Sprukken asfalt, snø i kanten. Snø i lufta. Smal er Surliveien der den slynger seg oppover mellom granskog.
Det stiger jevnt, men en falsk flate dukker opp og viser at mye av stigningen ligger brattere enn det tallene viser.
Utfordringene står på løpende bånd, både å holde fokus og trykket opp i de monotone, rette partiene omgitt av en vegg av skog, dessuten å avgjøre om jeg skal skyte fart, fremfor å spare krefter opp den falske flaten.
Se også denne saken om runden fra Rødberg!
Bak meg hører jeg lyden av en moped, og jeg håper at jeg kanskje kan få et sekund med redusert luftmotstand idet den passerer. I steden legger den seg bak meg, som om jeg er i brudd på en etappe i en Grand Tour og den ikke vil gi meg en fordel.
Med støyen bak meg fortsetter jeg å presse på. Jeg holder ut, og snart dukker det opp små glugger i barverket, ned mot Numedalslågen.
En ferist i veibanen varsler at de siste meterne er nær. Jeg reiser meg for å få opp farten og holde mopeden bak meg frem til toppunktet.
Her finner du flere inspirerende sykkelturer!
Den nåden gis jeg ikke der den plutselig durer forbi og forsvinner. Foran meg er Skrimfjellene med høyeste punkt Styggemann. Idet melkesyra banker på det verste, tenker jeg at det er en slik mann som står bak hele bakken.
Fra «71 bakker du må sykle i Norge» av Geir Stian Ulstein
Lengde: 3,8 km
Høydemeter: 297 m
Gj. snittlig stigning: 8%
Prøv deg på tiden: 10 min 52 sek, Torjus Sleen, Uno-X Pro cycling
Her finner du segmentet på Strava
Parkering? Enhver veikant i bakken!
Belønning for strevet? Best bensinstasjon og gatekjøkken i Hvittingfoss.