Continental er en nykommer på piggdekkmarkedet. Contact Spike 240 er vinterdekk med 240 pigger og kommer i enten 37 eller 42 mm bredde. Vi har testet dem i 37 mm.
Continental er tross sine lange tradisjoner som sykkeldekkprodusent ferske på markedet for piggdekk til sykkel, men dekkprodusenten har til gjengjeld lenger erfaring enn de fleste på å lage vinterdekk til biler, busser og lastebiler.
Med Contact Spike 240 vil de ta opp kampen med Schwalbes Marathon Winter Plus, Suomi Routa og 45Nrth Gravdal.
Dekket er tiltenkt brukt til treningsturer på vei og grus, gjerne på blandeveissykler med middels dekklaring og på gravelsykler med litt større dekkplass. Vi har brukt dekkene på en Diamant AR-sykkel med oppgitt plass til 40 mm dekk.
Dekkene har som dekkene fra Suomi, 45Nrth og Schwalbe refleks langs sideveggen. Rullebanen på dekket er forsterket for å motvirke punkteringer. Continentals såkalte SafetySystem Breaker er laget av et kevlarforsterket nylonmateriale. Dette skal være mykt og fleksibelt samtidig som det beskytter mot kutt og flenger.
Dekkene har som navnet tilsier 240 pigger. Til forskjell fra Schwalbe og Suomis dekk har Continental plassert alle piggene i to rekker langs dekkets kanter. Disse piggene er først og fremst plassert for å gi svinggrep og bidrar mindre i akselerasjonsfasen og nedbremsinger på hard is.
At Continental-dekken har piggene plassert i to parallelle rekker langs dekket gjør at det føles lettrullende og komfortabelt på fast underlag. Har du transportetapper med bar asfalt på vei til snøføret vil du sette pris på at piggene ikke skraper nedi hele tiden.
Pumper du dekket litt ekstra hardt vil du forsterke denne effekten. Dette kan du f.eks gjøre før turer der du egentlig bare skal sykle asfalt, men beholder piggene på for å være trygg på ikke å havne på hoften i kaldere partier på turen. Med hardt i denne sammenhengen snakker vi uansett ikke om høyere dekktrykk enn 60 psi, eller drøyt 4 bar.
Til sykling på snø- og isdekte veier er det bedre å sykle med lavere dekktrykk - da gjerne et sted mellom 35 og 50 psi, avhengig av av kroppsvekt og ønsket følelse i dekkene. Under testsyklingen la vi oss på ca 40-45 psi - altså 2,5-3 bar. Dekkene er ikke konstruert for å kunne brukes uten slanger, noe som gjør at vi foretrekker noe høyere trykk enn vi ville ha brukt med slangeløst oppsett.
Med dette trykket fungerer dekkene bra både på asfalt og på snø og is, viser det seg. Dekkene sporer ikke på bar vei og er forutsigbare og trygge i svinger på fast underlag. Piggene bråker mot asfalten, også når vi sykler rett frem, men i noe mindre grad enn på Suomi og Schwalbe-dekkene.
Piggene sitter godt fast i dekket. Vi har ikke mistet noen så langt etter ca 200 kilometer sykling på både asfalt, snø og is.
I tillegg til knaster med pigger i, har Continental gitt dekket mikroknaster på hver knast, likt dem vi kjenner fra piggfrie vinterdekk på biler. Disse øker friksjonen på is, spesielt hvis den er litt våt, samt øker grepet noe på snø.
I vår faste testrunde for grussykkel-utstyr, Ring 4 mellom Sørkedalen og Maridalen i Oslo sykler vi drøye 15 km på asfalt med korte partier med snø og is innimellom, før det lange grusstrekket starter ved Sørkedalen skole. Herfra stiger det ganske nøyaktig 300 meter i løpet av fem kilometer opp til rundens høyeste punkt. Stigningen under testingen foregikk på hard, kald is med rugler etter bil- og brøytebilhjul.
Selv om Continental-dekkene har tydelig dårligere grep rett fram enn dekkene fra Schwalbe og Suomi, går det greit å klatre disse bakkene sittende på setet uten glipptak. Under stående sykling er det tydelig at piggene ikke biter ordentlig på den harde isen. Du bør unne deg lette gir og jevnt tråkk for å unngå glipptak. Legger du godt med vekt på bakhjulet får du også ok grep i de bratteste isdekte kneikene.
Fra høyeste punkt i runden går det nedover i sløye svinger med frosne hjulspor og is med løssnø på. Festet i sving gir god trygghetsfølelse. Det føles minst på høyde med sidegrepet til de to andre piggdekkene vi har testet denne vinteren. I brå nedbremsinger opplever vi likevel igjen at grepet rett frem er litt begrenset. Låser vi hjulene fortsetter vi rett frem uten at farten reduseres særlig på isen.
Trikset er å unngå nødbremsen og heller planlegge og så sette svinger der du vet det sitter, og evt vente med å trykke inn bremsen hardt til du har noe mer enn is under hjulene. Du bør legge mye vekt på bakdekket når du bremser for å få trykt piggene ned i isen - da flater dekket ut litt og du får piggene til å gripe bedre. Vekter du fronten for mye, vil fordekket finne feste, men bakdekket vil raskt slippe helt og raskt komme opp på siden av deg.
Lenger øst i runden er det tjukkere snødekke oppå isen. Her opplever vi at Continental-dekkene holder linjen sin godt. De sporer ikke i snøen og drar oss ikke ut av kurs. Det minimale mønsteret griper ok på snø, og nå får vi også bedre tak med dekkene i lengderetningen.
Det siste partiet ned mot Maridalen er rundens mest isete og også der hvor vi holder høyest fart. Også her overrasker dekkene positivt med god trygghet i svinger - selvfølgelig ikke spikerfeste som tillater at vi legger oss langt ned i svingene, men godt nok til at vi kan følge svingkurvene i god fart, samt skifte side på veien i møte med fotgjengere og andre syklister, uten at det skaper dramatikk.
Konklusjon
Continental Contact Spike 240 er et nytt friskt pust i piggdekk-jungelen. Utformingen, med fokus på sidegrep snarere enn pigger midt i rullebanen, gir ok mening til sykling på variert underlag. Sykler du like mye på bar asfalt som på islagte grus- og asfaltveier fungerer dekket bra. Det er ikke i sitt ess i skikkelig bratte klatringer på hard is, ei heller er det best når du ønsker å redusere farten fort på holke - her har både Schwalbe Marathon Winter pluss og Suomi Routa bedre feste og grep.
På stålis over frosne vann er også fremdriften noe mer begrenset med Conti-dekkene enn med dekkene som har pigger også i rullebanen. I svinger gir likevel Continental-dekkene god kontroll og relativt trygt feste.
Bruker du piggdekk mer for sikkerhets skyld enn til fremdrift på holke, vil Continental Contact Spike 240 fungere veldig bra og gi deg både smidigere og mer stillegående turer på bar asfalt enn du får på flere av de andre piggdekkene på markedet. Er du ute etter best mulig isgrep bør du velge et dekk med piggende spredt noe mer utover.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.