Trek CheckOUT offisielt lansert. Sykkelen fikk bred omtale da Tolga-bosatte Justinas Leveika i juni vant ultrarittet Trans Balkan med den nye sykkelen som sitt arbeidsverktøy.
– En fulldempet gravelsykkel med bukkestyre som kan gjøre nesten alt, men ofrer ingenting, skriver Trek i sin lansering.
I tråd med grussyklingens raske utvikling, både som konkurransegren og rekreasjon, hvor det ikke bare er raske grusveier, men gjerne lange ritt og turer i variert terreng og underlag, stilles det krav til mer allsidige og håndterbare sykler.
Den nylig lanserte Fara Gr4 er ikke bare en raff gravelracer, men har festemuligheter til lange bikepackingturer, og med klaring til 2,25 tommer brede terrengdekk, kan den også gjøre unna stier på en effektiv måte.
Samtidig er kongstanken at økt komfort = bedre prestasjon og utholdenhet.
Det samme gjelder også Treks nye CheckOUT, som på mange måter ønsker å oppnå det samme som Fara og flere andre produsenter, men en fulldempet gravelsykkel er sjeldent. Niner lagde en i 2019, som de etter hvert ikke har videreført salget av.
Detaljene bak Trek CheckOUT
Det begynner å bli en god stund siden produsentene begynte å sette dempegaffel på gravelsykler. Både Canyon, BMC, Ridley og Cannondale har gjort det.
Trek startet også der, forteller de. Først foran, deretter full demping. Og opplevelsen ble bedre for hver gang.
De oppsummerer det slik: Med fulldemping får man mer komfort og kontroll og mer kapabel styring, og dermed mer moro. Ryttere kan sykle fortere, tryggere og lenger uten å slites ut av vibrasjoner og slag.
Trek har spekket sykkelen med en helt ny RockShox Rudy XL-dempegaffel, som har 60 mm vandring og 48 mm offset, mens bakdemperen er RockShox Sidluxe 170x27,5mm, som har 55 mm vandring.
Den nye Rudy XL-dempegaffelen kan justeres mellom 50 og 60 mm vandring, og kan naturligvis også låses, skulle du eksempellvis sykle på asfalten. Syklene kommer også med senkepinne (dropper post).
Gaffelen har dekklaring til 2,25" (58 mm) store dekk, mens bak på sykkelen er det plass til 2,2" (56 mm). Sykkelen leveres med 55 mm brede Bontrager Betasso RSL GX TLR.
Cruxet i å skille den fra en terrengsykkel ligger dermed i hvor rask den er på raske, brede grusveier og asfalt. Det gjør du sånn sett veldig enkelt ved å smelle på et respektabelt stem og bukkestyre. Det gir en mer ustrakt posisjon og spesielt når du sitter på hendlene, som er vesentlig lenger frem enn et vanlig terrengstyre.
Trek har designet et eget bukkestyre for CheckOUT, som har mye utsving (flare). Med vinklede hendler skal du kunne sitte aerodynamisk på hendlene, mens 12 centimeter utsving fra hendlene til bukken, skal gi komfort og god kontroll på styringen.
For med tanke på geometrien er den på mange måter ganske lik den fulldempede terrengsykkelen Trek Supercaliber. Styrerørsvinkelen er noe brattere på CheckOUT, men seterørsvinkel, akselavstand og kjedestagslengde er veldig likt.
Slepet (trail) er veldig høyt på CheckOUT, 88 til 92 mm på de forskjellige størrelsene, noen som skal gi en veldig stabil sykkel.
Stack og reach er naturligvis det som skiller den aller mest fra en terrengsykkel og der er det en vesentlig forskjell. I forhold til Treks andre gravelsykkel, Checkpoint, har den mer rammelengde (reach) og rammehøyde (stack), og et rammelengde/-høyde-forhold på cirka 1,51, som er en passelig kombinasjon av fremoverlent, men relativt avslappet (typisk komfortracer-geometri).
Vekten på toppmodellen er 11,28 kilo – uten bagagasjebrettet (som du kan lese mer om litt lenger ned).
Geometri på Trek CheckOUT
Størrelse
S
M
ML
L
XL
Wheel Size
700c
700c
700c
700c
700c
Seat Tube Length
44 cm
47 cm
52 cm
54 cm
56 cm
Seat Tube Angle
74.6°
74.2°
73.7°
73.0°
72.6°
Head Tube Length
83 mm
122 mm
138 mm
159 mm
182 mm
Head Tube Angle
68.8°
69.0°
69.4°
69.5°
69.4°
Effective Top Tube Length
564 mm
589 mm
597 mm
613 mm
628 mm
Bottom Bracket Drop
70 mm
70 mm
70 mm
68 mm
68 mm
Chainstay Length
442 mm
442 mm
442 mm
442 mm
442 mm
Fork Offset
48 mm
48 mm
48 mm
48 mm
48 mm
Fork Trail
92 mm
91 mm
88 mm
88 mm
88 mm
Wheelbase
1081 mm
1105 mm
1117 mm
1135 mm
1150 mm
Frame Standover
77,2 cm
80,4 cm
84 cm
86,1 cm
86,1 cm
Frame Reach
395 mm
407 mm
417 mm
427 mm
435 mm
Frame Stack
580 mm
617 mm
634 mm
652 mm
673 mm
Vis mer
Rigget for bikepacking
Fra størrelse ML og oppover, har syklene totalt 18 forskjellige festepunkter, mens det er 15 på de mindre størrelsene.
Trek har samarbeidet med Topo Designs og laget en spesialtilpasset rammeveske til sykkelen. De har også laget et eget, proprietær og integrert bagasjebrett som passer med bakdemperen, og gjør slik at en seteveske ikke skal påvirke dempingen eller skape sideveis bevegelse.
På underrøret er det også en rekke festepunkter og mulighet for å posisjonere flaskeholdere eller vesker slik du ønsker.
Vitenskapen bak
Trek forteller at de testet CheckOUT grundig i sitt laboratorium. Med avansert 3D-motion capture, påmonterte sensorer og metabolsk testing mener de å kunne dokumenterte flere konkrete fordeler med fulldemping.
Blant annet ved:
Å måle resonansfrekvens i kroppen og på kroppens kontaktpunkter med sykkelen, mener de blant annet en generell reduksjon på 41,5 prosent på CheckOUT i forhold til en vanlig gravelsykkel uten demping.
Med en metabolsk VO2-test, hevder de også å kunne vise at deres fulldempede gravelsykkel gir en 7,3 prosent reduksjon i energiforbruk på samme intensitet og samme underlag, i forhold til en ikke-dempet gravelsykkel.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.