SRAMs merkevarer lanserer nå en gruppe produkter spesielt tilpasset grussykling. XPLR er ikke en egen komponentgruppe, men tillegg til SRAMs trådløse girsystemer.
FOR DEN EVENTYRLYSTNE: SRAMs nye XPLR-deler er tilpasset den nye generasjonen gravel-sykler med brede dekk for krevende turer. Dempegaffel anno 1992 er et av produktene
Lesetid: 6 minutter
Du skal ha vært i hotell-karantene uten internett de siste to årene hvis du ikke har fått med deg at gravel-sykling - altså sykling på grusveier med bukkestyre er sykkelbransjens viktigste trend.
Alle lanserer mer eller mindre grustilpassede produkter i disse dager.
Alt fra pumper og seter til drivverk og hjul skal nå ha spesielt grusvennlige egenskaper.
SRAM møter gravel-trenden med sin XPLR-gruppe med komponenter. Hvis du ikke snakker flytende forkortelsesspråk står bokstavrekken for explore - altså utforsk.
XPLR er ikke ett nytt drivverk, det er snarere et tilskudd til SRAMs eksisterende girsystemer, både dem til bukkestyresykler og dem til terrengsykler.
XPLR-pakka består av en dempegaffel fra RockShox, et hjulsett fra Zipp og bakgir, kassett og krank fra drivverk-armen SRAM. Drivverk-delene kommer i tre forskjellige prisnivåer, Rival, Force og Red, akkurat som vi kjenner det fra SRAMs landeveisgrupper fra før.
Dempegaffel
La oss begynne med den mest oppsiktsvekkende nyheten, dempegaffelen fra RockShox.
RockShox har kalt den nye dempegaffelen for Rudy. Du skal ikke være veldig mønstersøkende for å se at Rudy slekter på RockShox sin Roubaix-dempegaffelen som gjorde furore på brosteien i Frankrike den første halvdelen av 90-tallet. 30 år senere er bukkestyre-demperen tilbake.
Nye Ruby er ganske lik gaffelen som på 90-tallet ble brukt av Gilbert Duclos-Lasalle til å vinne Paris - Roubaix i både 1992 og 1993.
Nye RockShox Rudy kommer enten med 30 eller 40 mm vandring.
Rudy har 30 mm tjukke innerbein og er selvfølgelig kun tilpasset bruk med skivebrems og gjennomgående 12 mm aksling.
Selve demper- og fjærenhetene inne i gaffelen er tilpassede versjoner av Solo Air-fjæringen og Charger Race Day demper. Gaffelen har en stor antibunningspute som begynner å slå inn allerede halvveis ned i vandringen.
Gaffelen kan låses av med en spak på toppen av det ene gaffelbeinet. Den har klaring til 50 mm store dekk. Du kan også montere på skjerm på gaffelen hvis du skulle ønske det. Vekten på Ruby XPLR er oppgitt til 1215 gram.
Dette innebærer at du må regne med en vektøkning på alt fra 700-850 gram i forhold til karbongaffelen du sannsynligvis har på gravel-sykkelen din i dag. Rudy vil komme som standardutstyr på flere grussykler i tiden fremover. Canyon har blant annet en Grizl med Ruby rett rundt hjørnet.
Fox har hatt en gravel-demper på markedet i noen år, med mager suksess. I tillegg har Cannondale sin Lefty Oliver vært tilgjengelig både på pioner-sykkelen Slate og på nyere Topstone Carbon Lefty-sykler. Om sykkelmarkedet, oss syklister og sykkelbutikkene er klare for RockShox Rudy vil vi ikke få svar på før sykkelbutikkene igjen fyller seg opp med nye modeller og utstyr tidlig neste vår.
Senkepinne med fjæring
RockShox bidrar også med et annet produkt i XLPR-serien. En senkepinne med trådløs, elektronisk funksjon - altså en Reverb Gravel, eller Reverb XPLR AXS som er det offisielle navnet. Denne er en senkepinne med 27,2 mm diameter og 50 eller 75 mm vandring.
Til forskjell fra senkepinner som vi kjenner fra terrengsykkelverdenen fra før, inkludert terrengversjoner av Reverb AXS har XLPR-pinnen bygget inn en fjæringsfunksjon i tillegg til senkefunksjonen. Pinnen fungerer altså som en demperpinne i tillegg til at den lar deg senke og heve setet fra en knapp på styret.
Hardheten på fjæringen kan du stille inn selv, og du kan også velge at pinnen kun fungerer som en senkepinne som holder seg fast i den høyden du ønsker.
Du kan bruke girhendlene til å aktivere pinnen, eller du kan montere en egen AXS-kontroller på styret for å senke og heve setet. Som med alle SRAMs AXS-produkter bruker XLPR-pinnen det samme batteriet som girene.
SRAM oppgir ikke hvor mye den nye Reverb XPLR-senkepinnen vil veie, men du må nok regne med en vekt på et sted mellom 400 og 500 gram inkludert batteri og separat kontroller.
Nye gir- og drivverkdeler beregnet på 1x12-oppsett
XPLR-drivverkene består av bakgir, kassett og krank. Delene kommer på de tre nivåene vi kjenner fra SRAMs bukkestyre-grupper fra tidligere, Rival - rimeligs, Force - mellompris, Red - topp pris. Krankene har direkte montert tannhjul. Kassettene spenner fra 10 til 44 tenner og passer på SRAMs XDr-boss. Kassetten er tilpasset bruk med SRAMs flattop-kjeder og vil følgelig ikke fungere med terrengbakgir fra en av SRAMs AXS-grupper til terrengsykler.
Kassetten kommer i første omgang kun på Rival XG1251 og Force XG1271-nivå. Kassetter på Red nivå er som kjent frest ut av ett stykke stål og krever vesentlig krevere produksjon enn de rimeligere SRAM-kassettene som er naglet sammen. En Red XPLR-kassett vil nok komme om ikke så alt for lenge, men er altså ikke med enn så lenge.
Kassettene er oppgitt å veie: 373 gram for XG1271 og 412 gram XG1251
Bakgirene, som er tilpasset den ekstra store kassetten har lenger avstand fra rammefestet til første ledd og også en annerledes girarm enn Wide-girene som SRAM allerede har. XLPR-bakgirene skal fungere både med 10-44-kassetten her og også med 10-36-kassetten på wide-nivå. Ønsker du å bruke XLPR med enda mindre kassett, f.eks 10-33 mener SRAM at dette ikke vil fungere optimalt.
Bakgirene har SRAMs forskjellige kløtsj-varianter avhengig av prisnivå. Alle sørger for stramt kjede og begrenset støy fra kjedeslag mot kjedestaget på sykkelen.
SRAM opplyser at XPLR-bakgirene kun er kompatible med 1x12-drivverk-oppsett. Du kan altså ikke bruke 10-44-kassetten og et XPLR-bakgir i et 2x12-drivverk forøvrig. Girets batteri er så klart det samme som på alle SRAMs AXS-produkter.
Bakgirene er oppgitt til å veie 293 gram for Red, 308 gram for Force og 327 gram for Rival.
For å matche bakgiret og den nye store kassetten har XPLR-pakken også et knippe kranker.
Krankene har direktemonterte tannhjul og kan brukes med tannhjul med fra 38 til 46 tenner. Tennene har den etter hvert velkjente X-Sync-profilen på tennene, der annenhver tann er tjukk og tynn slik at krankdrevet holder fast kjedet uten bruk av kjedefører.
Krankarmene på Force og Red-nivå er laget i karbon. Rival-kranken har krankarmer i aluminium. Force og Rival-krankene kommer også i såkalt Wide-versjoner tilpasset bruk av bredere aksling i bakhjulet, såkalt Road-Boost.
Vekten på de forskjellige kranksettene er: 462 gram for Red, 598 gram for Force, 604 gram for Force Wide og 706 gram for Rival Wide. Alle krankene er veid i 172,5 mm lengde og med 40 tenners tannhjul.
Helt nye gravel-hjul
Sist ut i XPLR-pakka er et helt nytt hjulsett fra Zipp. XLPR 101 er navnet på hjulsettet som ulikt det meste annet vi har sett til bukkestyre-sykler tidligere. Hjulene er inspirert av Moto-hjulene som vårt søstermagasin Terrengsykkel har testet tidligere. Karbonfelgene på hjulene er ikke dobbeltbunnede slik som alle andre felger på markedet.
Felgprofilen ser da ut som en helt vanlig U uten et ekstra gulv på tvers over U-profilen. Felgen har 27 mm innvendig bredde. med U-profilen er i tillegg også grunn. Den spesielle felgfasongen skal gjøre hjulene mer komfortable og ettergivende i bruk og gir dekket muligheter til å flekse på en måte slik at det står bedre i svinger og i traverserende terreng.
Hjulsettet kommer i baknav med et boss med 66 inngrepspunkter for minimalt med dødgang i tråkket. Hjulene er tilpasset bruk at relativt brede dekk og relativt lavt dekktrykk, samt gjerne slangeløst oppsett.
Du kan velge mellom 650b-hjul på 1590 gram for paret eller 700c-hjul på 1665 gram for paret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.