Uno-X må endre draktdesign til Tour de France

I følge med herrelagets debut i Tour de France sto Uno-X overfor et ikke ukjent problem med draktdesignet sitt.

Sist oppdatert: 6. juni 2023 kl 09.18
NYTT DESIGN: Til Tour de France blir Uno-X-drakten seende slik ut. Foto: Wordup Projects
NYTT DESIGN: Til Tour de France blir Uno-X-drakten seende slik ut. Foto: Wordup Projects
Lesetid: 4 minutter

At lagene som sykler Tour de France endrer på draktdesignet sitt til rittet er ikke uvanlig, gjerne for å skape litt ekstra blest.

Men for Uno-X, som har en drakt som i hovedsak er gul, fikk de en klar beskjed fra Det internasjonale sykkelforbundet (UCI).

Drakten deres er nemlig for lik den gule ledertrøyen i Tour de France.

– Vi ble pålagt denne endringen av det internasjonale sykkelforbundet (UCI). Det handler om at gul var en for stor del av drakten, og det respekterer vi. Den gule trøyen til Tour de France er ikonisk på så mange måter.

Det forteller markedssjef i laget, Magne Haugland, til TV 2.

LES OGSÅ: Tirsdag kan Landevei avsløre at Uno-X henter hjem enda en norsk profil

Det norske profflaget har hatt en veldig synlig profil i feltet de siste årene, og blitt ekstra godt lagt merke til at mange utenlandske sykkelfans også, som følge både trøyen og offensiv sykling.

Tross draktendringen blir neppe laget mindre synlig i feltet både under herrene og kvinnenes Tour de France, med en sterk rødfarge som preger det nye designet.

TIL VANLIG: Ser Uno-X-drakten slik ut, men i sommer blir det en fargeendring for Alexander Kristoff og co. Foto: James York
TIL VANLIG: Ser Uno-X-drakten slik ut, men i sommer blir det en fargeendring for Alexander Kristoff og co. Foto: James York

– Hva synes du om designet?

– Det blir som å spørre om hva jeg synes om min egen mor; jeg elsker den! Det er gøy å forandre ting, og å ta med Rema 1000 inn på trøya, sier sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, til Landevei.

– Jeg tror nesten det er vanskelig for folk på utsiden å forstå hvor stas det er for oss. Det er enormt kult. Rema 1000 og Reitan er vårt hjem og vår identitet, så vi synes dette er morsomt.

Problemstillingen med trøyen er det flere lag som har måtte ta hensyn til tidligere, blant andre storlaget Jumbo-Visma, som også har en drakt som består av mye gult.

Dermed har laget, hvor fjorårets Tour-vinner Jonas Vingegaard sykler, de siste årene syklet med et annet draktdesign under Touren, før de går tilbake til sitt vanlige design til høsten. Det er også planen til Uno-X.

Damelaget til Uno-X fikk imidlertid sykle med det vanlige designet i fjorårets historiske utgave av Tour de France Femmes, men i år er altså konklusjonen annerledes.

PSST! Vi har testet hjelmen som Uno-X konkurrerer med og dommen er klokkeklar! (+)

Ny sponsor med på laget

Tirsdag kom også nyheten om laget har sikret en ny sponsor, og laget henter fra "egne rekker".

Fra og med Tour de France vil Rema 1000-logoen være synlig på overarmen av drakten til rytterne. Rema 1000 er en del av Reitan Retail, som også eier Uno-X.

Etter at det ble kjent at laget ble invitert til Tour de France, var sykkelsjef i Uno-X Jens Haugland raskt ute og ytret at laget åpnet for flere sponsorer i sykkelsatsingen.

LETT SYNLIG: Gule hjelmer og rød drakt skal fremdeles gjøre at laget blir lett å få øye på i Tour de France-feltet. Foto: Wordup Projects
LETT SYNLIG: Gule hjelmer og rød drakt skal fremdeles gjøre at laget blir lett å få øye på i Tour de France-feltet. Foto: Wordup Projects

Haugland fortalte i januar til Landevei at laget ønsket å ruste opp satsingen som har hatt et budsjett på 100 millioner med ytterligere 40-60 millioner.

– Hva kan vi lese ut av et enda større engasjement fra Reitan-gruppen i sykkelsatsinga?

– Man kan lese ut av det at jeg tror vi har et system som i enda større grad enn før anerkjenner verdien i det vi bygger, og det er en følelse som gjør at det er godt å legge seg i kvelden. Det viser at vi er robuste og går en trygg framtid i møte, forteller Haugland til Landevei tirsdag.

– Kan det komme flere navnesponsorer inn på veien mot Tour de France?

– Det skjer ikke noe mer der nå. Det tar lang tid å utvikle en ny trøye, og nå er vi igang med vorspielet. Det er ikke mer enn to uker til vi offentliggjør laget. Vi ønsker fortsatt flere sterke partnere inn i prosjektet vårt, og kan gjenta at vi ser at det er mulig å lage en modell i verdensklasse med skandinaviske ryttere og partnere, avslutter Haugland.

Haugland fortalte til Landevei i januar at han ønsket å hente flere ryttere med «riktig pass».

Da siktet Haugland til de norske utenlandsproffene Andreas Leknessund, Tobias Foss, Jonas Iversby Hvideberg, Sven Erik Bystrøm og Markus Hoelgaard.

Tirsdag kan Landevei avsløre at Iversby Hvideberg har signert for laget.

Leknessund er allerede meldt klar for laget av TV 2, mens tempoverdensmester Foss er uaktuell som følge av høy prislapp.

PSST! Årets Tour de France starter den 1. juli i Bilbao.

Publisert 6. juni 2023 kl 09.10
Sist oppdatert 6. juni 2023 kl 09.18
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen