Canyon Grizl er en robust og kvikk gravel-sykkel som takler raske turer på fast underlag og lange turer på kjerrevei med tung oppakning. Heldigvis har den helt vanlig styre også.
GRIZLING: Canyon ønsker at vi skal finner vår indre Grizzly-bjørn med deres nye gravel-sykkel Grizl
Lesetid: 5 minutter
Canyon har allerede grusssykkelen Grail i markedet, både i karbon og alu-versjon. Nå lanserer de Grizl, hakket grovere enn Grail, men med like aggressiv geometri og enda lettere karbonramme.
Dekklaringen er god og geometrien er allsidig nok til at sykkelen både kan fungere på landeveien og på humpete kjerreveier i skogen.
Canyon plasserer Grizl mellom gravel-raceren Grail og terrengsykkelen Exceed på skalaen for type terreng og bruksområde.
Grizl har stor dekklaring og en ramme laget for å tåle real terrengsykling hvis du skulle ønske det. I motsetning til Grail-plattformen er Grizl laget for kun og brukes med 700c-hjul i de større størrelsene. Størrelsene XS og XXS leveres med mindre 650b-hjul.
Canyon opplyser at Grizl kan brukes med 50 mm brede dekk med gode 6 mm klaring på alle kanter. Syklene leveres med 45 mm brede dekk som standard.
Mest oppsiktsvekkende med nye Grizl er at den leveres med helt vanlig styre og stem. Geometrien er lik som Grail forøvrig. Lang frontramme og kort stem gir god plass mellom sete og styre og sikrer at tåoverlapp ikke bør bli noe problem.
For ekstra komfort er de dyrere modellene av Grizl, som Grail, utstyrt med den fleksende VSCL-setepinnen som fungerer som en bladfjær over ujevnt underlag.
Stack/reach forholdet plasserer Grizl midt mellom den grusgående komfortraceren Endurace og den hissige klatreraceren Ultimate når det kommer til aggressivitet. Endurace har et forholdstall på 1,47. Grizls stack/reach-tall er på 1,44 i størrelse medium. Tilsvarende tall for Ultimate er på 1,38. Lavere stack/reach-tall beskriver en lavere og mer utstrakt sittestilling. Akselavstanden på Grizl er til gjengjeld 40 mm lengre enn på Endurace.
Grizl-rammen har senket kjedestag på høyre side for god klaring til dekk og krankdrev. Den nye Canyon-sykkelen kan brukes både med krank med to tannhjul og krank med kun ett.
Selv om Canyon kaller det spesielle dobbeldekkerstyret på Grail-plattformen som legendarisk, kan vi ikke unngå å tenke at Grizl er en Grail med vanlig styre, en sykkel vesentlig flere vil kunne tenke seg å kjøpe enn den sære Grail. Styret på Grail bidrar med litt komfort, men dette går veldig på bekostning av brukervennlighet og estetikk.
Canyon sier de har droppet hover-styret på Grizl fordi et vanlig styre fungerer bedre med styrevesker og en eventuell montering av tempobøyle for lange turer eller flate gravel-ritt som tillater slikt. De få som har tenkt at hover-styret var en god ide synes kanskje dette var synd. Alle vi andre kan nå glede oss over at Canyon kan settes på lista over tilbydere av grussykler vi kunne tenke oss å kjøpe.
Det vanlige styreoppsettet gjør at Grizl ser både kul, tidløs og tidsriktig ut. Den kraftige, kantede gaffelen og den rittracer-inspirerte rammen for øvrig har et uttrykk som både inviterer til rask sykling, og også til utforskning av ukjent terreng og grovere underlag.
Canyon har samarbeidet med Apidura for å lage et utvalg vesker som passer på Grizl. Selvfølgelig vil alle standardbager passe helt fint. Apidura-bagene er laget av Apiduras eget Hexalon-materiale og skal være helt vanntette.
Canyon har fått laget en overrørstaske på 1 liter, som festes med skruer på overrøret.
Rammevesken kommer i to størrelser avhengig av rammestørrelse. 2,4 liters-veska er laget for størrelsene fra XXS til Large, mens den 4 liter store rammebagen skal passe de ekstra store rammene.
Setevesken er på fem liter.
I tillegg til plass til bager har selvfølgelig Grizl plass til tre flaskeholder, to inne i fronttriangelet og en under underrøret. SLX-rammen har ikke fester under underrøret. Det er også fester på begge gaffelbeina.
Canyon lanserer Grizl i to rammeversjoner CF SL og den lettere CF SLX. CF SL-rammene skal veie ca 1000 gram, mens de lettere SLX-rammene veier 950 gram i størrelse medium.
Begge variantene av Grizl-rammen er av Canyons egne testere og maskiner utsatt for vesentlig hardere belastning enn det som må til for å tilfredsstille kravene til ISO-sertifiserting for landeveis- og grussykler.
I første omgang kommer Grizl kun i versjoner med Shimano og Campagnolo drivverk.
Både varianter med 2-delt og enkelkrank er tilgjengelig.
Prisene går fra 22 899 kroner for Grizl CF SL 6 med Shimano GRX 400-drivverk til 52 699 for Grizl CF SLX 8 Di2 med Shimano GRX 815 elektronisk drivverk.
På spørsmål om hvorfor de ikke har modeller med SRAMs trådløse AXS-grupper, var svaret at de ventet på noe fra SRAM.
Selv om både Force AXS og nye Rival AXS er populære på grussykler allerede, må vi tolke Canyon slik at SRAM har noe enda mer grusspesifikt på gang.
Canyon sier at det ikke vil ta lang tid før Grizl også ble tilgjengelig med SRAM-drivverk av ukjent type. Vi tipper kanskje 9-tallet i sykkelkolleksjonen er avsatt en toppmodell med SRAMs trådløse AXS-teknologi.
SLX-modellen satt opp med Campagnolos 13-delte Ekar-gruppe veier inn på 8,6 kilo som kolleksjonens letteste. Den rimeligste modellen er av Canyon oppgitt å veie 9,8 kilo.
Canyon anbefaler å bruke Grizl med 32-35 mm brede dekk hvis du ønsker å bruke den som landeveissykkel. Så lenge du velger dekk opp til 45 mm størrelse skal det også være god plass til å montere skjermer på sykkelen.
Sammenlignet med Canyons tidligere modeller kommer nye Grizl i flere friske farger enn vi er vant med.
Vi har mottatt en CF SL 8-testsykkel og har så vidt rukket å ta den i bruk. En full testrapport vil komme snarlig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.