ANONYMISERT: ER 1400 fra DT Swiss gjør absolutt ingenting ut av seg rent utseendemessig. Men i bruk og vedlikehold tikker de av på absolutt alle bokser.
DT Swiss ER 1400 Spline
Pris: 8 499 kr
Vekt: 1 495 gram
Importør: Deler as
DT SWISS har nå gjort det enkelt å forstå de ulike navnebetegnelsene, og det ligger en naturlig forklaring bak navnet ER 1400. E står simpelthen for «endurance», og dette hjulsettet har de laget for lange turer på all slags underlag.
Mens enkelte selskap har laget både aerohjul-og rammer for lav hastighet på eksempelvis grus, har heldigvis DT vært både smartere og ærligere.
Selv om du får høyprofilshjul i enduracekategorien, anbefaler de dette. Lav felgdybde gir vinden mindre å ta tak i, altså litt mindre å bli sliten av i løpet av en lang dag. Den innvendige felgbredden er 20 mm bred, så her kan du fint bruke slangeløse dekk med volum over 40 mm om du måtte ønske. Hjulene er satt opp klare til slangeløst bruk, og i esken følger det med et lite sett som gjør sykling med slangeløse dekk enklere.
MODERNE PROFIL: DT-felgene er brede og avrundede, og klare til slangeløst bruk. Dette er hva vi for- venter av hjul i denne prisklassen.
En grov «sprøyte» gjør det enkelt å få guffe inn i dekket, i tillegg til at du kan måle innholdet av latex mens du er i gang. Smart!
Alt i alt synes vi at vi får en solid pakke fra DT Swiss, aller mest med tanke på navene. 240-navene er nemlig kjent for sin ekstreme driftskvalitet, like mye som sitt enkle vedlikehold. Om du må rense bosset er det bare å nappe av delene med henda, rengjøre, smøre opp og sette sammen igjen. Utførlige guider på nett viser hvordan også de med ti tommeltotter går frem.
ER 1400 er det letteste hjulsettet i testen, det er faktisk hele 175 gram lettere enn nærmeste konkurrent. Du kan jo prøve å spare 175 gram uten å blakke deg helt, det vil være nesten umulig. Hjulene har følgelig sin force for deg som liker deg godt i fjellene, enten det går opp eller ned. For det vi merker aller beste med ER 1400 er et det har litt mer spenst enn de andre konkurrentene, noe som kommer til syne når vi reiser oss og trår til.
BUNNSOLID: DT240 er et referan- senav også på langt dyrere hjul. Eks- trem slitestyrke og enkelt vedlikehold er årsaken.
Vi liker også tilnærmingen til rufsete underlag, dette hjulsettet er ment for å tas med ut på veier av all slags kvalitet for skikkelig herjing.
Vi mener ER 1400 er det beste hjulsettet i denne testen, selv om prisen er noe høyere enn de andre hjulsettene. En litt høyere pris i dette tilfellet er hva noe av markedets beste nav koster, så enkelt er det. DTs presisjon på hele settet gir lang levetid, såpass har vi erfart fra tidligere. Om du i anonymitetens navn vil ha noe som presterer knallbra, og som du enkelt kan vedlikeholde og få reservedeler til om ti år; dette er hjulsettet for deg.
PS: DT Swiss holder til i samme dalføre som UCI. Deler av virksomheten er faktisk rester av en bedrift som startet i 1634!
ENKELT: DT har valgt Centerlock for å feste bremseskiven.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Dette liker vi
Navene fra DT er noe av det beste du får
Enkelt vedlikehold
Lette å sette opp slangeløst
Kompatible med alt av ulike navstandarder
Enkelt å bytte mellom ulike navstandarder
Følger med genialt sett for å sette opp slangeløst
Noe å tenke på
Noen vil finne hjulsettet vel anonymt i utseendet, uten at vi lar det bety noe i denne testen