Merke: Enve SES 3,4-hjul

Det er noen få produsenter som virkelig får sikkelet til å renne på hjulofile landeveissyklister. Zipp var lenge navnet som genererte størst munnsekretproduksjon, men de siste årene har amerikanske Enve fått statusen som hjulene for feinschmeckerne som vet enda bedre enn å kjøpe Zipp. Er Enves status fortjent?

Vi fikk låne et par SES 3,4 clincher av den norske Enve-importøren Tom Odongo og la i vei på kjente veier av ymse kvalitet for å kjenne etter hva det hele dreide seg om.

Forhjulet har lavere profil enn bakhjulet

SES 3,4 clincher er all-round-hjulsettet til Enve. Det består av bombesikre og velprøvde DT-Swiss-nav, aerodynamiske ståleiker og felger i forskjellig høyde og bredde foran og bak. Forfelgen er 26 mm bred og 35 mm høy, mens bakfelgen er 24 mm bred og 45 mm høy. I Zipp-terminologi vil dette nesten bety at Enve-settet er som et Zipp 303-sett. De relativt lave felgene gjør at du ikke trenger å være rett for sidevind på turene. I tillegg holder de vekten relativt lav. Vårt testhjulsett med DT 240-nav veide 1516 gram med felgbånd. Enve oppgir vekten til 1484 uten felgbånd så dette stemmer sånn noenlunde. Vekten er på ingen måte veldig imponerende, men sammenlignbar med andre breie clincher-hjul i karbon med tilsvarende felghøyde. Velger du å kjøpe hjulene med DT 180-nav i stedet for DT 240 nav sparer du 47 gram. Vekten er omtrent lik som et sett Zipp 303 Firecrest, men noe tyngre enn lettvektshjul fra Reynolds f.eks.

Det at Enve-hjulene er satt sammen av standarddeler gir trygghet og god følelse av kvalitet. Vi kjenner DT-navene godt etter mange år med dem i terrenget og har også super erfaring med komplette hjul fra DT på landeveien. Enve-felgene er laget av Enve selv og skiller seg fra andre asia-produserte felger som de Reynolds, DT, American Classic og andre bruker, ved at de er ordentlig breie samt at de er kjent for å være spesielt solide. At de også lager karbonfelger for utforsykling i terrenget er et eksempel på hvor sterke felgene deres er. Enve-felgene har også en rundere profil enn de fleste andre karbonhjul i denne størrelsen. Breie felger er helt klart i vinden for tiden og det er flere om beinet her. Zipp Firecrest, Bontrager, Hed m.fl har forstått at breie felger gir stivhet, holdbarhet og lav luftmotstand. Så også Enve.

Hjulenes profil er spesialtilpasset montering foran og bak. Bred og lav felg foran for stabilitet og stivhet, mens høy og litt smalere bak for aerodynamikk. Enve sier at makstrykk i dekkene er 125 psi, noe som er mer enn hva vi noen ganger kommer til å fylle i clincher-dekkene våre, 100 psi holder lenge.

På veien

OK, nok teori om de flotte Enve-hjulene med 20 eiker foran og 24 eiker bak.

Vi monterte opp hjulene med deilige 25 mm breie Continental GP4000-dekk og la i vei på kupert tur. Enve mener at 23 mm gir bedre utnyttelse av aerodynamikken, men de kjenner ikke asfalten rundt Oslo.
De breie dekkene matcher hjulene og felgprofilen supert. Enves egne hurtigkoblinger er skikkelig flotte og i motsetning til mange andre flotte hurtigkoblinger, også ganske så gode i bruk. Den matte svarte fargen kler hjulene godt. Hjulene kommer også levert med egne karbonbremseklosser, men du kan bruke andre karbonklosser også. Vi prøvde både med Swisstops gule og Enves egne uten å kjenne noe særlig forskjell i bremsekraft og funksjon. 

Når et karbonhjulsett veier drøye 1500 gram, omtrent som et godt aluminiumshjulsett, er det andre ting en vekt som må by på åpenbare fordeler. Hjulene er tross alt rådyre. At de er vanvittig lekre er en ting. Den svarte karbonfinishen og de svarte dekalene oser av klasse. De skjulte eikeniplene likeså. At de tester bra i vindtunnel er også en fordel, men vi forventer enda mer.

På veien så leverer faktisk Enve-hjulene mer. De er rett og slett helt supre. Vi var egentlig litt skuffa over vekta, men på veien så er det snerten og responsen vi kjenner. I tillegg gir de skikkelig solid følelse og god trygghet under hard svingkjøring og banking på dårlig asfalt. Vi traff noen hull som gjorde at styret slapp i fremspringet, uten at hjulene grein på nesen i det hele tatt. De som er vant til at karbonhjul føles litt skjøre og overfølsomme vil ikke finne dette hos Enve SES 3,4. De føles rett og slett like tøffe som de ser ut. De er dønn stive og solide, og med 25 mm dekk gir de likevel god komfort. Hjulene virker også forbilledlig bygget, noe som betyr mye med så få og så stramme eiker.

Vi følte oss rett og slett tryggere utfor med disse hjulene enn med våre egne karbonhjul. At de også føltes hakket hvassere i pådraget gjør jo også litt med selvtilliten. Vi har opplevd å punktere på forhjulet med karbon-clinchere tidligere da slangen smeltet i den varme felgen. Vi er av den klare oppfatning av at det skal mer til at dette skjer med Enve-hjulene enn med andre karbon-clinchere, dette på grunn av den gode bremsebanen og den breie profilen. De tjukke felgveggene gjør også nytta si her. Om hjulene er så aerodynamiske som Enve hevder er vanskelig for oss å måle, men Enves egne målinger viser at hjulene er like, eller mer aerodynamiske enn andre hjul med høyere felger. Det er jo bra...

Brems litt

En ting som alltid er litt stusselig med karbonhjul er bremsekraften og responsen når det er fuktig og vått. Også her leverer Enve bedre enn det vi er vant med fra konkurrentene. Testerens faste hjulsett er et smalere karbonclincher-sett som bremser helt ok på tørt føre, men følelsen var en ganske annen på Enve-hjulene. Både de breie felgene og den spesielle bremsebanen må dele på æren her. At felgene har lav profil gjør de også gode å sykle md. Vi har syklet mange timer og mil med høyprofilhjul og vet hvor uggent det er når forhjulet ikke vil svinge og du får den punktertfølelsen fra bakhjulet når vinden blåser. SES 3,4 gir deg ingen av disse kjipe erfaringene her er det bare god kontroll og rask respons som sitter igjen.

Enve SES 3,4 skuffer litt på vekta, men har den sykkelfølelsen vi egentlig ønsker oss fra alle hjulsett. Solid, forutsigbar og med en god skjærende følelse gjennom lufta. Hjulsettet føles egentlig som et fabelaktig alu-hjulsett, men med den ekstra fordelen av lavere luftmotstand og llitt avere vekt, profilen tatt i betraktning. At de sannsynligvis også er mer solide enn alu-hjul gjør jo ingenting heller.

Enve-hjulene er rett og slett skikkelig supre. Likevel er de vanskelig å anbefale 100 prosent. Til det er de for dyre. Du kan f.eks få et vel så anerkjent Zipp 303 Firecrest hjulsett for noen tusenlapper mindre. Som hverdagshjulsett vil vi fortsatt foretrekke et alu-sett på grunn av noe bedre bremsing i regn og lavere pris, og til ritt kunne vi kanskje ønsket oss noe lavere vekt, eller høyere profil? Samtidig vet vi av erfaring at den lavere vekten da enten kommer i form av masete pariserdekk, eller tynnere og skjørere felger.

Har du lommebok og samvittighet til å ville bruke ett karbonhjulsett hele tiden er nok Enve SES 3,4 så nærme perfekt du kommer. Bruker du dette settet til alt slipper du også billigere unna enn med et middels dyrt alu-sett til trening og et høyprofil-sett til ritt. For mange av oss er det jo treningsturene som er det viktigste og da er det like greit å unne oss å sykle med de fineste hjulene hele tiden. I disse Strava-dager er jo hver dag rittdag og da er det flott med hjul som leverer og som holder.

 

Enve SES 3,4 karbonclincher-hjul.

+ Bunnsolide, råstilige, aerodynamiske tross lav profil, breie, pålitelige og velprøvde nav.

- Dyre, ikke så lette, ikke tubeless-kompatible.

Pris: 24 000 kroner med DT 240-nav, 22 000 i tubular-versjon.

Vekt: 1516 gram med felgbånd.

Importør: Odongo Speedproducts.

Nett: enve.com