Syncros Nanaimo imponerer med kompakt størrelse og kraftig lys. Den lar seg feste både under og foran styret slik at den ikke er i veien for computeren.
Syncros sin helt nye lykt kan minne litt om Specialized Flux 1250 i utforming. Den har da også omtrent samme oppgitte lysstyrke.
Syncros sin sykkellykt har også den to LED-pærer. Disse har forskjellige reflektorer og diffuser på glasset slik at de gir ulik spredning av lyset.
Som Specialized Flux, festes også Nanaimo foran eller under styret med et styrefeste med en fleksibel arm. Du kan plassere lykten både over, rett foran og tett under styret med det medfølgende festet.
I praksis har Syncros-lykta vesentlig kraftigere lys enn Specialized Flux 1250, til tross for at Syncros oppgir 1200 lumen som maksstyrke. Syncros-lykta imponerer med kraftig og klart lys med god spredning. Faktisk matcher lyset nesten Lezyne XXL 1600-lykta vi også har testet.
Se sammenligningsbildene over.
Festearmen klipses lett fast i selve lykta ved at to tenner stikkes ned i kjøleribbene og låses fast med en fjærbelastet mekanisme. Denne åpnes enkelt med en knapp på siden av lykta.
Lykta er en del større enn Specialized Flux, men festet og lyktas fasong gjør den enkel å montere på en måte som ikke kommer i konflikt med bremseslanger, girvaiere eller sykkelcomputer. Festet kan monteres både på venstre og høyre side av styret. Lykta kan også monteres begge veier, uten at det påvirker funksjonen.
Vi har tenkt at siden med ladeporten bør peke opp, men denne er godt beskyttet av en tettsittende gummiflapp.
Et irritasjonsmoment er den løse gjengeinnsatsen i styrefestet. Denne roterer rundt i festet sitt og kan lett falle helt ut. Den gjør det vanskelig å treffe gjengene rett med festebolten, og vil være lett å miste både ute i terrenget og i sykkelboden.
Med ladeporten opp havner av og på-knappen på lyktas venstre side. I denne knappen er det også et farget lys som indikerer gjenværende batteri. Dette lyset er veldig lite synlig i seg selv og nesten umulig å se fra vanlig sykkelposisjon. Det lyser kun i noen sekunder etter at du har trykket på knappen.
Blått lys er for autonivået. Grønt lys er for de resterende nivåene med fullt batteri. Lyset skifter etter hvert til oransje og rødt, uten at dette er synlig fra der vi sitter på sykkelen.
Auto-nivået, der lykta skal justere lysstyrken etter lysnivået i omgivelsene, er kjennetegnet av at selve lyktelyset blinker med et lite blink hvert 2. sekund. Dette lysnivået gir både dagblink og fast lys i ett, men makslyset her er på bare 600 lumen. Ikke nok til mørke grusveier.
Syncros oppgir at lykta kan lyse i opptil 16 timer i dette nivået.
Ladetiden er oppgitt til 6.30 timer, men dette kan påvirkes av typen USB-C-ladekontakt som brukes.
Syncros Nanaimo i bruk
Syncros-lykta er den lykta vi har prøvd som er mest ute av veien på styret. Vi digger plasseringen under og foran styret. Dette gir også et lavt lys som ikke blender motgående trafikk i særlig grad. Lykta er likevel ikke StVZO-godkjent, hvis det betyr noe for deg. Lyset har god spredning og ganske lang spot.
Lysstyrken på maks oppleves også som mer enn god nok til grussykling i mørket. Ønsker du å veksle mellom to nivåer må du gjennom hele lista med nivåer for å komme fra nest sterkeste til sterkeste, eller fra sterkeste til auto. Auto-innstillingen gir bare halv lysstyrke på maks - ikke nok for de raske partiene i mørket.
Vi endte opp med å veksle mellom auto og maks - dette krever kun ett trykk på knappen for å gå fra auto til maks. Deretter fire trykk for å komme tilbake til auto. Å veksle mellom nivåene er enkelt ved å trykke på av/på-knappen.
Dessverre er det ingen indikator på lykta for hvilket nivå du befinner deg i. Ofte følte vi behov for å trykke oss til blinke-nivået eller forbi det sterkeste nivået for å vite hvor vi var i loopen.
At vi nærmest sykler i blinde når det kommer til batterittid, uten å vite hvor mange minutter med lys vi har igjen, gjør det krevende å dra på lengre turer, spesielt i kaldt vær da batteritiden er kortere enn oppgitt.
Løsningen for lengre turer i mørket blir å bruke automodus i de aller fleste situasjoner og kun bruke maks-styrken i nedkjøringer og raske strekninger uten annen belysning.
Lezyne Mega Drive 1600 XXL er en stor og kraftig sykkellykt med et solid og enkelt styrefeste. Sykkellykten fra Lezyne gir mye for pengene og er en testvinner hos Landevei.
Så du gidder ikke drasse på masse ekstra vekt, men du vil samtidig ha litt ekstra sikkerhet hvis turen blir lenger enn planlagt? Sjekk ut Moon MX:HM.
Konklusjon
Vi liker Syncros-lykta godt. Lysstyrken og plasseringen på styret begeistrer oss. Dessverre er det tilnærmet umulig å vite hvor mye batteri vi har igjen.
Den løse gjengeinnsatsen i styrefestet er også et minus, som fort kan gjøre lykta ubrukelig enten ved at gjengene ryker, eller ved at den blir borte i en rotete sykkelbod.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.