Dette trenger du for å begynne med cyclocross eller gravel
Om du har lyst å begynne med cyclocross er det ikke voldsomt med utsyr du trenger. Bonusen er at du i praksis også er klar for å bli en racer på grusen også.
NOE UTSTYR: Skal du begynne med cyclocross må du nødvendigvis kjøpe noe utstyr.
Lesetid: 5 minutter
Cyclocross er den absolutt mest intense av grenene vi omtaler på landevei.no.
Cyclocross, eller sykkelkross som vi sier på norsk, er populært fordi det er sabla morsomt, i tillegg til at det er svært enkelt å finne steder for trening, mindre konkurranser eller mer omfattende ritt.
Mange lurer på om ikke cyclocross hører hjemme som en undergren av terrengsykling, men der er de lærde helt enige.
VINTERIDRETT: Cyclocross er høst-og vintersport på kontinentet, i Norge kun høst. Foto: Kristoffer Kippernes.
Cyclocross var i sin tid vintertrening for landeveissyklister, og historisk sett har grenene alltid vær tett linket sammen – selv om det ene foregår på veien og det andre foregår på gress, gjørme, sand, grus, et brakk jorde eller av og til snø.
Sesongen er i full gang i Norge, og om du har lyst å begynne, men ennå ikke kommet i gang – dette trenger du:
canyon-inflite
Cyclocross-sykkel eller gravelsykkel
Før vi begynner. Nei, du kan ikke bruke en landeveissykkel til cyclocross. Du kan om du er sykt trassig, liker å velte hele tiden, liker å spinne, elsker å bytte deler, liker å ødelegge rammer eller bare ønsker å motbevise det vi sier – men nei.
Men hva skal jeg ha – en gravel eller en cx? Les igjennom denne artikkelen, så lærer du mer om forskjellen på de ulike syklene.
Eller om vi bare forenkler – velg sykkel til kjernebruk. Skal du satse på cyclocross og sykle litt grus, velg en cyclocross-sykkel. Skal du sykle mye gravel men har lyst å delta på et cx-ritt eller noen treninger, velg en gravel.
SPONSA: Søren Wærenskjold med sin gullsykkel fra NM 2020. En fullblods cyclocrossykkel, også fin til lange grusturer.
Begge sykkeltypene fungerer om hverandre, til og med hos cyclocrossproffene finner vi ryttere som bruker gravel-sykler.
Men uansett hvordan du vrir og vender på det, skal du sykle cyclocross må du ha en egen sykkel til formålet. Cyclocross foregår på steder med mye gjørme, grus, sand, gress eller annet uklassisk landeveisunderlag. Du må derfor ha en sykkel med stor dekklaring, slik at ikke gjørme, søle eller sand setter seg fast mellom dekk og ramme.
TIL ALT: Dare GFX er i utgangspunktet en gravel, men Erik Resell brukte den da han vant Superpokal Voldsløkka. Foto: Henrik Alpers.
Du må også ha plass til å kunne sette på grovere knastedekk, og sykkelen må selvsagt være ett å håndtere på slikt underlag.
En landeveissykkel er laget for å sitte som klistret mot underlaget, en cx-sykkel er laget for at du skal kunne hoppe, sprette og svinge kjapt i gjørme.
BELGISK: Ridley X-Trail, en av klassisk krossykkel. God dekklaring og skivebremser, selvsagt. Foto: Henrik Alpers.
Pedaler
Før vi begynner. Nei, du kan ikke bruke landeveispedaler til cyclocross. Du kan om du er sykt trassig, elsker å ikke kunne klikke inn, er glad i å bytte pedaler, ikke liker å kunne klikke inn fra begge sider eller bare ønsker å motbevise det vi sier – men nei.
Cyclocross er en gren der du hele tiden skal av sykkelen, og gjerne må løpe med sykkelen i henda eller på skulderen.
SOLIDE OG ENKLE: Shimano PD M540, den mest idiotsikre pedalen noen gang laget. Perfekte til sykkelkross.
Alle som har gått fra entréen til boden på landeveissko vet at dette er noe herk, og at en løpetur i landeveispedaler ville være umulig.
Det finnes ikke designerte pedaler til cyclocross, men vi bruker vanlige terrengpedaler. Velger du klassikeren Shimano M540 har du en pedal som bare varer og varer, og i tillegg er uslitelig.
Pedalene er enklere å klikke inn og ut av selv om skoene er gjørmete.
LØPETUR: Søren Wærenskjold på Superpokal Voldsløkka. Prøv dette med landeveispedaler, så skjønner du hvorfor du skal ha terrengpedaler. Foto: Pål Westgaard.
Sko
Før vi begynner. Nei, du kan ikke bruke landeveissko til cyclocross. Du kan om du er sykt trassig, elsker å ikke kunne klikke inn, er glad i å ødelegge sko, ikke liker å kunne klikke inn fra begge sider eller bare ønsker å motbevise det vi sier – men nei.
Velg et par helt vanlige terrengsko, de gjør samme jobben uansett prisklasse.
GODT SKODD: Specialized Comp terrengsko, godt grep og skruknotter i front. Perfekt til cyclocross.
Det er selvsagt mer ålreit med toppmodellen enn noen rimeligere, men ha dette i bakhodet:
Siden det er mye løping, og siden du kanskje også skal bruke skoene og sykkelen til flotte grusturer, det gjør ingenting å kunne bruke skoene til litt trasking – ergo du kan fint velge en modell med litt mykere såle.
Sko med litt mer fleksibel såle er gjerne rimeligere, så her kan du spare litt penger.
Det du for all del skal unngå er pendlersko eller sko med lite mønster. Du trenger så mye mønster som overhodet mulig, og du trenger muligheten til å sette på knotter.
LØPETUR: Elisabeth Sveum og Mie Bjørndal Ottestad løper om kapp. Til det kreves gode sko. Foto: Henrik Alpers.
Klær
Før vi begynner. Du kan fint bruke landeveisklær til cyclocross, det er faktisk det proffene gjør. Helst tempodrakter, så det er så lite sømmer og lommer som mulig til irritasjon når du skal bære sykkelen.
Du kan bruke akkurat de klærne du vil til akkurat det været som er når du skal sykle cyclocross, så vet du det.
Et par plagg er det like fullt praktisk å investere i – om du ikke har dem allerede.
TIL TRENING OG REGN: En Gore-Tex-shorts er standardplagg for mange terrengsyklister når det regner, og er helt supert også i krossløypa. Foto: Kristoffer Kippernes.
En shorts, ja du leste riktig, en shorts. Vi bruker dette under oppvarming til ritt, så slipper vi å bli så sykt våte i baken. Det er forsåvidt noe vi bruker når vi sykler gravel også, så er det litt lunere i høstkulda.
Disse buksene er også fine å ha på landeveien, og du skal ikke se bort fra at du får brukt det også i sommersesongen i Norge. Haha.
VÅTT OG KALDT: Konkurranseantrekket er tempodrakt, men til trening og lek kan du godt ta på deg noe varmere. Foto: Henrik Alpers.
Annet
Har du kjøpt en krossykkel står det sannsynligvis gode dekk på den. Da gjenstår det bare å skaffe seg en belgisk lommeparlør, lese gjennom vår ABC til sykkelkross, kjøpe en frityrkoker, litt belgisk øl og en VPN for å se rittene på belgisk tv.
Velkommen til cyclocrossens vidunderlige verden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.