NYTENKENDE: Specialized Diverge er eneste sykkel i testen med fjæring i styret. Den unike FutureShock-løsningen gir suveren komfort. Karbonrammen er testens lekreste.
Specialized Diverge Comp carbon er den andre modellen som sorterer under «Adventure & Gravel»-segmentet hos storprodusenten fra California. Dette er en noe mer sportslig rettet sykkel enn søsteren.
Det har blitt syklet på sykler med bukkestyre og drevet med bikepacking og sykkel-touring i årevis, men det er ikke til å stikke under en stol at Specialized har hatt en betydelig rolle i å dytte den moderne versjonen av oppakkningssykling ytterligere ut i markedet.
Med sin Sequoia, som vi testet i fjor og tilhørende markedsføringsmuskler var de med på å drive eventyrdrømmen fram i pannebrasken på mange syklister.
FJÆRING: Inne i styrerøret sitter en fjær som lar framspringet fjære med underlaget. Vi ønsket oss litt lavere front, også etter å ha fjernet avstandsringene som fortsatt er montert på bildet.
På Specialized Diverge Comp carbon finner vi klare elementer fra brosteinsraceren Roubaix, som Future Shock demper foran, og CobbleGobbler setepinne.
Denne karbonrammen har også linjer vi lett kan spore til både asfalt-raceren Tarmac og Specializeds terrengsykler. Specialized Diverge Comp carbon forsvarer plassen som den dyreste gravelsykkelen i testen med en nær komplett Ultegra-gruppe, hjul fra DT Swiss og en smart krank fra Praxis-works med grustilpasset utveksling.
Specialized Diverge Comp carbon føles fremfor alt som en ekstremt gjennomtenkt sykkel. Specialized er ikke bare trendset- tende med sine sykler, de er også ofte flinke til å tolke kategorier og behovene i dem.
BROSTEINSSVELGER: Specializeds setepinne bidrar med overraskende mye demping. Såpass mye at du bør montere setet pekende litt nedover for å unngå at det peker oppover når du vekter det bakpå.
Specialized Diverge Comp carbon har unike tekniske løsninger for å gi komfort til lange dager på sykkelsetet og den har festemuligheter for det du måtte trenge av skjermer og bagasjebærere.Samtidig har den en geometri og sittestilling som ikke gjør seg bort i høy fart på asfalten.
Fjæringen i styrerøret er det mest unike med Specializeds komfortorienterte bukkestyre-sykler. FutureShock-fjæringen fungerer overraskende bra. Under sittende sykling ruller vi over grovere grus uten å bli plaget av risting.
ESTETIKER: Specializeds Diverge karbonramme har flotte linjer og en lekker bronsefarge.
Under stående spurting og klatring gjør fjæringen lite ut av seg. Den forsvinner under hendene dine, akkurat som slagene forsvinner mellom underlaget og styret. Pass på å få styret lavt nok for å få nok vekt over fronten for kontroll utfor. Styret med beskjeden sprik i bukken er blant det mest komfortable i denne testen.
Specialized Diverge Comp carbon ser annerledes ut, men den er fremfor alt komfortabel, men likevel kvikk og rask i følelsen. Det er merkbart at du får mindre juling på grusen med Diverge. I tillegg har du bedre kontroll. Men når du kommer ut på veien sitter du på en lettrullende landeveissykkel med snert og gode fartsmuligheter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.