En jevn stigning tar oss gradvis bort fra vannet der vi har startet.
Vi hører sauer breke. Asfalten er dårlig.
Blikket konsentrerer jeg om fjellene som omgir vannet nedenfor, forrevne, nakne speiler de seg i den glassklare flaten.
Det lange rettstrekket som følger, veksler mellom å stige åtte og ni prosent.
Les vår reportasje i Landevei fra denne turen!
En fjellvegg reiser seg foran oss. Veien velger en annen retning.
En liten utforbakke gir god fart mot det gule skiltet som opplyser: «MILITÆR VEI». Bommen er åpen.
Vi øker farten, som om vi er redde for at den skal smelle igjen før vi når frem.
Det brekker til på nytt. Glatte, svabergaktige steinformasjoner følger veien. Mellom svaberg og gress i landskapet foran oss, bukter autovernet seg oppover.
Ved et veiskille kan vi velge hvilken topp vi ønsker. Først tar vi opp en liten, smal vei til en mast, før vi snur og fortsetter mot den andre toppen.
Her finner du flere inspirerende sykkelturer!
Rundt oss er brøytepinner så høye at tankene uunngåelig leder til de gule- og svartstripete på dødsfjellet Mont Ventoux.
Vi omgis av dem der vi synes å se bakken slake ut, men sykkelcomputeren avslører at den fremdeles stiger åtte prosent. I enden av veien når vi forsvarets radarstasjon.
Fra «71 bakker du må sykle i Norge» av Geir Stian Ulstein
Lengde: 10,6 km
Høydemeter: 753 m
Gj. snittlig stigning: 7%
Prøv deg på tiden: 33 min 57 sek, Fredrik Dversnes, Team coop
Her finner du segmentet på Strava
Parkering? I bunnen. OBS. deler av bakken er inne på militært område.
Belønning for strevet? Coop Bjerkreim byr på kundekaffe.