BMCs unike grussykkel har innebygd støtdemping og geometri inspirert av stisykler. Den spesielle karbonsykkelen BMC Urs Three er enda mer allsidig enn den ser ut.
BMC er en av pionerene når det kommer til racersykler med ekstra dekklaring. Deres Roadmachine-sykkel kan gis æren for spredningen av senkede setestag og trenden med dyre supersykler med plass til større dekk enn det landeveisproffene ønsker og trenger.
Med Roadmachine som en skarp blandeveissykkel i katalogen valgte BMC å dra strikken langt i terrengsykkelretningen med grussykkelen URS.
URS står for Unrestricted og denne sykkelen har få begrensninger i hva den kan brukes til.
BMC Urs Three har en dekklarering på rause 45 mm på 700c-hjul, mens geometrien er inspirert av terrengsykler. Dette gir solide egenskaper også på kjerreveier og grovere grusveier enn den typiske norske sportsgrusen.
BMC Urs Three skiller seg ut i mengden av grussykler med mikrodempingen i bakrammen. Denne løsningen så vi første gang på prototyper som BMC testet ut i terrengsykkel-VM i Hafjell i 2014. På siste generasjon av merkets terrengsykler er denne konstruksjonen borte til fordel for vanlige, stive karbonsetestag.
Mikro-dempingen består av gummiputer i et nøye utvalgt materiale som skal være tilnærmet evigvarende. Konstruksjonen byr på minimale 10 mm vandring. Dette gir både økt komfort og bedre grep for bakhjulet både i klatringer og i utforkjøringer og svinger. I tillegg til gummidemperen har BMC bygget en del fleks inn i den D-formede setepinnen.
Geometrien på BMC Urs Three skiller seg også fra andre sykler med bukkestyre. BMC Urs Three har slak styrerørsvinkel på 70 grader og en spesielt lang frontramme. Reach-mål på hele 419 mm, i størrelse large kombineres med kort stem på 80 mm. Rammen er altså nesten 3 cm lengre enn Superior X-Road med like kort stem.
BMC har til gjengjeld satt opp URS Three med setepinne med mindre bakoverbøy, samt 1 grad brattere seterørsvinkel. På testsykkelen var det montert en 3 centimeter høy spacer under stemen.
Denne gjorde den allerede ganske så høye fronten veldig høy. Spaceren kan ikke fjernes uten å kappe bremseslangene. Dette vil også kreve en lufting av bremsene. Ønsker du lavere styre så sørg for å få gjort dette i butikken før du tar med deg sykkelen hjem.
Utstyr
Ramme: URS 01 Premium Carbon med Micro Travel
Styre/stem: Easton EA70 AX/BMC ICS alu
Sete/setepinne: WTB SL8/BMC D-formet karbon
Hjul/dekk: DT Swiss G 1800 Spline/WTB Raddler 40 mm
Den spesielle geometrien til tross, BMC Urs Three føles overraskende normal på veien. Selv med ekstra høy front er sykkelen kvikk fra side til side. Vi må gjøre litt ekstra innsats for å komme over fronten i bratte klatringer.
Når vi velger å bli sittende nyter vi godt av at mikro-demperen gjør at bakdekket biter seg ordentlig godt fast i grusen. Mikro-demperen gir også høy komfort på slagete underlag, men dette forsvinner litt i den ekstra stive fronten på sykkelen. Den kraftige gaffelen føles en del hardere enn sykkelens hekk og nuller derfor ut mye av fordelen gummidemperen kan gi.
Selv om BMC Urs 01 Three ser ut som en terrengsykkel med bukkestyre føles den overraskende god også på asfalten. Sittestillingen er effektiv og frempå. Den høye fronten gjør det lett å ha hendene nede i bukken over lengre tid for rask milsluking.
At rammen ikke aksepterer frontgir og dobbelkrank gjør URS noe mindre egnet som en milslukende blandeveissykkel du kan ta med på fellestrening i landeveisgruppa. Men du kan oppnå mye av det samme ved å bytte krankdrev foran de raskere turene.
I korte kneiker føles det bra å stå og jage på tunge gir over toppen. Hadde vi fått styret 2-3 cm lavere ville den følelsen blitt enda bedre. Som satt opp føles det litt rart å stå og trå med hendene på hendlene. Da blir vi stående veldig oppreist, eller vi føler at vi må bøye armene mer enn det som føles ok. Foretrekker du en høy front og en oppreist sittestilling, er dette så klart bare fint.
Nedover er BMC-sykkelen den klart mest stabile i testen. Vi kan legge oss godt ned i lange dragere på løs grus uten å slippe opp kurven eller justere farten. Ofte blir vi overrasket over hvor trange svingbuer vi klarer å skjære uten å skli ut.
Her hjelper både den slake fronten og mikrodempingen til. At vekten er plassert noe med mellom hjulene enn på de andre syklene her, gir også selvtillit og trygghet i bratte og raske nedkjøringer.
Hvis det er noen grussykkel som kanskje fortjener en senkepinne så er det denne. Dessverre gjør den D-formede setepinnen det mer krevende enn nødvendig. Du må skaffe en adapter til rund 27,2 mm pinne fra forhandleren din i så fall. Hull i rammen er uansett klargjort for styremontert fjernstyring av en senkepinne.
At BMC har valgt å utstyre URS med SRAM-drivverk gir oss større gir-spenn enn på de andre syklene med Shimano- Vår testsykkel kom satt opp med 42-tenners krankdrev. 38 tenner er standard, noe som gir mer mening for allsidig grussykling.
Kassetten spenner fra 10-42 tenner, noe som gir 10 prosent tyngre gir enn med Shimano-drivverkt med samme størrelse på krankdrevet. I bratte grusbakker er det helt klart å foretrekke å beholde 38-klingen på denne sykkelen. Dette gir uansett et like tungt toppgir som de Shimano-utstyrte syklene får med 42 tenners krankdrev.
Hva kunne vært bedre?
Rival-drivverket fungerer dessverre ikke like bra som Shimano GRX når det kommer til selve giringen. SRAMs mekaniske løsning, såkalt doble-tap, krever at du dytter den ene girspaken ekstra langt inn for å gire til lettere gir.
Et kjapt klikk på spaken girer til tyngre gir. Å gire til lettere gir krever en ganske stor vridning i hendene hvis du holder på bremsehendlene. Har du hendene i bukken er det lettere å ha full kontroll på girspaken.
Selve hendelen er heller ikke like god å holde i som på Shimano. Gummihetten er hul bak gir-og bremsehendelen, noe som gir en ganske hard følelse på ujevnt underlag. Noe som forsterker følelsen av en ganske hard front.
For økt komfort kan det være en ide å bruke dobbel styretape i bukken og øverst på styret og eventuelt montere et hakket større fordekk enn bakdekk.
Konklusjon
BMC URS Three er både lettere og kvikkere enn den ser ut. Samtidig føles den som den sykkelen i testen som tåler mest juling. Vi er ikke redde for å utsette denne for grovere veier og steinete stipartier.
En justering vi ville gjort med en gang selv, er å montere et 45 mm bredt fordekk. Dette vil øke både komfort og fremkommelighet og gjøre at sykkelen føles likere foran og bak.
Likevel, BMC URS Three er en skikkelig allsidig arbeidshest som er bygget for å tåle hard belastning og tøff sykling. Som redskap til lange bikepacking-turer på variert underlag er det BMC URS som gir mest følelse av trygghet og soliditet. URS er den mest rendyrkede grussykkelen i denne testen, samtidig som den overrasker med sine kvikke egenskaper på veien.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.