Gekko FRM GRV Tiagra er også eneste sykkel med flaskeholder- og veskefester på gaffelbeina. Nyttig hvis du skal på real langtur, da du kan plassere vekt lavt nede.
Gekko Firm GRV er også alene med mekaniske skivebremser. Resten av sykkelen er sammenlignbar med de andre med Tiagra-gir, alu-felger og egen merkevare på styre, stem og setepinne. Dekkene er de supre Schwalbe G-One i 40 millimeters bredde.

TRANGT: Avstanden mellom underrør og forhjul kan bli trang med skjermer på
Sittefølelsen og målestokken tyder på at Gekko har tolket medium-størrelsen veldig annerledes enn Diamant og White. FRM GRV i størrelse 54 er spesielt kort for størrelsen. Rammelengden, også kalt reach, tilsvarer størrelse extra small til small hos andre merker. Den korte rammen fører til veldig oppreist sittestilling, men mer alvorlig, at vi får mye tåoverlapp. Altså at foten slår borti forhjulet når vi svinger med foten i fremre posisjon. De store dekkene forsterker problemet, skjermer vil gjøre det enda verre.
Når vi spør Sport1 om valgene de har gjort på geometrien på Gekko Firm GRV Tiagra finner de ut at vår testsykkel er en av en batch med feilproduserte sykler. Sport1 har i følge produktsjef Stian Benkø ryddet opp i denne feilen nå.
LES OGSÅ: Test av Specialized Diverge Comp carbon

PUSSET NED: Sveise- ne på Gekko-rammen er elegant pusset ned for et nesten karbonrammelikt utseende.
Så lenge du sykler rett frem og i slake svinger der du lener deg mer enn du styrer føles Gekko Firm GRV kompakt og lettsyklet. De store dekkene gir høy komfort uansett underlag.
Men i trafikken og i terreng der hastigheten er lav, er det lett å hekte foten i forhjulet, både skremmende og farlig. Her har Gekko bommet på kombinasjonen styrevinkel, setevinkel, gaffel-fremløp og rammelengde. Andre grussykler har for det meste løst problemet med tåoverlapp med lengre ramme, slakere styrevinkel, kortere styreframspring og økt akselavstand. Har du små føtter, eller går opp en størrelse på sykkelen er problemet mindre, men ikke helt borte.

SVAKE: De mekaniske skivebremsene krever mye kraft for å bremse farten.
Vi opplevde også de mekaniske skivebremsene som dårlige. De krever mye kraft på bremsehendelen. Vi måtte gripe nede i bukken for å bremse så hardt vi ønsket. Det er dyrt å oppgradere til hydraulikk senere da både gir- og bremsehendler må byttes, i tillegg til selve bremsekaliperne.
Gekko Firm GRV Tiagra ser fin ut, men mangelen på hydrauliske bremser og den ugne følelsen av mye tåoverlapp gjør at vi ikke vil anbefale den. Sport1 lover dog at neste års modeller og andre størrelser skal ha en annen rammegeometri der tåoverlappet ikke skal være et problem. Inntil da bør du velge en annen gravelsykkel enn Gekko Firm GRV i størrelse 54.

GOD PLASS: Tross 40 mm store dekk som standard er det fortsatt god plass under gaffelen på Gekko-sykkelen. Både piggdekk og skjermer kan monteres.

GAMMELDAGS: Vanlige hurtigkoblinger og 9 mm stikkakslinger er i ferd med å fases ut på sykler med skivebremser. Kraftigere gjennomgående akslinger gir bedre kontakt mellom gaffel og hjul, samt mer forutsigbar match med bremseskivene.