– Alex påpekte at jeg for første gang fikk mer jubel enn ham
Etter Tour de France-suksessen har han fått mer jubel fra fansen, tilbud fra UAE Team Emirates – og vissheten om at Remco Evenepoel lært seg navnet hans.
PÅ ALLES LEPPER: Vårsesongen og offensiviteten han viste fram i starten av Tour de France, har åpnet mange dører for Jonas Abrahamsen. Denne sommeren var UAE-Team Emirates blant lagene som forhørte seg om framtidsplanene hans. FOTO: Cor Vos
Lesetid: 9 minutter
Han stilte opp naken for TV 2, bar egen-modifisert «vikinghjelm» i forbindelse med Arctic Race of Norway – og kjørte seg inn i de flestes hjerter, og de trøyene han kom over, i begynnelsen av Tour de France.
Det er ingen underdrivelse å hevde at karrieren har blitt snudd opp-ned for Jonas Abrahamsen de siste par sesongene.
– Hva gjør man ikke for at sykkelinteressen i Norge skal bli større? Så lenge bildene var i orden for kjæresten, var det greit. Det var egentlig bestemor som var mest forskrekka. Hun syntes ikke noe om det, sier Abrahamsen og snakker om bildene og artikkelen hos TV 2 som tok for seg hans vektoppgang og kroppslige forvandling i voksen alder.
– Hvor glad er du egentlig i rampelyset?
– Er det på en skala fra 1 til 10 eller 1 til 100?
– Nei, si til 100, da?
– Jeg må nesten si 99. Jeg må være ærlig med meg selv.
– Er det fordi du fikk for lite oppmerksomhet tidligere i karrieren?
– Godt spørsmål. Jeg tror egentlig bare alltid jeg har vært glad i oppmerksomheten, og så har jeg blitt enda mer synlig når jeg har prestert. Det når nok også litt ekstra langt når man er på TV-skjermen i flere timer hver dag om sommeren. I tillegg spiller jeg jo litt på det, så da blir det kanskje litt ekstra stort, sier han.
Mer respekt i feltet – også fra store navn
God PR er viktig, både for rytteren selv og for det kommersielle konseptet som deler navnet sitt til laget han sykler for.
At Abrahamsen har skapt et navn for seg selv, gir også opplagte goder for ham innenfor sykkelfeltet.
Etter å ha stått på podiet sammen med blant andre Remco Evenepoel i starten av touren, merket nordmannen seg at mannen som på det tidspunktet bar den hvite ungdomstrøya, begynte å bruke navnet hans.
– Det var en situasjon der jeg lå i feltet, og skulle bort til en lagkompis. Da hørte jeg han sa navnet mitt, og det var flere ganger jeg hørte det i feltet. Det betyr jo at flere begynner å kjenne til deg, og jeg synes jo det er gøy at folk begynner å legge merke til meg.
– Hvordan vil du beskrive standingen din i hovedfeltet akkurat nå?
– Jeg tror jo den har endret seg ganske bra. Etter at vi kjørte Tour of Leuven var det ganske store ryttere som kom bort til meg og beklaget at de hadde vært litt nærme meg i en sving. Slike ting skjedde ikke før. Du får mer respekt og blir gitt litt mer plass enn før. Det tror jeg er gunstig når man kommer inn til klassikerne. Man blir ikke herset så mye med som tidligere, sier han.
UAE viste interesse i sommer
Nylig kunne Uno-X slå seg litt brystet og si at de hadde forlenget avtalen til 28-åringen fra Skien ut 2028-sesongen.
Det var under fjorårets utgave av touren han begynte å vise seg tilliten verdig, og allerede da ble prosessen med å signere en kontrakt framskyndet og lønna kraftig oppjustert.
Den foregående avtalen ble nå skjøvet til side.
– Hvis jeg skal bli en best mulig rytter, tror jeg det kommer til å skje hos Uno-X, med norske trenere og gode folk rundt meg jeg har kjent over tid. I et nytt lag er det en hel del nye folk man må forholde seg til, et nytt språk og en ny kultur. Det er ikke sikkert det hadde fungert like bra for meg. Her er vi en god kompisgjeng som er på tur sammen, og det er garantert en fordel.
– Hva kan du si om det økonomiske betingelsene som ligger i den nye avtalen?
– Thor (Hushovd) var veldig raus og ga meg en ny kontrakt som bedre enn det jeg skulle hatt de neste to årene. Da var jeg ikke i tvil. Jeg føler det er en god avtale, en god kultur og med gode kompiser på et sted der jeg kan bli best mulig. Det trumfet det å kanskje få enda mer i lønn et annet sted for meg.
I et intervju med Telemarksavisa avslørte han nylig at verdens overlegent beste sykkellag, UAE-Team Emirates, hadde vist interesse for ham i sommer.
Det skal sågar ha vært aktuelt å prøve å kjøpe nordmannen ut av sin eksisterende avtale. Et grep som skjer med ujevne mellomrom, og som ikke er spesielt vanlig innafor sykkelsporten.
– At verdens største sykkellag var interessert i meg, er jo bare gøy. De hadde sett at jeg gjorde det bra i klassikerne, og var ute etter en rytter som kunne gå inn og gjøre en jobb der. De spurte om å få se treningsdagboka mi og slike ting, så ja – de virket interessert. Det er jo noen ProTeams som sitter med avtaler som gjør at de er «free to go» om det kommer et WorldTour-lag på banen, så det kan godt være de så for seg noe sånt. For min del viser det jo uansett at jeg har gjort noe rett. Samtidig var det vanskelig for meg å skifte med to år igjen av avtalen min. Hadde jeg sittet på utgående kontrakt, hadde det selvsagt vært noe annet, sier han.
Stor overgang fra klatring til klassikerne
Med økt interesse både fra fjern og nær, blir fokuset framover rettet mot å utvikle seg videre og å bli enda bedre sykkelrytter.
Abrahamsen selv mener han har lært mye om for eksempel posisjonering og hvordan man skal bruke kreftene de to siste årene. Han takker spesielt én mann for kunnskapen han har tatt til seg:
– For meg har det helt klart vært en stor overgang å få fra å være en klatrer til å bli en klassikerrytter og være en del av opptrekket. Nå føler jeg at jeg har fått mer erfaring og er flinkere i posisjoneringskampen, opptrekket og det rent taktiske. Jeg har fått mer erfaring i å lese sykkelløp mot slutten, og jeg har skjønt at det ikke hjelper at du går til tidlig, og det kun er du som er med. Det går mye på å finne rett hjul, analysere hvor vinden kommer ifra, og slike ting. Alex (Kristoff) har lært meg veldig mye. Jeg har gjort veldig mange feil underveis, men føler nå at jeg forstår sykkelløpene bedre og skjønner litt mer av hvordan jeg skal bruke kreftene mine.
– Det ble jo også snakket om da Alex ble hentet til laget, at han ville være viktig for å heve kompetansen og nivået til de andre på laget. Hvor godt har det fungert?
– Det er ingen tvil om at vi har lært kjempe mye av ham. Han står for en kultur som innebærer at man aldri gir opp. Han er en stayer, og han har vært en svært viktig tilvekst for de unge rytterne i laget. Det er jo mange som har hatt han som forbilde under oppveksten. Han er også veldig flink til å gi konstruktiv tilbakemelding i etterkant av rittene, og det har vært gull verdt for laget.
Mer jubel enn Alex i Leuven
Abrahamsen er uansett i ferd med å bli en self made man. I mars ble han nummer to under Dwars door Vlaanderen. I starten av juni vant han Brussel Classics og ble nummer to under Dwars door het Hageland en snau uke senere.
Det har også blitt lagt merke til i det sykkelgale Belgia.
– Det ryktes at du nå er en mer populær mann enn Alex i visse kretser?
– Det har blitt en del oppmerksomhet fra belgiere etter hvert og, ja. Da vi var der i forbindelse med Tour of Leuven nevnte Alex litt skuffa at «det var første gang at jeg hadde fått mer jubel enn ham under presentasjonen før start». Det var veldig mange som følger sykkelsporten tett der og skulle ha selfies før start. Jeg føler jo nesten at jeg er en større profil der nede enn jeg er hjemme i Norge.
– Hvor mye vil du si at hverdagen din som syklist har endret seg i løpet av de siste to sesongene?
– Den forandringen har vært total. Jeg har gått fra å være en rytter på Uno-X som akkurat fikk ny kontrakt hvert år. Foruten å prestere følte jeg nesten at var målet: «Å få bli med videre». Nå har jeg mest UCI-poeng på laget bak Alex, fremdeles med å være en hjelperytter. Jeg har likevel noen av de største resultatene på laget. Så det har endret seg mye bare fra i fjor, svarer.
En som ikke skal forandre seg for mye er Abrahamsen selv. Han lover fortsatt å gi av seg – så lenge han befinner seg innenfor rimelighetens grenser.
– Jeg bryr meg ikke så mye (om hvordan han blir oppfattet) så lenge jeg ikke sårer andre med det som blir lagt ut. Syklister er ikke bare trauste individer som følger med på wattmåleren sin mens de sykler fra A til B. Jeg synes det er viktig å ha det gøy ute på tur, og mener det er bra at ikke alle skal kjøre som maskiner. Jeg gjør det litt på en annen måte, og hiver meg gjerne ut i solobrudd og har lyktes med det. Det gjorde jeg blant annet i Brussels Classics, da jeg turte å gå fra tet.
– For meg er viktig å lage litt show for publikum underveis. Jeg tror også sjefen for Tour de France (Christian Prudhomme, vår anm.) var veldig happy med det vi leverte. Jeg tror også det er viktig at vi framstår som et aktivt lag.
– Når du på grunn av dine framganger vil bli en mer markert rytter, tror du også det vil bli vanskeligere for deg å slippe løs?
– Jeg merket for første gang under NM at det var flere ryttere fra Coop som kun så på meg, og nok tenkte at «følger jeg Jonas, så kommer det til å bli en bra plassering på meg». Jeg ble markert fullstendig, mens andre ryttere fra Uno-X fikk lov til å gå.
– Videre framover trenger jeg kanskje ikke å gå så mye i brudd, men kan være med der framme i finalen. Det har med å være flinkere i posisjoneringskampen. Jeg vet at styrken min er der, om jeg sitter på rett plass til rett tid. Det kan nok være at det blir vanskeligere å komme seg i brudd, men så har jeg heller ikke vunnet noe «så stort ennå». Jeg tror at om jeg viser fra starten av klassikerperioden neste sesong, at jeg henger med helt der oppe igjen, så kan de også bli vanskeligere å komme seg løs. Det jeg håper er at fremdeles kan gå litt under radaren for Uno-X, i påvente av at det helt store resultatet skal dukke opp, sier han.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.