Wahoo Kickr v6 er den nyeste versjonen av deres populære smartrulle og toppmodell. Utseendemessig er den identisk med den forrige generasjonen, men kommer med noen få endringer.
VELKJENT: Wahoo Kickr v6 er lik den forrige versjonen av smartrulla. Foto: Knut Andreas Lone
Wahoo Kickr v6
Pris: 13 990 kroner veil.
Vekt: 21,8 kg (inkl. kassett)
Årsmodell: 2022
Nøyaktighet wattmåling: +/- 1 prosent
Maks watt: 2 200 watt i 40 km/t
Maks simulert stigningsprosent: 20 prosent
Kompatabilitet: 130 og 135mm hurtigkobling, 142x12mm og 148x12mm gjennomgående hurtigkobling
Wahoo hadde den aller første direktemonterte sykkelrullen på markedet, da de lanserte den første generasjonen av Kickr i 2012.
Denne høsten er har de som konkurrentene i Zwift og Elite (tester av disse kommer på Landevei.no i løpet av de neste månedene) lansert en ny utgave av sin toppmodell, Wahoo Kickr v6, altså den sjette generasjonen av Kickr.
Kilometer- og bruksstatistikk (med tanke på videresalg)
Med innebygd WiFi hevder Wahoo at en har betydelig bedre overføringshastighet og stabilitet.
Kickr kommer også med støtte for kombinert ANT+/Bluetooth Smart, og ANT+ FE-C. Innebygd WiFi-tilkobling er et fint tilskudd, som på mange måter kompletterer tilkoblingsmulighetene for Wahoo Kickr v6.
Gjennom WiFi-en vil også Kickr-en holde seg automatisk oppdatert med tanke på programvare.
Hvorvidt du vil oppleve det som en revolusjon for din egen del, kommer helt an på hvor bra WiFi du har. Om du sitter i en garasje med tykke murvegger, blir det neppe særlig bedre og ANT+ og Bluetooth vil antagelig være et bedre alternativ.
ERG Easy Ramp skal motvirke det som kalles for «spiral of death». Når en bruker ERG-modus vil det si at rulla er låst til én motstand (watt). Dette for å gjøre det enklere å gjennomføre intervaller på en bestemt hastighet. Da vil altså rulla skifte til hardere eller lettere motstand etter forhåndsinnstilte intervaller.
Men dersom du skal opp å stå eller må stoppe å tråkke av en eller annen grunn, kan en havne i «spiral of death» og rett og slett ikke komme opp igjen på den tråkkfrekvensen en ønsker å ligge på. En blir bare sittende og kverne og kjøre styrketråkk.
ERG Easy Ramp skal motvirke dette, og gi deg ti sekunder med gradvis økende belastning, for at du skal kunne komme opp dit du ønsker igjen.
Kilometer- og bruksstatistikk (odometer) er lagt inn for å lettere kunne ettergå hvor mye rulla faktisk er brukt - spesielt med tanke på videresalg. Da kan du som kjøper en Wahoo Kickr v6 brukt faktisk sjekke hvor mange kilometer og timer den er syklet på.
Som forrige generasjon kommer også den nye med kassett. Det er en Shimano 11-delt kassett med 11-28 utveksling. Kassetten er allerede montert på rulla.
Dersom du har en sykkel med 12-delt drivverk, Campagnolo eller SRAM XD/R, må du ha et eget boss (freehub) for dette, som kjøpes separat.
Det følger med standard hurtigkobling for både 130 og 135mm og for gjennomgående hurtigkobling i 142/148x12mm.
I tillegg følger det med to ekstra sett "føtter" til rulla. Wahoo Kickr står på det de kaller for «Axis Feet» og de har tre forskjellige størrelser.
De har forskjellig stivhet, og de som står på er beregnet for en ryttervekt på mellom 63 og 81 kg, så følger det med et par for lavere vekt og et for høyere.
Det er også med strømkabler for både europeisk og britisk stikkontakt.
Installasjon av Wahoo Kickr v6
Når du har fått Wahoo Kickr v6 ut av eska, løfter du den bare i håndtaket og plasserer den der hvor du skal sykle. Den har grei tyngde, men et solid og stabiliserende håndtak, så det går ganske greit å bære den med seg.
Rulla har to føtter, som du åpner ved å presse ned en knapp og så skyver du foten ut. Har du ujevnt gulv, kan du justere høyden på dem, slik at rulla står stødig.
Sentralt på støttebeinet må du justere til riktig hjuldimensjon (700c for en landeveissykkel). Der skrur du bare ut bolten som holder staget på plass, finner riktig hjuldimensjon (de forskjellige dimensjonene står skrevet på støttebeinet) og skrur bolten inn igjen.
Rulla kommer med kassetten montert, så dersom du har Shimano 11-delt er det eneste du trenger å gjøre å sette på sykkelen, finne riktig hurtigkobling og adapter, så er du klar.
Tester har Sram AXS 12-delt på sin sykkelen, så vi måtte av med kassett og boss, og sette på et Sram XDR-boss. Vi skrur av låsebolten med en 14mm skiftenøkkel, drar Shimano-bosset enkelt av og skyver på Sram-bosset.
Med riktig boss og kassett på, er det bare å finne riktig adapter. Vi har 142x12mm gjennomgående hurtigkobling på sykkelen, og størrelsen på adapterne står skrevet utenpå. Adapterne settes bare på hver side av åpningen til hurtigkoblingen. Det er illustrert med piler på adapterne, hvilken vei de skal settes.
Med gjennomgående hurtigkobling (som brukes på sykler med skivebrems) bruker du bare den samme hurtigkoblingen som du vanligvis gjør på bakhjulet ditt. Med standard hurtigkobling bruker du den medfølgende hurtigkoblingen fra Wahoo.
Strømkabelen kobler man til bakenden av rulla, hvor det er en liten kabel den festes i. Strømkabelen har god lengde, så du er ikke avhengig av å ha et strømuttak kjempenært.
Wahoo Kickr v6 i bruk
Vi har brukt Zwift for å teste rulla, samt koblet den til Wahoo-appen, for å koble oss til WiFi.
Vi har testet rulla på forskjellige typer økter og intensiteter, for å få et så helhetlig vurderingsgrunnlag som mulig. Det vil si at vi har kjørt noen lengre, rolige turer, noen intervalløkter med lengre, jevne intervaller (type terskelintervall), og noen mer eksplosive, harde intervalløkter (sone 4 og 5).
Vi har også testet den både med simuleringsmodus og ERG-modus. Simuleringsmodus er altså at en i Zwift får naturlig motstand fra terrenget. Når du møter en motbakke, så øker motstanden fra rulla og du må tråkke til for å holde farten, akkurat slik som ute. ERG-modus er som nevnt tidligere kontinuerlig motstand fra rulla, oftest brukt til intervalløkter.
Det er uproblematisk å koble seg til både PC og telefon/app. De forskjellige tilkoblingsmulighetene (WiFi, ANT+/ANT+ FE-C, Bluetooth) fungerer alle bra og er stabile. Det er vanskelige å merke noe om den ene eller andre er bedre.
Har du WiFi som du vet har bra og stabil rekkevidde, kan WiFi være en fordel når du skal kjøre konkurranser, så du reduserer sjansen for korte dropouts, og får umiddelbar respons på bevegelsene dine.
Rulla har automatisk og kontinuerlig kalibrering, så det er ikke noe en trenger å tenke på.
Kickr v6 er som den forrige generasjonen utrolig stillegående. Sykler du jevnt det samme tempoet, er støynivået det samme hele tiden, og det er minimalt.
Gir du litt gass, merker du at den lager litt mer lyd fra seg, men ikke i nærheten av plagsomt. Hvis det er noe som kan karakteriseres som støy, opplever vi gjerne det meste fra eget drivverk, dersom en har veldig skjev kjedelinje eller lignende.
Er du oppe og står på sykkelen gir støttebeina noe fleksibilitet (sideveis bevegelse), som gjør at en får litt ekstra variasjon. De kunne nok kanskje gjerne gitt enda mer etter, for å nærme seg utendørsopplevelsen enda mer, men det er mer enn levelig. Rulla står dønn solid på beina, uansett hvor hardt en drar til.
I simulasjonsmodus er rulla responsiv og fin. Hvis du synes den gir mye eller lite motstand i bakker, går det an å justere graden av simulasjon i innstillingene («Trainer Difficulty»).
ERG-modus
ERG-modus er for veldig mange aktive syklister kanskje den viktigste funksjonen på en sykkelrulle.
Har du mål om å være i god form til våren og utesyklingen starter opp igjen, legger du nok inn en del intervalløkter gjennom vinteren. Her har ERG-modus blitt elementært for mange.
I Zwift finner man mange forhåndsprogrammerte økter, som du kan tilpasse deg ved å oppgi din FTP (Functional Treshold Power/terskelwatt). Da tar rulla over kontrollen på motstanden og varierer den etter de forskjellige intervallene.
Noen smartruller har tradisjonelt vært veldig sensitive i denne modusen. Eksempelvis med enten fall eller økning i kadens. Ved økning har den gjerne sluppet for mye opp på motstanden når den justerer seg, og den har kompensert igjen med å gi på med mye motstand igjen. Da får man ujevn rytme og motstand.
Det samme den andre veien, hvor man ved et fall i kadens, gjerne fordi man vil opp å stå, får alt for mye motstand og må tråkke skikkelig til for å komme tilbake i komfortabelt lage.
Som vi nevnte i innledningen om hva som er nytt med Wahoo Kickr v6, er ERG Easy Ramp en nøkkel her, om du får fall i kadensen. Funksjonen fungerer akkurat slik den skal, og gjør det så behagelig som mulig å komme tilbake til gitt motstand.
Når vi skal variere mellom å sitte og stå, kan vi fint sakke av på tråkkfrekvensen og reise oss, uten at rulla gjør noe byks på motstanden, og det er også greit å komme seg opp igjen på behagelig frekvens når man setter seg ned igjen på setet.
Når vi kjører intervaller er motstanden jevn og god, slik vi ønsker at den skal være.
Pålitelighet/nøyaktighet
Skal du kjøre både intervaller og konkurranser på rulla og på Zwift, er nøyaktigheten til rulla viktig. Man ønsker så pålitelige tall som mulig.
Wahoo oppgir at Kickr v6 har en nøyaktighet på +/- 1 prosent, som er på høyde med de beste wattmålerne på markedet.
Vi har sjekket enkelte av intervalløktene våre på rulla opp mot wattmåleren Favero Assioma Uno, for å sjekke om det er store variasjoner i tallene. Favero Assioma Uno-pedalene har også en oppgitt nøyaktighet på +/- 1 prosent.
Som du ser under, så ligger Kickr v6 i hovedsak en del over wattpedalene fra Favero. At de ligger noe nærmere hverandre på 2 minutters intervall kan være tilfeldig på dagen, med tanke på kalibrering og temperatur.
Hvorvidt det betyr hvilken som er mest nøyaktig, er ikke noe vi skal konkludere rundt. Men det vi ser aller mest på er om det tallene fra Kickr v6 er stabile og uten store variasjoner.
Når vi ser på kurvene fra de forskjellige wattmålerne, ser vi også at de er jevne og samsvarer med variasjoner i kraft og kadens.
Vi hadde hverken problemer med tallene fra kraft eller kadens under testperioden, og tallene var jevne og fine, og samsvarte med foregående intervalløkter.
Konklusjon
I all hovedsak er det lite nytt med Wahoo Kickr v6, men lite nytt er ofte godt nytt, er det ikke det man sier?
Den har beholdt alle de gode tingene fra den forrige versjonen og gjort noen små justeringer. ERG Easy Ramp er et veldig gledelig tilskudd.
Totalt sett har rulla en veldig god følelse, som er realistisk. Vi kan sitte veldig lenge og sykle, uten å føle noe ubehag og tråkket på sykkelen føles bra.
Den er stillegående og stabil, og har stabile datamålinger. Det gjør den til et pålitelig referansepunkt i treningen.
Hvorfor kjøpe?
Som det meste annet i øyeblikket, har prisen på Wahoo Kickr v6 nå også steget. Den ligger på 13 990 veiledende, men i skrivende stund, i starten av desember 2022, har prisen variert noe den siste månedene i følge med Black Friday og andre tilbud.
Men det er uten tvil en dyr sykkelrulle, og sammen med Tacx Neo 2T deler den status som den beste (og dyreste) rulla på markedet.
Én ting den ikke har, som Tacx Neo 2T har, er elektromagnetisk design, som gjør det mulig å simulere nedoverbakker og brostein/gravel.
Du får flere billigere ruller, blant annet Wahoos egen Kickr Core og Elite Direto XR, som ikke gjør seg bort.
Hovedforskjellen er nok Kickr v6 overlegne kjørefølelse, samt hakket hvassere kvalifikasjoner (blant annet ERG-modus/Easy Ramp). Den er også noe mer praktisk enn de andre på markedet, med tanke på bæring og sammenslåing.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.