Da Marcel Kittel under fjorårets Tour de France spurtet inn til sin fjerde etappeseier på Champs-Élysées i Paris, var det til slutt kun få centimeter som skilte første fra andre plass, eller rettere sagt som skilte tyskeren fra vår egen Alexander Kristoff. Påfallende denne gangen var ikke bare Kittels råhet i spurten, men også den konvensjonelle påkledningen hans. Mens Kristoff hadde valgt en aerodynamisk pottehjelm som hodeplagg, var tyskeren tilsynelatende utstyrt med et tradisjonelt landeveisprodukt fra UVEX.

Dette er slettes ikke vanlig for en toppspurter i disse dager.

Annonse

Spørsmålet som blir diskutert siden, er i hvor stor grad ryttere med aerohjelmer på hodet faktisk drar fordeler av produktene de er underveis med, og om syklister som er utstyrt med klassiske landeveishjelmer egentlig har noen nevneverdige ulemper. Hjelmen som Kittel denne gangen hadde på hodet var nemlig en UVEX Race 5, som beskrives til å være en hybridløsning.

Pris: 1648,- (pluss toll og moms)

Importør: www.chainreactioncycles.com

Vekt: 245 gram i størrelse S-M

+: Gjennomgående høy kvalitet for en bra pris, funksjonell og lett å finjustere, god ventilering

-: Ustabil høydejustering, lite komfort – kjennes noe hardt mot hodet

Passer for: Kvalitetsbevisste syklister som setter pris på produkter «made in Germany».

LES OGSÅ: Test: ABUS TEC-TICAL PRO V.2

For de som ikke er fortrolig med merkenavnet UVEX, skal det være nevnt, at det ved dette firmaet dreier seg om en tysk familiebedrift som ble grunnlagt i 1926 i bayerske Fürth. I starten satset UVEX på produksjon av både verne- og solbriller med UV-beskyttelse. Derav navnet «UVEX», som er et akronym for «ultraviolet excluded».

Etter hvert utvidet bedriften satsningen og begynte også å fremstille hjelmer for både jobb- og fritidsbruk. Ved siden av sponsing innen vinter- og hestesport, konsentrerte UVEX seg på å utruste syklister med sine produkter også. Merkeambassadører som bl.a. Jan Ullrich sørget for at UVEX innen kort tid etablerte seg som markedsleder innen salg av sykkelhjelmer i Tyskland. Både utviklingen og produksjonen av hjelmene til UVEX foregår utelukkende i Tyskland.

SELSKAPETS TOPPMODELL

Race 5 er UVEX sin toppmodell og har eksistert i flere år, men er stadig blitt videreutviklet og tilpasset. Tyskerne påpeker at selve hjelmformen til 2015-modellen er aerodynamisk optimert, uten at hjelmen var tenkt som et rent aeroprodukt.

Som vanlig har vi i Landvei ingen mulighet til å kontrollmåle hvor aerodynamisk Race 5 faktisk er i forhold til andres løsninger, men må nøye oss produsentens opplysninger. Likevel skal det sies at profflaget Giant-Shimano (nåværende Giant-Alpecin, red. anm.) i fjor testet hjelmen i vindtunnelen, og skal ha vært svært fornøyde med tallene de stod igjen med etter testen.

Toppmodellen til UVEX råder over 23 luftehull som sørger for god ventilasjon under alle forhold. Heller ikke den integrerte solbeskyttelsesmembranen på innsiden av hjelmen (som lett kan tas ut) reduserer luftgjennomstrømningen nevneverdig. Hjelmen slipper ut nok varme uten at det noen ganger føles kjølig. Vi kan derfor trygt anbefale Race 5 for alle de som er redd for at det kan bli for varmt under en sykkelhjelm. Dog trenger mange luftehull ikke nødvendigvis å bety, at det er lett å hvile brillene i hjelmen. Heldigvis er dette ikke noe problem med Race 5, der det går an å plassere brillene både foran og bak.

SMART MEKANISME

Med få håndgrep kan du justere både bredden og høyden til hjelmen. Strammehjulet i nakken er lett å regulere og alle endringer klikker hørlig på plass. Det er ofte små detaljer som dette som transporterer både trygghets- og kvalitetsfølelsen. Flere justeringsmuligheter gir også bedre muligheter for at hjelmen passer flere hoder. Dette er et pluss, men:

Under testingen la vi imidlertid merke til at høydejusteringen er noe ustabilt. Folk med mye hår vil kunne oppleve, at forhåndsinnstillingene blir borte, så snart de drar i hjelmstroppene for å feste på hakespennet. Stroppene er solide og tilsynelatende av god kvalitet. Svært godt liker vi åpne-slakke-mekanismen til hakespennet. Ved enkelt å trykke på en knapp slakkes eller åpnes spennet om det er ønskelig. Dette er spesielt behagelig når man sykler med hansker i kaldt eller dårlig vær, der hendene ofte kan bli numne.

DSC_5675

SMART: Åpne-slakke-mekanismen er en smart detalj. Foto: Marcus Liebold.

Hjelmen kommer i de tre forskjellige størrelsene S-M (52-56cm), L (55-58cm) og XL (58-61cm). Likt for alle størrelser er at frontpartiet til Race 5 dekker pannen halvveis uten at det forstyrrer synsfeltet. Baksiden til hjelmen rekker langt nok ned og beskytter bakhodet tilstrekkelig.

LES OGSÅ: Test: SH+ SHABLI

Putene på innsiden av hjelmen er tynne, men suger opp svetten uten at de blir klamme. Skal vi tro UVEX, forhindrer innsydde karbonfibre bakterievekst i materialet. Uansett er det bare å ta ut putene og vaske dem ved behov. Vi skulle imidlertid ønske at Race 5 sine svetteputer var et hakk tykkere, fordi hjelmen kjennes noe hardt mot hodet for alle de, som ikke har like stor manke som Kittel og Co.

GODT PRISET

Med 245 gram i størrelse S-M (5 gram mer med solbeskyttelsesmembranen) er vekten til Race 5 helt på det jevne. Mye viktigere enn selve vekten er imidlertid om Race 5 oppleves som tungt på hodet. Og da er svaret blankt nei, ikke i det hele tatt. Vi kjenner hjelmen nesten ikke og det er jammen et godt tegn. Toppmodellen til UVEX er i tillegg liten i volum, noe som spesielt folk med små hoder vil sette pris på.

Med drøye 1700 kroner (pluss toll og moms) synes vi at Race 5 er et attraktivt tilbud på markedet. Vi liker gjennomføringen til hjelmen, der alt virker til å være av høy kvalitet. Med UVEX sin toppmodell får man definitivt mye hjelm for pengene og ikke minst tyskernes materialiserte svar på at vel gjennomtenkte landeveishjelmer ikke trenger å være dårligere enn nyutviklede aerohjelmer.

Om du slår Marcel Kittel i spurten, må du nesten teste selv.

DSC_5667

GRUNDIG: UVEX Race 5 er en gjennomtenkt landeveishjelm, der alt virker til å være av høy kvalitet. Foto: Marcus Liebold.