Klemt og glemt mellom storebrødrene Follo og Romerike finner du Enebakk. Et rånermekka ifølge ryktene, men likevel legger tusener av syklister en av vårens første sykkelturer rundt Enebakk. De som gjør det passerer også Velostradas hjemsted: Flateby.
Litt fransk, litt italiensk, mye kinesisk og litt norsk.
Kort forklart: Velo er fransk for sykkel, strada italiensk for vei, bygget i Kina og importert til Norge.
Cato Solberg er mannen bak nettbutikk og hjulsett, og har gjort sitt for å finne gode og rimelige felgringer, eiker og nav slik at utsalgsprisen på hjulsettene holdes nede.
Vi har testet allroundmodellen i Superleggera-serien, med 50mm høyde på felgringene, i clincherversjon, altså hjul for dekk og slange. Dette er et hjulsett for deg som ikke ønsker å bruke over 30000 kroner på Enve eller Zipp, men vil ha mye av den samme opplevelsen.
LEKKERT, MEN: Den flotte logoen er et klistremerke, trolig med begrenset levetid.
TESTINGEN
Hjulsettet er testet i en drøy måned, for å få et generelt førsteinntrykk av hjulene. Vi har vurdert kvalitet med henhold til pris, kjørefølelse, stivhet, bremseeffekt, vekt og brukervennlighet, i form av hvor lett det er å montere dekk og kvalitet på hurtigkoblinger. Hjulene er både kjørt på trening og i noen konkurranser, i både regn og sol.
POSITIVT, MEN USTEMT
Hjulsettet overrasker positivt når det kommer til kjørefølelse, selv om prisen er det halve av det de store hjulprodusentene opererer med. Superleggera føles både stive og responsive. Selv med mye kraft i pedalene opplever vi ingen subbing i bremseklossene. På grunn av den lave vekten, går de også lett i oppoverbakker.
Da vi gjorde den klassiske eikespenn-sjekken, ved å spille på eikene som en gitar, fant vi forskjellige toner på flere av eikene. Dette kommer av et noe ujevnt eikespenn, selv om hjulene var rette. Dette er fort gjort å stramme opp for en proff, men det burde ikke være nødvendig med nye hjul.
Vi opplever jevn og fin bremsing både under tørre og våte forhold, med de medfølgende klossene fra Velostrada. Bremsebelegget i felgen er forsterket med Basalt, for å øke friksjonen under bremsing og for å isolere varme.
USTEMT: Eikespennet i hjulsettet er litt ujevnt, selv om felgbanen er rett. Det kan gi et snarlig justeringsbehov.
LETTVEKTER
Velostrada produserer to serier hjulsett for landevei, Performante og Superleggera. Sistnevnte er toppmodellen, med bedre nav og eiker enn Performante. For å holde prislappen nede bygges hjulene på egne nav, mens eikene er den kjente CX-Ray-modellen fra Sapim. 20 eiker i front og 24 bak, med interne eikenipler. Med en vekt på under 1400g konkurrerer det definitivt med lettvekterne.
Prisen er bare 7.999 kr.
Selv om Superleggera er toppmodellen til Velostrada, er vi litt ekstra oppmerksome hva gjelder navene. Dette er «no-name» nav som Velostrada kaller «Superleggera».
Forskjellene mellom et bra og et dårlig nav ligger i kvaliteten på kulelagrene, bosset og ikke minst lagertettingen. Disse faktorene påvirker hvor lenge hjulene går knirkefritt, og bosset griper som det skal. I følge Velostradas nettside benytter de lagre fra velkjente Enduro i sine nav.
Av erfaring vet vi at forskjellene fra et billig nav til et dyrt et er store. Samtidig er prisen på hjulsettet så lav at det må påpekes at navene ikke er de beste.
Hva betyr egentlig dette i praksis for deg?
Er du en utøver som vil ha et hjulsett til bruk på finværsdager, trenger du ikke tenke på dette i det hele tatt. Kjører du i all slags vær, konkurrerer jevnlig og er avhengig av et hjul som tåler å ikke vedlikeholdes hele tiden, vet vi ikke hvor godt dette vil komme ut. Lagrene som sitter i hjulsettet er neppe av den beste kvaliteten, og standardbossene som er vanlige til slike hjul har ofte begrenset levetid.
Regn, kulde og støv fra underlaget begrenser levetiden på slike nav betrakelig. Solskinnssyklisten kan dog puste lettet ut.
UMULIG Å SI: Navene triller som de skal, og er du godværssyklist vil de trolig vare lenge.
EASY-TO-USE
Velostrada leverer hurtigkoblinger av god kvalitet. De er lette å håndtere, og har en god hendel. Det finnes nok av tilfeller hvor hurtigkoblingene er så spinkle at de er umulig å bruke. Kudos til Velostrada for å ikke sette vekt framfor kvalitet her. Testen ble utført med kjendisdekket GP4000SII, som var lett å tre på felgen.
OPPSUMMERT
Før vi peker på noe negativt med dette hjulsettet er det viktig å framheve at dette er et lavpris-hjulsett. En kan umulig forvente de samme egenskapene som man finner hos dyrere storprodusenter. Vi trekker likevel fram noen punkter.
Felgen er 23mm bred, det gir ikke samme kjøreegenskaper som en mer moderne, bredere felg. Likevel bør det nevnes at Velostrada leverer en U-formet felg, som er mer moderne og mer aerodynamisk enn den klassiske V-formede felgen.
Designet er enkelt og lett gjenkjennelig. I tillegg er det refleksfarget så du synes i mørket, fra siden. Det vi ikke liker er at logoene simpelthen er klistremerker. Dessverre ikke utenkelig at de blir slitt av med tiden.
Mange vil nok stusse på at hjulene blir bygget i Kina, framfor i Norge. Men tenk deg litt om, hvor er hjulene på din nåværende sykkel bygget? I Norge? Neppe. Nøkkelen her er at Velostrada som produsent kvalitetssjekker hjulene før de sendes ut til forbrukere. Det gjør de nok, men mulig de kan bli bedre på det. Siden dette er en korttidstest er det vanskelig å si noe om hvordan disse hjulene klarer seg etter et år eller to i norske forhold.
Uansett, om problemer skulle oppstå tilbyr Velostrada to års gratis service på deres hjul.
For 7.999 kroner får du ikke det råeste hjulsettet på markedet, men du vil bli overrasket over hvor mye du får for pengene. Dette er et langt smartere kjøp enn rimelig hjul på e-bay uten navn eller logo.
Velostrada Superleggera finnes også i tubularversjon.
INNAFOR: Hurtigkoblingene til hjulsettet er gode. I sin prisklasse er hjulene et godt kjøp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.