Diamant går hardt ut med sin allsidige bukkestyre- sykkel, AR Tiagra. Den neon-gule fargen lyser opp i høstmørket og gjør gul jakke overflødig i trafikken. Aluminiumsrammen har hydroformede rør med en knekk helt foran på overrøret og lavt monterte setestag.
Både karbongaffelen og rammen på Diamant AR Tiagra har god klaring til minst 40 millimeter store dekk som standard. Bra!
Rammen har intern vaierføring både for gir og bremseslange. For girvaierne er det kun selve vaieren som går inne i rammen, ikke strømpene. Dette gjør at de ikke rakler, men vil gjøre det mer krevende å skifte dem ut.
RIKTIG: G-sport har montert styret riktig. Den rare fasongen på Tiagra-hendlene til tross, styreopp- settet er komfortabelt.
Slangen til bakbremsen går rett gjennom ramma uten gummipropper i hullene, og rakler dermed litt over ujevnt underlag, men mindre enn på White-sykkelen. På rammen finner du plenty med fester for bagasje og flasker. Hull på overrøret passer til overrørsvesker med slike hull, mens ekstra gjengehull ved flaskefestene gjør at du kan plassere underrørsflasken ekstra lavt hvis du skal fylle fronttriangelet med en rammeveske.
Det er selvfølgelig gjengede hull til feste av skjermer både foran og bak, men husk å få med øye-skruene for frontskjermen når du kjøper sykkelen. Bagasjebærer bak kan også monteres. Rammen som Diamant/Gresvig oppgir til å være medium er ganske stor for størrelsen og tilsvarer mer en 56 enn en 54.
EKSTRA: Gjengehullene på overrøret er til å feste egne vesker som har monteringshull som passer. Du kan også montere enn ekstra flaskeholder her.
Med styret montert så lavt det går gir Diamant AR Tiagra real racersykkelfølelse. Den ruller raskt unna på veien og er villig når du presser den i bukken, enten du står og spurter, eller ligger på skjæret i svinger. De smale dekkene ruller lett, men egner seg aller best på fast underlag. Til jobbsykling er de tilnærmet optimale hvis du er lett på foten over de mest telehiv-rammede trikkeskinnene.
FINE DEKK: Ritchey-dekkene har et klassisk utseende og gode egenskaper både på asfalt og grus.
Tross de smale dekkene føles Diamant AR Tiagra ganske komfortabel og trygg også på relativ grov grus og brostein. Tiagra-gruppen girer presist og gir godt utvalg med utvekslinger, men litt tungt bunngir for de bratteste grusklatringene. Bremsene er kraftige og lette og dosere, men det er langt fram til hendelen fra bukken. Har du korte fingre bør du enten justere hendelavstanden i hendelen, eller montere hendlene ekstra høyt på styret for kortere avstand fra bukken.
GOD PLASS: Diamant AR Tiagra kommer levert med fine, men smale dekk. Du har god plass til bredere, også piggdekk.
Diamant AR Tiagra haker av i alle boksene for hva vi ønsker oss i en allsidig bukkestyresykkel. Sykkelen står seg veldig godt sammenlignet med de vesentlig dyrere gravelsyklene vi testet i forrige utgave. En realt god sykkel til en ganske så rimelig penge. Kudos!
SENKET: Lave setestag gir høyere komfort. Den minimale seteklemmen sparer vekt, men holder setepinnen fast.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Diamant AR Tiagra
8/10
Utstyr mht pris
8/10
Komfort
8/10
Stabilitet
7/10
Sportslighet
8/10
Tursykling
9/10
Sykkelglede
8/10
Finish
8/10
Dette liker vi
Masse stæsjfester
Topp kjøreegenskaper
Kraftige bremser
Lettrullende dekk
Kvalitetshjul fra Shimano
Hjulakslinger uten hurtigkobling er bra for bybruk