Schwalbe overtok hegemoniet som piggdekk-kongene da Suomi/Nokian begynte å slite for et tiår siden. Tyskerne har lenge hatt tilnærmet monopol på gode piggdekk til både terreng- og grus/hybridsykler, men har nå fått fornyet konkurranse fra Suomi og tidligere testvinnere, 45nrth.

FORDEKK:Schwalbe Marathon winter pluss egner seg godt som fordekk slik som her, men fungerer også bak.
Schwalbe Marathon Winter + er et dekk med rund profil og fire langsgående rader med pigger. Dekkmønsteret er ganske grunt og åpent. Hver knast har små seipinginger for ekstra grep mot underlaget. Knastene på dekket er plassert i tydelige V-former - symmetrisk rundt midten av dekket. Piggene er plasser alternerende Dekket har ingen pigger midt i rullebanen, men piggene på sidene vil også ta nedi underlaget ved behov.

MANGE PIGGER: 240 pigger har Schwalbe fått plass til på dekkene i 35 mm bredde.
Marathon Winter+ er ikke tilpasset sykling uten slanger i dekkene. De har til gjengjeld en kraftig forsterkning under rullebanen, av Schwalbe kalt SmartGuard for god punkteringssikkerhet. Marathon Winter pluss har Schwalbes kraftigste punkteringsbeskyttelse, oppgitt til til nivå sju på en skala fra 1-7. Antallet pigger, 240 er tilsvarende Suomi Ruota i samme oppgitte bredde. Montert på Shimanos RS-felger med 17 mm innvendig bredde måler Schwalbe-dekkene 35 mm på tvers av dekket, som oppgitt.

GRUNT MØNSTER: Knastene på Marathon Winter Pluss er grunne, men har små lameller/seipinger for godt grep.
Schwalbe-dekkene er veldig enkle å montere. De føles nesten litt slappe på felgen og krever lite krefter å få på plass. Vær obs på at piggene er veldig skarpe og det er lett å skjære seg i fingrene når du monterer piggdekk. Noen tynne mekanikerhansker kan være lure å bruke.
Vi begynte testingen av dem med ca 42psi/3 bar trykk. Med dette lufttrykket føles Schwalbe-dekkene veldig lettrullende på bar asfalt. Vi syklet dem i overkant av seks mil i innkjøringsfasen, uten at vi følte det som ekstremt seigt å sluke asfalt-mil med disse dekkene på grussykkelen. Dekkene bråker en del, men mindre enn Suomi-dekkene. Stålpiggene er plassert slik at du kan unngå at de konstant tar nedi asfalten hvis du pumper opp dekkene med ganske hardt trykk. Med 4-5 bar oppleves dekkene ganske ok på bar asfalt.
De føles dog også en del hardere på veien enn dekkene fra Finland, også med likt lufttrykk. De tyske dekkene har stive sidevegger og ganske høy vekt. Dette stjeler noe av godfølelsen på asfalt, men vi føler samtidig at rullemotstanden er lavere enn både Suomi Sw240 og Ruota.

ISGREP: Du kan både bremse og akselerere trygt på hard is med Schwalbe Marathon Winter pluss. Men vær forsiktig i svinger.
Schwalbe sporer ikke på veien og føles forutsigbare og lette å ha med å gjøre. Piggene tar mer tak i asfalten i svinger, men sklir ikke ukontrollert på hard og bar vei.
På brøytet grusvei med fast, tidvis sporete snø gir de runde dekkene overraskende god kontroll. De flyter så klart ikke oppå løsere snø, men det gjør ingen dekk i denne størrelsen, likevel holder de retningen godt. De pakker seg heller ikke med snø i så stor grad at piggene ikke når bakken.
Både i akselerasjon, brems og svinger føles Schwalbe-dekkene pålitelige og solide. De gir kontrollert feste på både is og hardpakket snø, samtidig som de ruller ganske lett på bar asfalt. Vi kvier oss ikke for å dra på 100 km lange landeveisturer på for det meste barmark med disse dekkene.