Vi kom i skade for å kalle Hadeland et usexy sted å sykle en gang, noe gutta i Rojan Rundfahrt reagerte kraftig på. Om det har en direkte sammenheng med dette hjulsettet vet vi ikke, men Fjordlinna har i hvert fall den visuelle x-faktoren. Dekalene finner vi under en flott mattlakkert overflate i råkarbon, helt tidsriktig. Dette er en detalj det koster ekstra å lage, som ofte gjør et hjulsett mye dyrere. Men det er mer enn bare designet de har truffet på med hjulsettet, dette er også en teknisk moderne felg. Denne felgen er like bred som Specializeds felg, med hele 21 mm innvendig bredde. I det hele tatt er det mye som ligner på referansefelgen Enve 4.5 AR, som virkelig satte brede felger på kartet. Tverrsnittet av felgen kommer i en utvidet u-form, en fasong som gjør hjulsettet mindre utsatt for sidevind. Gutta på Hadeland leverer både felger og nav i ulike kvaliteter, og Fjordlinna er av de dyrere hjulsettene. Felgene er derfor paret med det samme som mange andre i testen, nav fra DT Swiss, type 240. Ønsker du å spare 3000 kroner kan hjulene leveres med 350-nav fra samme leverandør. Den eneste ulempen med dette navet er at det veier noen gram ekstra.

BANKERS: Også Rojan satser på nav fra DT til sine topphjul.

Selv om Fjordlinna har høy profil, oppfører det seg mer som et allroundhjulsett enn hjul for lagtempo. Vi har lite problemer i sidevinden, og vi har ingen utfordringer i de mange krappe svingene på Gran Canaria. Det er mye morsommere å akselerere med dette hjulsettet enn det er å bare holde farta, og vi tenker ikke et sekund på den høye profilen. Det er en evig klisje med hjul som er «lettrullende», men etter å ha testet over 20 hjulsett denne sesongen er vi skjønt enige om at dette er en fin merkelapp på enkelte hjul, så også dette, selv om vi er helt klar over at det kun er en opplevd følelse. Like fullt, vi mener dette er det nest beste hjulsettet av de dyrere hjulsettene. Men er ikke et hjulsett fra Specialized mye bedre? Vel, les teksten på neste side, og se våre tanker om akkurat det.