Stjernedryss over Tudor Pro Cycling: – En utfordring for oss
Det blir vanskelig å svare når Julian Alaphilippe trekkes ut av hatten. Kurt Asle Arvesen mener laget hans likevel har gjort nok for ny invitasjon til Tour de France.
PRESTISJE-DUELL: Fabian Cancellara er i ferd med å gire opp sitt sveitsiske «klokke-prosjekt», men Kurt Asle Arvesen mener det bør være plass til dem begge, på tross av at Julian Alaphilippe blir å se i fargene til Tudor Pro Cycling neste sesong. FOTO: Cor Vos/Uno-X Mobility
Lesetid: 11 minutter
Det smeller tett fra Uno-X om dagen. I inneværende måned dominerte laget Arctic Race of Norway fra start til mål.
I Belgia fortsatte dominansen da Markus Hoelgaard vant Tour of Leuven, samtidig som Magnus Cort vant den legendariske Kiddesvej i Vejle under Danmark Rundt.
Denne uka forsynte Fredrik Dversnes seg grovt fra bruddet under Tour du Poitou-Charentes, før Søren Wærenskjold smalt inn lagets 22. triumf i år. Denne gangen på temposykkelen under samme ritt.
Tross alt det positive, er det også noen potensielle skjær i sjøen. Kanskje aller mest på kort sikt. For Uno-X er det utfordrende at både Tudor Pro Cycling og Astana Qazaqstan for alvor har begynt å ruste opp med tanke på de neste sesongene.
Tunge signeringer
Først ble det klart at Marc Hirschi, vinneren av årets Clásica San Sébastian har skrevet under for Tudor. Tre dager senere fulgte Astana opp med nyheten om at Alberto Bettiol var kjøpt fri fra kontrakten hans med EF Education Easypost.
Denne uka har det også blitt avslørt at de to lagene har hentet henholdsvis Marco Haller (Tudor), Julian Alaphilippe (Tudor) og Wout Poels (Astana).
Foreløpig har det gått litt under radaren, men også franske Cofidis, som ligger i en utsatt posisjon på verdensrankingen, har begynt å ta grep. Foran neste år er allerede Alex Aranburu, Emanuel Buchmann, Simon Carr og Dylan Teuns alt signert.
– Det blir kanskje litt kjedelige svar fra meg, men vi er nødt til å fokusere på å trene guttene godt, og gjøre dem forberedt foran rittene de starter. Vi tar regnestykkene og alt det der når sesongen er ferdig.
– Vi får kun gjort noe med det vi holder på med, og har ikke noe kontroll på hva andre lag gjør. Det blir en kamp om å komme seg til for eksempel Tour de France, men det blir det alltid, sier sportslig leder Kurt Asle Arvesen i Uno-X Mobility.
For det norske profflaget er man nødt til å holde både et kort og lengre perspektiv i hodet samtidig. Her går Landevei nærmere inn på de ytre rammevilkårene som vil preget lagets utvikling de neste sesongene.
Kampen om Tour de France-plass
Som Uno-X er Tudor Pro Cycling hjemmehørende på sykkelsportens nest øverste nivå. Det betyr at de er avhengig av sportslig suksess og invitasjoner for å bli sluppet inn i de største rittene.
Den sveitsiske satsinga har solid buffer på kontoen med klokkeprodusent Tudor som hovedsponsor. Vel så viktig er nok general manager Fabian Cancellara med sin stjernestaus og kontaktnett innenfor den internasjonale sykkelsporten. Tidligere har han fungert som agenten til nettopp Marc Hirschi.
Sånn sett havner «Spartacus» i en prestisjeduell med vår egen norske gladiator, Thor Hushovd. En duell som rittarrangørene ASO og RCS Sport ikke har noe å utsette på.
Både Uno-X og Tudor ønsker seg på sikt til World Tour, med en litt kortere tidshorisont er det blant annet Tour de France-plass i 2025 som ligger i potten.
I år ble Cancellaras gutter for første gang invitert til Giro d’Italia. Med tanke på at hovedsponsoren også er «official timekeeper» for RCS Sport, var det langt unna noen uventet invitasjon. Med signeringene av Hirschi og kanskje spesielt Alaphilippe, tror mange at fokus nå vendes mot Grand Départ i Lille neste sommer.
Med populære «LouLou» på startstreken, er det nærmest umulig å se for seg at det ikke kastet en invitasjon den veien. Ettersom de to høyest rankete lagene på Europatouren (Lotto Dstny og Israel Premier Tech) automatisk blir invitert, er det muligens kun én invitasjon å kjempe for. Den ligger dog tett på Total Energies, der Anthony Turgis blant annet stakk av med seier på grusetappen mot Troyes i årets utgave.,
– Tror du Uno-X kommer til å motta invitasjon til neste års Tour de France, Arvesen?
– Ja, jeg tror det. Jeg tror vi har en såpass standing hos ASO at vi er med der. Hvem det blir på bekostning av, det vet jeg ikke. Og trenger jeg heller ikke å spekulere i, sier han.
– Tour de France er det viktigste for oppmerksomheten våre eiere og samarbeidspartnere, det er ikke til å legge skjul på. Samtidig er det sånn at for oss som jobber med laget, så jobber vi med året som helhet.
– Hva vet dere om hva Tudor Pro Cycling ønsker seg for 2025 per nå?
– Jeg vet at de er godt inne i RCS Sport og Giro d’Italia. Jeg vil tror at de sikkert ønsker å toppe laget der i første omgang, så får vi se hvordan ASO vurderer dem til rittet de arrangerer. Når det kommer til poengene er vi et klart sterkere lag. Men med de signeringene har gjort, vil de komme fort etter, sier han.
Når de nye WorldTour-lisensene blir delt ut, ser det ut per nå til at Astana Qazaqstan og Arkéa Samsic kan bli de nye utfordrerne til Uno-X. Å unngå den situasjonen er grunnen til at Alexandre Vinokourovs mannskap har begynt å ta grep på overgangsmarkedet.
Bettiol og Poels er signert for at de skal kjøre inn nok poeng det siste halvannet året til at laget likevel ikke skal trenge å ta steget ned fra WorldTour.
Satsinga har fått frisk kapital etter at karbondel-produsenten XDS Carbon-Tech gikk inn med hva som beskrives som en «langsiktig investering», samtidig uttalte styreleder Yancong Tan at de vil «sørge for at laget har et godt nok budsjett og den beste tekniske støtten» i årene som kommer.
Bakfra på denne lista er man også nødt til å forvente et solid byks fra Tudor. Som Arvesen var inne på, er det mulig å hente inn et godt forsprang på kort tid.
Hadde man for eksempel kunne legge til Hirschis og Alaphilippes poeng fra inneværende sesong til totalen for Tudor, hadde de allerede passert det norske laget på rankingen.
For Uno-X sin del blir det viktig å beholde sin posisjon innenfor topp 3. De to øverste plassene gir fripass til Grand Tours, mens tredjeplassen de har i øyeblikket gir invitasjon til samtlige WorldTour-klassikere.
– Når konkurrentene bruker store summer på å hente Bettiol og Alaphilippe, hva har Uno-X å svare med?
– Det er en utfordring. Vi rekrutterer norske og danske ryttere. Det setter sin begrensning. Men vi har også tatt egne grep. Blant annet har vi kuttet ut utviklingslaget for å rette enda mer fokus mot profflaget og investere mer i rytterne som skal sykle der.
Arvesen peker på at det koster laget dyr å investere flere år i yngre syklister, når man likevel ikke har noen garantier for at de blir værende i prosjektet på lang sikt:
– Det er ressurskrevende både med tanke på økonomi og personalbruk med så mange ryttere vi har hatt i år, sier han.
WorldTour-plassene
Verdensrankingen for inneværende periode strekker seg fra 2023 til 2025-sesongen. Det betyr at neste mulighet for Uno-X Mobilty å kapre én av de 18 WorldTour-lisensene, først dukker opp foran 2026-sesongen. Den neste treårssyklusen vil avsluttes i 2028.
I øyeblikket er det norske profflaget ranket som lag nummer 20 i verden. Med 13665 poeng er det fremdeles en bit opp til Arkéa-B&B Hotels (14292) og Cofidis (16075) som per nå har den magiske 18.-plassen.
Astana har 12038, Total Energies har 9291 – mens man langt på vei har distansert Tudor Pro Cycling med deres 6855 poeng.
I det norske profflaget er det Gino van Oudenhove som nå har et overordnet ansvar for å sende de rette rytterne til de rette rittene. Den overordnede målsettingen er å skrape inn nok poeng til å kvalifisere inn til WorldTour-plass.
Arvesen påpeker imidlertid at poengsanking ikke er lagets eneste fokus.
– Vi går ikke over lik for å hente poengene vi trenger, nei.
– Det er ikke slik at vi sitter inne på bussen og snakker om poengene vi skal kjøre inn. Vi har en glad ryttergruppe. En kompisgjeng som er ute på tur, og som gir alt for hverandre. Vi følger planen som er lagt, og gjør så godt vi kan ut ifra de forutsetningen. Vi sitter ikke i følgebilen og sier at «nå skal vi ut og kjøre inn poeng», sier han.
– Men samtidig er det vel vanskelig ikke å ta denne biten på alvor?
– Ja, vi bruker mye tid på diskutere hvilke ritt vi skal fokusere mot. Vi har mange erfarne sportsdirektører på laget, og mange som har syklet de ulike rittene før. Det gir oss alltid en viss peiling på hva som venter oss, selv om de offisielle løypene kanskje ikke er ute. Men jeg synes vi har truffet kjempegodt med laguttak i det siste. Turen til Arctic Race var helt fenomenal. Det ofret gutta seg fullstendig for hverandre, og det er en slik kultur vi må dyrke og opprettholde. Vi traff også godt med Magnus Cort i Danmark, samtidig som vi hadde en stjernerekke i Belgia, der Markus (Hoelgaard) vant på samme da. Så der har vi vært gode den siste tida.
En annen ting som er vesentlig for Uno-X, er at pilene stadig peker oppover. I fjor syklet rytterne inn 6624 UCI-poeng. I år er laget allerede oppe i 7021 poeng, og kalenderen viser altså fremdeles kun slutten av august.
Det gir foreløpig 16.-plass på verdensrankingen, foran både Intermarché-Wanty og Arkéa-Samsic.
Hvis den trenden fortsetter, vil det også være mulig å hente inn noen av lagene foran seg på tabellen. Med full klaff kan det også åpne seg muligheten til å kvalifisere seg for WorldTour på egenhånd allerede i 2026.
Slik Arvesen vurderer situasjonen akkurat nå, heller han mot at 2028 ser ut som den mest aktuelle åpningen for deres del.
– Å kvalifisere seg til WorldTour allerede neste år, blir nok kjempevanskelig. Vi skal gjøre så godt vi kan. Vi er i en posisjon der vi kan angripe en plass blant de to øverste ProTeamene. Det er kanskje en enda mer ideell posisjon for oss enn å sykle som WorldTeam. Personlig synes jeg det er altfor mange ritt på den kalenderen.
Ikke glem – dette er sykkelsporten
I dette virvaret av rankinger, signeringer og innkjørte poeng, kan det være lett å gå seg fast.
Da bør man også ha i tankene at dette er sykkelsporten, og innenfor denne idretten kan det åpne seg muligheter man ikke hadde regnet med tidligere.
Det er for eksempel 18 WorldTour-lag i dag, men dette antallet har endret seg tidligere, og det kan skje igjen.
I 2021, i kjølvannet etter COVID-19-pandemien, var det 19 WorldTour-lag og fem inviterte med i rittet. Altså totalt sett 25 deltakende lag.
Dersom ASO finner ut neste sommer at de liker Hushovds og Cancellaras konsept omtrent like godt, kan de finne med å invitere ett lag ekstra til nettopp den utgaven. Noe som vil løse luksusproblemet.
Arvesen mener det kan være en god idé å redusere antall WorldTour-lag for å hindre for stor slitasje på rytterne i de minste konseptene. Det vil også frigjøre plass for arrangører av treukersrittene for å få de nasjonale konseptene med i rittene sine.
– Hadde vi gått ned på antall lag i WorldTour, kunne alle de italienske ProTeamene fått kjøre giroen, i tillegg til flere lag på invitasjon. Det samme vil jo da gjelde for Tour de France og La Vuelta. Det hadde gitt nye lag en boost og garantier om at de fikk kjøre sin «tour» på hjemmebane. Det hadde kanskje inspirert italienske sponsorer til å starte opp nye konsepter.
– Spania har også hatt mange ProTeams, men ikke fått plass til alle i sin hjemlige tour. Så er det også slik at nivået på noen av de dårligste lagene i WorldTour ikke er spesielt høyt. De er ikke godt nok rustet til å kjøre et slikt program, og det er for energikrevende både når det gjelder personalbruk, økonomi og at kalenderen i seg selv blir for stram, begrunner Arvesen.
I år valgte Lotto-Dstny å takke nei til invitasjonen som ga dem retten til å sykle Giro d’Italia, for i stedet å fokusere mot endagsritt i mai. Den samme manøveren valgte Arkéa-Samsic å kjøre i 2022, da de kjempet for å bli del av WorldTouren fra 2023.
Om Arvesens ønske blir tatt til etterretning av UCI i høyst uvisst. I mellomtida har ikke det norske laget annet valg enn å forholde seg til dagens regler, og å ta konkurransen fra de andre lagene på strak arm.
Målet på lang sikt vil være det samme: Score nok poeng til rettmessig å ta sin plass i WorldTour. Og fremdeles er idéen at rytterne skal stamme fra enten Norge eller Danmark.
I midten av april kom beskjeden 10 ryttere fryktet: – Et sjokk for mange, sier Mikal Uglehus.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.