Den matt svarte aluminiumsrammen har forføreriske former og elegante detaljer som egentlig hører hjemme på langt dyrere sykler. Rammen har syltynne setestag som treffer seterøret rett nedenfor overrøret. Seterøret har D-fasong, karbon-setepinnen likeså.
Rammen på Giants Contend, som kan minne litt om Giants karbon-landeveissykkel TCR, har lavt overrør, noe som gir plass til raust med utstikk for setepinnen. Denne er konstruert for å gi ekstra fleks i hele sin lengde for maks komfort på veien.

KILEKLEMME: Setepinneklemma på Giant-sykkelen bidrar til ekstra fleks i setepinnen, men kan også være litt brutal mot karbonpinnen
Den slanke gaffelen har gjengede skjermfester både nederst og i krona. Praktisk for de våte dagene. Også bakramma har godt gjemte skjermfester for økt brukervennlighet som pendlesykkel.
Giants Contend AR (all road) er satt opp mer som en landeveissykkel enn de andre syklene i testen. De 32 mm brede dekkene har minimalt mønster på sidene, men fremstår likevel robuste og grustålige. De kom ferdig satt opp slangeløst til oss, noe Giant oppmuntrer til.
LES OGSÅ: Test av GT Grade Crb Elite

STORE GIR: Kranken på Giant-sykkelen er satt opp med 50 og 34-tenners drev. Dette gir fartsreserver på asfalten, men kan bli noe tungt i de bratteste gruskneikene.
Drivverket kommer også fra landeveissfæren, 105 med standard kompaktkrank i stedet for Shimanos grus-gruppe GRX vitner om en dragning mot høye hastigheter på flatene, gjerne mellom Lillehammer og Oslo, eller rundt Nordmarka, like mye som gjennom. Kassetten som spenner fra 11 til 34 gir likevel et kurant krabbegir.
Giant Contend føles som en stram og kvikk sykkel, samtidig som den er komfortabel og stødig. Styringen er nøytral, enten underlaget er finlagt asfalt eller forræderisk rullegrus. Giants Contend ARs dekk er supre på utforskende langturer der grusveier brukes til å knyte asfaltstrekkene sammen. Ønsker du å dra på mer reinspikka gruseventyr er det god plass til 40 millimeter breie dekk både i ramme og gaffel, selv om Giant oppgir 38 mm som maks. Dette gir også gode muligheter for piggdekk på vinteren.

UTENPÅ: Bremseslangen ligger utenpå gaffelen. Kanskje ikke mest elegant, men funksjonelt og brukervennlig.
Giant-sykkelen skiller seg også litt fra de mer grusorienterte syklene ved at den ikke har ekstra bagasjefester. Null problem da de fleste bikepacking-vesker bruker stropper og ikke skruer uansett.
Contend AR er en sykkel fra Giant som både ser og føles dyrere ut enn der. Den er en super treningssykkel både i klubbfelt og på grusveiene og kan også brukes i kuperte turritt.