GT Grade Crb Elite er den mest nyskapende og avanserte sykkelen i denne testen, i hvert fall når vi ser på ramma. GT Grade Crb Elite er laget av karbon med syltynne setestag i massiv glassfiber.
Sete/setepinne: Fabric Scoop Radius Sport, steel rails /GT karbon
Hjul/dekk: WTB ST i23 TCS/WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
Drivverk/Bremser: Shimano Tiagra 2x10, FSA Omega-krank med 46/30-tannhjul, 11-34-kassett
De tynne pipestilkene av noen setestag er konstruert for å flekse, mye. I tillegg kommer et flatklemt seterør som er frikoblet setestagene. Sammen gir dette en følelse av å sitte på et sete som flyter over ujevnheter på veien. GT har helt klart laget noe unikt med GT Grade Crb Elite.
Årets modell av GT Grade Crb Elite har fått ett hakk rimeligere drivverk enn testvinneren fra i fjor. Det medfører ikke bare litt økt vekt. Tiagra-drivverket er også tidelt, noe som øker kostnaden til en oppgradering senere. Prisen er likevel den samme som for fjorårsmodellen med 11-delt 105-gruppe. Tiagra-gruppa fungerer helt OK, men har vist seg mindre holdbar enn 105 i tillegg til at den har ett gir mindre i kassetten. Vi finner også Tiagra-gruppa på ganske mye rimeligere sykler enn GT Grade Crb Elite her, f.eks på testvinneren Diamant AR.
GT Grade Crb Elite er forøvrig satt opp med helt kurante huskomponenter, inkludert et ganske bredt styre med litt utsving. Fabric-setet er blant våre desiderte favoritter, noe som bidrar til den høye komforten. Skjermfester og det nærmest obligatoriske overrørsfestet for en imaginær stroppeløs taske er på plass.
På veien så føles GT Grade Crb Elite mer som enn vanlig racer-sykkel enn utseendet og rammeoppsettet tilsier. Den oppdaterte modellen har lavere front enn første generasjon Grade. Dette gir mer effektiv sittestilling på veien, uten at det går utover egenskapene på grusen. Slak front til tross, GT Grade føles både kvikk i stående akselerasjoner og nøytral i styringen. WTB-dekkene er lettrullende og velfungerende på grus og asfalt. De har litt mindre volum enn dekkene på Nakamura-sykkelen og ruller selvfølgelig dårligere på veien enn dekkene på Giant-sykkelen.
Den superkomfortable karbon- og glassfiberramma finner ikke helt sin make i gaffelen. GT-sykkelen føles litt hard i front, samtidig som den er silkemyk bak. Større dekk kan dekke over denne disharmonien.
GT Grade Crb Elite har en ramme med unikt gode egenskaper og en allsidig geometri. Den er rask på veien og kapabel på grusen. Vi ønsker oss 11-delt drivverk og hakket større dekk. Rammen er et supert utgangs-punkt for fremtidige oppgraderinger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.