Høstmørket er her for alvor, og det betyr at du må gjøre grep om du skal være synlig på sykkelen.
Én ting er lys for å se med, en annen ting er lys som faktisk gjør at du er synlig for andre. Sistnevnte er kanskje det aller viktigste, og ikke minst lovregulert.
Men hvordan gjør man det? Og hva sier loven om sykling i mørket?
Lenger ned i artikkelen finner du våre beste tips for å bli godt synlig!
En god sykkellykt er helt elementært om du skal være en helårssyklist.
Du kan bli bøtelagt
I store byer, og spesielt i Oslo har det i takt med økt tilrettelegging for sykkel i byen også vært en økende grad av kontroller. Der har flere blitt bøtelagt for å sykle uten lys.
Blir du selv stoppet, kan du risikere et forenkelt forelegg på 1750 kroner.
– Dersom man nekter å vedta et forenklet forelegg vil man bli anmeldt. Da kan saken havne i retten, for en avgjørelse der, sier seksjonsleder for trafikk og sjøtjenesten i Politiet ,Tomm Berger, til Landevei.
Han opplever at de fleste er klar over reglene.
– Og så kan vi møte på ulike unnskyldninger blant de som ikke har det. Det er svært viktig at syklister og gående bruker lys og refleks i den sesongen vi går inn i, fordi det er mørkt og dårlig sikt.
Politiet har ikke statistikk som viser om det har vært en økning av bøteleggelser i trafikken, men Berger varsler at de vil kjøre flere kontroller fremover.
Dette sier loven:
Lovdata.no omtaler dette, under “Forskrift om krav til sykkel”. Der kan vi lese følgende:
5.Lys og refleks
1.
Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
2.
Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
3.
Lyktene skal være festet til sykkelen.
4.
Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. Minutt.
Lykteprodusentene skryter gjerne av at deres lykt er superkraftig og gjør natt til dag, men hvor og hvordan du sykler gir forskjellig lysbehov.
– Som den første snøen for bilisten
Syklistenes Landsforening jobber årlig med holdningskampanjen «Synlig Syklist» og deler ut tusenvis at gratis sykkellykter.
– Evalueringer vi gjennomfører viser at denne holdningskampanjen fører til at flere bruker sykkellykt og forstår hvor viktig det er å se og bli sett. Når vi gjentar budskapet, er det flere som bruker sykkellys. Dette forebygger ulykker, forteller generalsekretær Eline Oftedal til Landevei.
Oftedal sier også at mange er klar over påbudet om lys, men at ikke alle vet at det er krav om at sykkellykten skal være montert på sykkelen, og at det ikke holder med hodelykt på syklisten.
– Mange er flinke, og det er bra med kunnskap om bruk av lys, og folk trenger å bli minnet på hvor viktig det er. Vi kan nesten si at høstmørket kommer på syklisten som den første snøen på bilisten.
Generelt forteller hun at trygghet er noe mange syklister er opptatt av, og at mange er bekymret for å sykle i trafikken, og kvinner i større grad enn menn.
– Funn fra 2022 viser at det er store forskjeller på hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø. Den røde tråden er at den opplevde tryggheten må styrkes i hele landet. Hver tredje innbygger føler seg utrygg på sykkelsetet, og over halvparten er redde for å sende sine barn ut i trafikken.
Oftedal sier at det er vanskelig å slå fast hvor mange liv som kunne vært spart, men at Transportøkonomisk institutt i 2016 anslo at ti prosent av drepte og hardt skadde kunne vært spart dersom alle fulgte påbudene.
Er du opptatt av å være litt ekstra synlig i trafikken når du sykler? Her får du en oversikt over sykkelhjelmer som har integrert lys.
Landevei.no’s beste tips til synlighet på sykkel:
I redaksjonen i Landevei sykler vi hele året, og dermed også mye i mørket. Dette er våre beste tips:
1. Trafikksikre lys som ikke blender andre
Mange vet ikke at du kan unngå å være den irriterende syklisten som blender både biler og andre syklister.
STVZO er en forkortelse for en tysk sertifiseringsstandard som brukes på enkelte sykkellys.
Dette er lys som har en spesialformet lyskjegle som lyser opp veien foran deg, men er avskåret i toppen slik at den ikke skal blende andre eller motgående trafikk.
Hvis du sykler mye i bybildet, kan det lønne seg å vurdere en slik lykt.
Det finnes også andre produsenter som lager lys som har lyskjegler tilpasset sykling i bybildet, uten at de nødvendigvis er STVZO-sertifisert.
2. Synlige klær
Mange klær som er laget for høst- og vinterbruk har refleksdetaljer, men ikke alle.
Det kan derfor være verdt å ta med i beregningen hvis du skal handle ny sykkeljakke- eller bukse.
Også sykkelsko, skoovertrekk, hansker og annet tilbehør finnes i varianter som har mer reflekser enn andre.
Et langt enklere og billigere triks er en refleksvest, eller reflekssele.
REFLEKSER: Sørg for å ha reflekser der du kan - de fleste sykkelsko som er laget for høst- og vintersykling har som regel dette. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MØRKE? Tilsynelatende er hanskene bare svarte, men logoen her lyser opp i mørket. Gull verdt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LYSER OPP: Ekstra synlige farger hjelper bilister og andre trafikanter å se deg godt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
En fulldempet elsykkel for stisykling er et fantastisk verktøy for moro i skogen. Terrengsykkel tester hvert år de mest spennende nyhetene innen fulldempet elektrisk stisykkel. Vi har testet ti av de råeste modellene i 2024.
Toppturski på 90 - 100 mm er brede nok til å flyte bra i pudder og annen myk snø. Hvis topptur er fokus, så er dette den viktigste skia du eier. Her er 12 nye tester.
Fjellsko gir mer støtte når du går på tur i ulendt terreng. De bidrar til å avlaste anklene når du går med tung sekk. UTE tester både klassiske fjellsko og lette tursko for dame og herre.
Menneskerettsaktivist reagerer sterkt på Uno-X-rytter Torstein Træens overgang til Bahrain Victorious.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.