De tynne pipestilkene av noen setestag er konstruert for å flekse, mye. I tillegg kommer et flatklemt seterør som er frikoblet setestagene. Sammen gir dette en følelse av å sitte på et sete som flyter over ujevnheter på veien. GT har helt klart laget noe unikt med GT Grade Crb Elite.
Geometrien er også modernisert. Grade er allerede i andre generasjon og nyter godt av å ha hatt et forsprang på mange av konkurrentene på grus-markedet.

FRIKOBLET: Seterøret er frikoblet setestagene slik at setet kan flekse mye mer enn på andre rammer. Setestagene er laget av massiv glassfiber.
Årets modell av GT Grade Crb Elite har fått ett hakk rimeligere drivverk enn testvinneren fra i fjor. Det medfører ikke bare litt økt vekt. Tiagra-drivverket er også tidelt, noe som øker kostnaden til en oppgradering senere. Prisen er likevel den samme som for fjorårsmodellen med 11-delt 105-gruppe. Tiagra-gruppa fungerer helt OK, men har vist seg mindre holdbar enn 105 i tillegg til at den har ett gir mindre i kassetten. Vi finner også Tiagra-gruppa på ganske mye rimeligere sykler enn GT Grade Crb Elite her, f.eks på testvinneren Diamant AR.
GT Grade Crb Elite er forøvrig satt opp med helt kurante huskomponenter, inkludert et ganske bredt styre med litt utsving. Fabric-setet er blant våre desiderte favoritter, noe som bidrar til den høye komforten. Skjermfester og det nærmest obligatoriske overrørsfestet for en imaginær stroppeløs taske er på plass.
LES OGSÅ: Test av BMC Urs One

NEDGRADERT: GT Grade Crb Elite er i 2020 satt med Shimanos todelte Tiagra-gruppe. En nedgradering i forhold til fjorårets 105-gruppe.
På veien så føles GT Grade Crb Elite mer som enn vanlig racer-sykkel enn utseendet og rammeoppsettet tilsier. Den oppdaterte modellen har lavere front enn første generasjon Grade. Dette gir mer effektiv sittestilling på veien, uten at det går utover egenskapene på grusen. Slak front til tross, GT Grade føles både kvikk i stående akselerasjoner og nøytral i styringen. WTB-dekkene er lettrullende og velfungerende på grus og asfalt. De har litt mindre volum enn dekkene på Nakamura-sykkelen og ruller selvfølgelig dårligere på veien enn dekkene på Giant-sykkelen.

UTSVING: På første generasjon Grade skapte GTs utsvingte styre mange reaksjoner. Nå er denne typen styrer normalen på grussykler.
Den superkomfortable karbon- og glassfiberramma finner ikke helt sin make i gaffelen. GT-sykkelen føles litt hard i front, samtidig som den er silkemyk bak. Større dekk kan dekke over denne disharmonien.
GT Grade Crb Elite har en ramme med unikt gode egenskaper og en allsidig geometri. Den er rask på veien og kapabel på grusen. Vi ønsker oss 11-delt drivverk og hakket større dekk. Rammen er et supert utgangs-punkt for fremtidige oppgraderinger.