RITTKLARE: Zipps hjul oser «rac- ing». Bare utseendet gir oss lyst til å kappkjøre med en gang.
Zipp 30 Course
Pris: 9 990 kr
Vekt: 1 670 gram
Importør: Cycle Service Nordic
Amerikanerne i Zipp var de som for alvor brakte karbonhjulenes woosh-woosh-lyd til det norske markedet, og mange blir overrasket av å høre at de lager flere gode aluminiumshjul også. Zipp har et stort utviklingsbudsjett, og ligger således langt fremme med nyskapende idéer.
Dette hjulsettet er laget for å holde tritt med nye sykkeltrender. Den innvendige felgdiameteren er på hele 21 mm, og det er nesten så et 25 mm dekk blir for smalt. Hjulet er klart for slangeløst oppsett for langt bredere dekk, og Zipp forklarer de har laget hjulet med tanke på både sykkelkross og grussykling.
Også dette hjulet oser kvalitet lang vei, det er høy presisjon i alt arbeidet på hjulet. Vi synes spesielt navene er en fryd for øyet, har du greie på cnc-fresing vet du at det ligger mye arbeid bak et slikt nav.
ENKELT: Hjulene er klare for slangeløs bruk, på en moderne, bred felg.
Det er et eller annet med hjul fra Zipp du kommer til å lese om hos oss i 2018, som vi ikke helt får fingeren på. På veien har det bittelitt mer komfort enn de andre felgene, og har en liten, opplevd finere kvalitet. Det er litt som å lukke døren på en dyrere bil, følelsen av å legge seg i en dyr seng eller smake den beste vinen. Eller for å si det mye enklere, litt som å sykle på Zipp-hjul.
Vi liker å kjenne på både opplevd kjørefølelse, samt ta byggekvaliteten i øyesyn. Det føles bare som om presisjonen er høyere når vi setter ting sammen, og tar hjulsett av eller på etter transport. Vi legger også til at vedlikeholdet på bosset er veldig enkelt. Her trenger du ingen verktøy for å gjøre rent, akkurat som på DT napper du bare av bosset med hånden, rengjør, smører opp og setter på plass igjen. Summen er veldig «slik skal det være».
FEST: Zipps nav er et stilig stykke arbeid. «Endekoppene» på navene gjør at du kan bytte mellom alle ulike akslinger.
Zipp har dog en utfordring, som de strengt tatt har uansett hva du kjøper fra dem. Hjulsettet koster 1500 kroner mer enn nest dyreste hjulsett. En kan selvsagt argumentere for høy pris, både utvikling og kvalitetssikring koster. Men når vi sammenligner med eksempelvis deres europeiske konkurrent DT Swiss, er det ingenting ved
Zipps hjul som forsvarer en høyere pris. Og DT driver saktens utvikling og kvalitetssikring de også.
Men er det for dyrt? Det må du selv avgjøre. Vi understreker at det visuelle ikke er med i vurderingen når vi tester, men vi synes dette er stilig.
Vil du ha et utseende med mer bling, kjør på, om ikke er det lett å spare minst 1500 kroner og velge noe annet.
BOLTET FAST: Også Zipp har valgt seksbolts innfestning på skivene. Vi skulle gjerne sett centerlock, uten at vi noterer noe minus av den grunn.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.