Å bytte slange og komme seg på veien igjen etter en punktering er nok den enkleste og viktigste oppgaven alle syklister må kunne. 

For de aller fleste av oss er det en smal sak å bytte slange, men til alle dere nye der ute eller dere som ennå ikke har punktert: Slik gjøres det i superfart.

Annonse

For å bytte slange, trenger vi tre ting:

  • Slange
  • Dekkspake
  • En ordentlig pumpe 

Slik fikser du en punktering

Først og fremst må du få av dekket, for inni her er den ødelagte slangen og ingen luft. Press dekkspaken på innsiden av felgen og vipp opp dekket. Flytt spaken og vipp opp flere ganger, til dekket er så løst at du kan klemme det sammen og trekke over den ene kanten av felgen. Når det har løsnet så drar du dekket løs med hendene. Så gjelder det å få ut slangen. På mange slangeventiler sitter det på en liten ventilhette, fjern i såfall denne og metallringen under. Ta tak i slangen og ta den ut fra innsiden av dekket, og dra ut ventilen. 

Slanger er relativt billige i dag, så den gamle slangen kan kastes. 

Før du fortsetter, bør du sjekke dekket for årsaken til punkteringer. Sitter det igjen en liten glassbit, ståltråd eller liknende? Fjern disse, ellers vil du punktere igjen så snart du har pumpet opp den nye slangen. Ta fingrene på innsiden av dekket, og kjenn forsiktig (langs hele) om det er noe som henger igjen i gummien. 

Finn frem den nye slangen. Om ønskelig kan du godt kvitte deg med ventilhetta og mutteren, skru dem uansett av før du setter inn slangen. Åpne ventilen og pump litt luft inn i slangen. Dette gjør jobben med å sette den inn igjen mye enklere. 

Begynn ved ventilhullet. Press ventilen nedi og få slangen inn i dekket. Lukk ventilen til slangen, press den litt opp, og begynn deretter med å hekte dekket på innsiden av felgen igjen. Bruk hendene, ikke dekkspaken, til å lirke det på plass. Mot slutten blir det trangere og vanskeligere. Blir det umulig, så åpne ventilen til slangen og slipp litt av luften ut igjen. 

Nå kan du begynne med å pumpe opp slangen igjen. Sjekk hvilket trykk du bør ha for den dekktypen du bruker. Her pumper vi opp cirka 6 bar foran og 6,5 bar bak.

Så er det bare å montere dekket tilbake på sykkelen og tråkke videre!

Pro-tip:

Ta alltid med muttere, ventilhetter og gamle slanger med hjem. Sørg for at de ikke havner i naturen. 

– Det er ikke et tips engang, det er et krav, presiserer programleder Alpers.

Se alle episodene av Mekkeskolen Landevei her.

MEKKESKOLEN LANDEVEI

Nettserien Mekkeskolen tar deg gjennom det mest grunnleggende innen reparasjoner og vedlikehold av sykkelen din, gjennom totalt åtte episoder fra Landeveis verksted, slik at du slipper å henvende deg til en mekaniker om ting du enkelt kan fikse selv.