Saris H3 smartrulle er en direktemontert og stillegående sykkelrulle, som er lett å montere. Hvordan gjør den seg opp mot konkurrentene i Tacx og Wahoo?
Saris, også kjent i bransjen som Cyclops, har laget ruller i årevis. De var tidligere også selskapet som stod bak Powertap.
Den nye H3-rulla er en forbedring av H2-rulla vi testet i fjor. Det er spesielt to områder som Saris har forbedret - lydnivået er redusert og kjølingen har blitt bedre. Begge er ting vi klart setter pris på.
Saris-rulla er stor og tung. Den veier drøye 21 kilo. Den har heldigvis støttebein som klappes inn og et solid bærehåndtak. Et triks når du bærer rulla er å passe på at kassetten peker bort fra kneet og låret ditt. Da sparer du deg fra olje på klærne og kutt i kneet.
De utfellbare støttebeina kan også justeres i høyden på samme måte som føttene på en vaskemaskin. Under rulla gjemmer det seg en forhjulsstøtte, og under denne igjen gjemmer det seg en skivebrems-blokker. Fint av Saris at alt kan settes sammen til en enhet. Også fint å inkludere skivebremsblokkern slik at vi unngår å klemme sammen bakbremsen.
Installasjon av Saris H3
Å få sykkelen på H3-rulla er forbilledlig enkelt. Du må montere riktig adapter til den akslingen du har på sykkelen. Alle adaptere følger med i boksen og du trenger bare en skiftenøkkel, Knipex eller fastnøkkel. Og du må montere en kassett. Ut av boksen tar H3-rulla 10- og 11-delte kassetter med Shimano-standard. Ved bruk av 10-delt kassett må du legge en liten ring innerst på bosset.
En fordel med H3-rulla sammenlignet med for eksempel Tacx Neo er at akslingshullet i baknavet på rulla er borret stort nok til at du kan træ din egen hjulaksling rett gjennom. Du trenger ikke å surre med adaptere som tilpasser en 9 mm stikkakse til 12mm hull i sykkelramma. Dette gjør at du også kan bruke sykler med RAT-kobling uten problemer.
Det er heller ingen plassproblemer med skivebremskaliperen, eller med trange bakrammer. Du kan beholde bremsekaliperen på sykkelen, noe som ofte ikke går på Tacx Neo. Bruker du standard 9mm hurtigkobling må du bruke din egen stikkakse.
Saris H3 er kompatibel med alle vanlige akslinger vi har på landeveis-, grus-, terrengsykler. Du kan også bytte boss på den slik at du kan bruke SRAMs XD eller XDR-boss, hvis du har 11, eller 12-delt terrengsykkelgruppe, eller 12-delt landeveisgruppe fra SRAM.
Med bakramma festet i rulla kan du velge å bruke den tynne forhjulsstøtten, eller du kan la være. H3-rulla er konstruert slik at baknavet ikke står noe særlig høyere enn det gjør på sykler til vanlig. Dette gjør det også lettere å komme seg på sykkelsetet når du skal begynne å sykle.
Forhjulsstøtten er i hardplast og ikke noe du ønsker å bruke rett på parkett-gulv. Mer enn å løfte forhjulet holder den det rett frem, i hvert fall hvis du har et gulv med litt friksjon i. Dekksporet i støtten er dessverre for smalt for alle dekk større enn 25 mm. Men med større dekk vil du ikke trenge den heller.
Saris H3 i bruk
I bruk er det helt klart at rulla er stillegående. Støy fra drivverk og vifte er mer fremtredende enn rulla. Bortsett fra når du stopper å trå med lite, eller ingen motstand på rulla. I forhold til Cyclops H2 har Saris redusert lydnivået fra drøye 70 decibel til 59. Dette er en stor forskjell som gjør at H3 er en av mest stillegående rullene på markedet.
Bosset i navet på rulla lager dog en ganske høylydt summelyd når du slutter å trå uten motstand. Dette er gjerne forbundet med kvalitet på nav på utesykler, men kanskje ikke ideelt hvis du ønsker å klemme inn en økt mens barna sover. Rulla er faktisk mest stillegående når du holder beina i gang og har bra med motstand på.
Motstanden i Saris H3 er jevn og naturlig. Rulla er relativt rask til å justere motstanden opp og ned når vi bruker den i ERG-mode på Zwift, altså i en innstilling der Zwift dikterer hvor mye motstand skal yte for at vi skal tråkke på effekten oppgitt i et treningsprogram.
I økter der watten og motstanden varieres hyppig - f.eks en 30/15-intervall eller tilsvarende så justerer rulla seg raskt til den nye motstanden. I hvert fall så lenge du har litt frekvens på beina.
Der H3 sliter litt mer er når Zwift dikterer en veksling mellom høy og lav tråkkfrekvens, som fra 110 til 60. Her opplever vi at det er vanskelig å komme ned i tråkkfrekvens da rulla ikke gir oss den motstanden vi trenger. Dette gjelder dog kun i ERG-modus.
Dikterer du motstanden selv, eller sykler i Zwift uten ERG-modus justeres belastningen raskt opp og ned ettersom terrenget endres, eller vi trykker på knappen på computeren på styret.
Saris oppgir at rullen kan simulere bakker på opptil 20 prosent og gi opptil 2 000 watt motstand. Dette holder for de aller fleste. Vi nådde ikke rullas yttergrenser under testingen.
Saris oppgir at H3-rulla er nøyaktig til +/- 2 prosent når det kommer til wattmåling. Vi sammenlignet med Rotor 2Inpower-måleren i kranken på sykkelen og så at watten matchet ganske nøyaktig hele veien. Rulla er verken snill eller slem når det kommer til å oppgi watt. Den virker å være nøyaktig. For Zwift-brukere er dette ikke alltid positivt, kanskje.
Saris H3 gir ikke bare watt og fart, den teller også tråkkfrekvens uten ekstern måler. Du kan velge å koble den med sykkelcomputeren din, hvis den er smartrulle-kompatibel, med Apple TV, med mobilen, med Ipaden eller andre enheter som tar inn Blåtann smart eller ANt+-signaler. Ønsker du å koble den opp til en PC eller Mac må du oftest bruke en liten Blåtann-dongle i tillegg.
At den sender kadens-informarsjon i samme Blåtann-smart-fil som effekt er nyttig hvis du bruker Apple-TV, da denne bare kan ta i mot to Blåtann-signaler i tillegg til sin egen fjernkontroll. Det betyr at du også kan pare et pulsmålerbelte til Apple-TV-boksen hvis du har et slikt med Blåtann smart. I motsetning til forgjengeren Cyclops H2 kan du fint kalibrere H3-rulla med en såkalt roll-out i Zwift.
Inne i Zwift-verdenen gir ikke Saris H3 alt det topprulla Tacx Neo og Neo 2 gjør. H3 mangler både motor for nedoversimulering og ristefunksjon for simulering av brostein og grus. Dette er også funksjoner Tacx Neo er alene om.
Har du aldri prøvd en Tacx Neo vil du ikke savne dette og du vil ikke miste feltet i nedoverbakkene på Zwift heller. Selve sykkelfølelsen er på høyde med, eller kanskje til og med bedre enn Tacx Neo. Her kommer det lettspinnende 9 kilo tunge svinghjulet til Saris til god nytte.
En fin funksjon med Saris H3 er at den også kan brukes uten strøm og uten en tilkoblet computer. Da vil den fungere som en gammeldags progressiv rulle som gir deg mer motstand desto tyngre gir og høyere fart du holder på tråkket. Dette er fint hvis du ønsker å bruke rulla til oppvarming før ritt, eller kanskje skal trene på hytta uten strøm.
Saris H3 er en kompakt og stabil smartrulle som er lett å flytte på, tross høy vekt. Den har super sykkelfølelse, og presis effekt-måling. Den er enkel og rask å koble opp med de fleste plattformer og gir deg både watt og kadens på samme Blåtann-signal. Oppgraderingene fra forrige generasjon har gjort en allerede god rulle enda litt bedre.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.