Velostrada Superleggera er toppmodellen fra det lille norske merket, snaue 1500 kroner dyrere enn det som er rimeligste modell. På denne utgaven er felgen nærmest identisk med lillebroren, men her er navene oppgraderte. Vi har nå vanlige rette eiker, vesentlig lettere å jobbe med ved et eikebrudd. Men selve felgen har moderne innvendig bredde på 20 mm, og passer perfekt til trenden med litt mer volumiøse dekk og lavere dekktrykk. Legg også merke til at hjulsettet er nest lettest i testen. Dette skal borge for en god opplevelse i motbakkene. Helhetsinntrykket trekkes litt ned av enkelheten. Finishen er ikke like god som hos de store produsentene, og klistremerkene som sitter på vil tidsnok falle av, eller bli slitt stygge.

RIMELIG: Navene på Velostradas hjul er av en rimeligere og enklere sort enn Swiss. Det kan kreve mer vedlikehold og gir trolig kortere levetid, men vi kan ikke konklu- dere.

Men også denne gang gjør virkelig hjulsettet oppgaven sin. Det har ingen svakheter ute på veien, og det klatrer godt også. Selve bosset har flere og tettere gripepunkter enn de andre hjulene, som gjør at akselerasjonen kommer i gang tidligere enn normalt. Dette er gledelig, selv om det betyr flere mindre deler på et belastet område. Bosset har også fått stålslisser, som unngår at kassetten gnager seg inn i aluminiumen. Ofte ser vi at kassetten lager spor i bosset, men det slipper vi altså her. Og når vi har kaffestopp og prater om hvordan hjulene oppfører seg, er konklusjonen stadig at de leverer godt på alle områder.