Det norske entusiast-merket Fara fortsetter sitt inntog i sykkelverdenen med nok en nyskapende sykkel. Fara har en liten kolleksjon, bestående av tre modeller, men har i løpet av få år markert seg som en produsent med annerledes filosofi, elegante sykler og unike løsninger.

RETT INN: Bremseslange og girvaier går inn i rammen gjennom styrelageret. Foto: Henrik Alpers
Nye F/GR har en rammedesign som minner en del om Faras spennende blandeveissykkel, AR. Setestagene går i stor bue rundt bakhjulet og åpner opp for store dekk. F/GR skal være Faras groveste sykkel.

LAGRING: I underrøret kan du lagre reserveslangen og miniverktøyet. Foto: Henrik Alpers
Dette er sykkelen du bruker på uflidde grusveier og stier på langtur. F/GR er en nesten som en terrengsykkel med bukkestyre å regne. Samtidig skal geometrien gjøre at den føles som en kvikk bukkestyresykkel på veien.

INTEGRERT: Vaiere, ledninger og bremseslanger går inn i rammen øverst på styrerøret
Integrert vaierføring
Som moderne sykler flest kommer F/GR med integrert vaierføring gjennom styrerør og ramme. Rund setepinne i tynn og støtdempende 27,2 mm dimensjon skal øke komforten.

FUTURE-PROOF: SRAM UDH gjør det enklere å få tak i nytt girøre ved behov
Gaffelen har ekstra bagasjefester. Girøret er av typen SRAM Universal Derailleur Hanger som vil gjøre det lett å reparere sykkelen, også i fremtiden.

FESTER: Gaffelen har fester til flasker eller annen bagasje
F/GR har større akselavstand og slakere vinkler enn Faras andre sykler, AR og landeveisraceren F/RD.
Vi har tidligere testet Faras forrige generasjon sykler, både den testvinnende grussykkelen Gravel-R og den eksklusive landeveissykkelen F1Disc. Begge har imponert oss med kvikke egenskaper og presise og tidsriktige sjangertolkning.

GJENGET: F/GR får kranklager av den robuste og allsidige T47-typen. Foto: Henrik Alpers
Kjempeklaring
Nye F/GR har anbefalt dekkstørrelse på 43 mm, men sluker så brede dekk som 50 mm, på 700c-hjul. Fara har altså valgt å droppe den mindre 650B-hjulstørrelsen de tilbød på Gravel-R og har i stedet økt dekklaringen rundt 700c-hjul.

BREDT: Du kan bruke 50 mm brede dekk på Fara F/GR
Akkurat som på blandeveissykkelen AR vil F/GR komme med Faras helt unike veskefester. Integrated Bikebacking System er Faras egen løsning for montering av bikepacking-vesker uten bruk av stropper og reimer som riper opp sykkelen. IBS som systemet kalles fester vesker til rammen med spesielle magnetfester.

EKAR: Fara F/GR vil komme med Campagnolos 13-delte EKAR-gruppe
F/GR er også utstyrt med et oppbevaringsrom i rammens underrør. Rammen kommer klargjort for bruk av den allsidige T47-standarden for gjengede kranklager og er også klargjort for bruk med skikkelige heldekkende skjermer.
Ikke slike strikk-monterte som vi har testet her.

SKJERMFESTER: Du kan feste ordentlige heldekkende skjermer på F/GR. Foto: Henrik Alpers
F/GR er selvfølgelig laget i karbon. Den vil komme i fire størrelser, Small (49cm), Medium (53cm), Large (56cm) and Large (59cm).
Fara selges direkte over internett eller via deres showroom og verksted på Skøyen i Oslo.
F/GR vil koste fra 3500 euro med mekanisk Shimano Ultegra-gruppe.
Sykkelen vil også tilgjengelig med Campagnolo EKAR og dyrere Shimano-grupper.