SOM I GAMLE DAGER: Dette karbonhjulsettet er lekker lavprofil håndbygd i Nederland.
Lesetid: 5 minutter
FFWD F2R tubular, DT240 Vekt: 1080 gram. 20 mm profil, 20/24 Sapim-eiker radielt/tokryss Ulike typer dekaler (under klarlakk). Importør:Topbikes
Pris: 12.499-18.299 kroner avhengig av nav.
FFWD har vært synlige på øverste nivå med lag som Hitec Products, Vacansoleil i 2013, og Caja Rural. Det ruller etterhvert en god del hjulsett fra det nederlandske merket rundt på norske veier.
Det nederlandske selskapet har ikke rukket å bli ti år ennå, men jobber trofast og utelukkende med hjul og ut fra en enkel filosofi – Velprøvde komponenter, dyktige hjulbyggere og konvensjonell konstruksjon. De fleste hjulene har DT-nav, Sapim-eiker og gode felger fra en stor produsent i Taiwan. FFWD tar ikke sikte på å være de mest ekstreme på vekt, aerodynamikk, eller pris, men leverer i stedet hjul som leverer godt på alle områder.
De har opparbeidet seg et godt rykte på holdbarhet, og er i tillegg ryddige dersom noe skulle dukke opp. Hjulene sendes raskt fra Norge og skal i de fleste tilfeller være tilbake etter en uke. Lange opphold uten hjul i sesongen er ikke noe vi liker.
I esken
Vi testet et tubularsett med DT240-nav, og brukte hjulene til variert trening og konkurranser i sommer. Emballasjen betyr litt for inntrykket av et produkt. Den solide hjulbaggen, FFWD leverer denne med alle sine hjul, er smart både for transport ut til deg og for fremtidig trygg oppbevaring av hjulene. I tillegg til hjulbagen kommer det gule bremseklosser fra Swisstop og FFWD-stikkaksler inkludert. Dekk er ikke inkludert, men testhjulene kom med Continental Competition pariserdekk. Selv om disse tingene ikke koster allverden hver for seg, blir dette fort en skjult kostnad på flere tusen når du må kjøpe alt i tillegg.
VOLVO240: En arbeidsfullblodshest. Disse skaffer du deler til hvor som helst, og kan demonteres med tærne.
Ut av esken
F2R tubular er et klatrehjulsett med totalvekt mellom 1050-1100 gram avhengig av type nav. Det er den lave 20 mm profilen på felgene som muliggjør dette, for en slik vekt er slett ikke hverdagskost på et hjul med DT240-nav og ståleiker. Hjul ned mot tusen gram ser man nesten bare blant de eksotiske toppmodellene, fra for eksempel Mavic, Reynolds og Lightweight, med limte karboneiker og spesialnav. Visuelt er hjulene å regne som en ulv i fåreklær, selv med røde og hvite dekaler.
På sykkelen gir den lave profilen et diskret uttrykk, med en fornøyelig lav vekt å dra rundt på.
Ut på veien
Etter en utagerende aeroperiode for noen år tilbake, der fellesstarter gjerne ble gjennomført med 80-100 mm felgprofil, har preferansene til undertegnede flyttet seg ned i motsatt ende av felgskalaen. Moderne lave og brede felgprofiler gir merkbart mindre problemer med sidevind, konkurransedyktig vekt og likevel gode aerodynamiske egenskaper. Et annet viktig argument for lavprofil er komforten, og det er også noe av det første vi legger merke til med F2R.
Testsykkelen Canyon CF SLX ble merkbart mer behagelig med FFWD-hjulene enn med Mavic R-SYS som står på den originalt. Sykkelen føles veldig kvikk med disse hjulene, og plutselig svir ikke de bratte kneikene like mye. Vi opplevde heller ikke subbing i bremseklossene eller tegn til ujevnt eller dårlig spenn, selv om testeren ikke er mange kilo under anbefalt vektgrense på 90 kg.
HOIEN TIL HOOGERLAND: Jonny rulla rundt på FFWD hjul så lenge det varte for Vacansoleil. Foto: Cor Vos.
Hva får du ikke
Momentet i hjulene mangler litt, men dette er et vanlig kjennemerke med veldig lette hjul. Svinghjulseffekten fra gode høyprofilhjul uteblir, følelsen av at hjulene konserverer farten selv om du frihjuler litt. Om du prioriterer aerodynamikk og høy hastighet på flatene tilbyr FFWD også hjul som tikker av disse boksene, og flere vindtunneltester har vist at FFWD her står seg godt mot konkurrentene.
F2R er uansett ment for de som liker lange og bratte bakker, evt de som prioriterer å ha mest fordel av hjulene sine i nettopp slikt terreng. I en fellesstart er det slett ikke sikkert du skal være så mye alene ute i vinden. Men kommer du deg opp bakkene med feltet, må du også ned igjen, og bremsebanen på FFWD-hjulene leverer jevn og fin bremseeffekt med Swisstop-klossene som følger med.
Elle melle
FFWD kan levere alle hjulene sine med tre ulike nav - Egne FFWD nav, som de siste årene har blitt veldig bra, noe dyrere DT240 med omtrent samme vekt eller keramiske DT180 som skreller vekk noen titalls ekstra gram.
Vi kan vel si at DT 240 er nærmest uslitelige og i tillegg veldig greie å ta service på, ikke ulikt sin navnebror Volvo 240. DT180 er i dette selskapet porselensdokken som triller ufotrødent avgårde, men er betydelig dyrere. Du avgjør dermed selv hvor hardt du vil vekte pris, slitestyrke eller vekt. Det er nesten seks tusen kroner mellom FFWD-nav og porselenskulene i DT180.
Har du råd mener vi DT240-varianten er det beste valget du kan gjøre. Da er du troilg lei hjulene lenge før du har slitt ut navet.
…
+veldig lette hjul med snert
+god komfort
+Konvensjonelle hjul som er skikelig skrudd sammen, og som ikke koster allverden av tid og penger å reparere
---
-Ikke et naturlig valg for ryttere som liker seg best i rulle
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.