A-frame-selene kjenner vi fra bukser i Equipe-serien. Nytt på Mille GTO er et helt nytt materiale foran skrittet. Assos kaller materialet Losanga. Det skal være ekstra luftig og har et tydelig rutemønster. Bak Losange-stoffer finner vi en helt ny C2-pute. Denne har ekstra tynn polstring i front og formsydd kopp for å støtte og gi plass til sær-mannlig anatomi. Mange husker navnet KukuPenthouse på Assos’ spesielle penis-kopp. Den nye konstruksjonen har fått navnet Sundeck superlight.
Mellom Sundeck-panelet og selve rumpepolstringen finner vi et perforert felt kalt Whirlcrate. Hullene i puta her jobber sammen med Assos-løsningen der puta ikke er sydd fast i stoffet hele veien - kalt Golden gate, for å øke ventilasjonen til kroppens klammeste sted. Golden Gate-funksjonen sørger også for at puta i buksa følger rumpa og ikke buksens ytterstoff når du beveger deg på setet. Dette minimerer gnissing og gnaging.
Selve rumpeputen er laget av 11 mm tjukt Microshock-materiale med Assos’ velkjente golfball-mønstrede ytterstoff utenpå.
Buksa forøvrig er laget av noe Assos kaller Ossidia-stoff, det samme som i GTS-buksa. Dette er et tynt og glatt stoff som er elastisk, men også stramt, slik at det gir god kompresjon rundt lårene. Spesielle paneler sørger for færrest mulig sømmer. Lårene er sydd på en måte som gjør at de smalner inn nedover lårene for best mulig passform, uten at de strammer for mye rundt låret. Innsmalningen sørger også for litt ekstra kompresjon rundt lårene i forhold til GTS-buksa. Selv om Ossidia-stoffet er det samme føles GTO-buksa både strammere og mer solid rundt lårene enn GTS.
Nederst på låret er det lagt inn fire rekker med silikonsirkler på innsiden av Ossidia-stoffet for best mulig grep rundt låret.
GTO-shortsen kommer i to lengder. Den lengste har tre ekstra centimeter lårlengde. Vi har testet standardmodellen.
Hvordan er den på?
Mille GTO er en fryktelig dyr sykkelbukse. Den er også veldig god på. Den strammer godt på de riktige stedene, rundt lårmusklene, og er løs der det er ønskelig, foran magen. A-stroppene på ryggen drar buksa godt opp i rumpa så kontakten med puta blir så tett som den bør være, hele tiden. Puta føles ikke unødvendig tjukk under rumpa, samtidig som den gir veldig god plass og lufting i front. Puta er bred nok til ikke å skli opp på siden og holder seg akkurat der vi ønsker at den skal være.
Det rutete stoffet foran skrittet er veldig luftig og mykt. Utseendemessig fremhever det skrittet nesten litt i overkant. Er du veldig blyg når du ikke sitter på sykkelen er kanskje ikke dette buksa for deg - hvis ikke du da sitter på sykkelen timevis om gangen uten å stoppe innom noen offentlige steder på veien.
Sammenlignet med GTS-shortsen føles GTO-shortsen strammere på lårene og strammere foran og rundt hoftene. Selv om den ikke strammer foran magen føles den hakket mer racing-orientert enn Mille GTS - altså enda litt smalere passform også rundt livet. Stoffet rundt lårene føles også noe tjukkere og mer solid inn på GTS. Sømmen oppover utsiden av låret, nederst spriker såpass at den ser ut som hvit strek under bruk da Assos har brukt hvit tråd i akkurat denne sømmen. Den ser ut som en refleksstripe, men er ikke det. En lik søm går vannrett tvers over foran hoftene. Også den som en tynn hvit stripe.
Silikon-knottene på låret holder buksa dønn på plass uten å stramme. Selv om du har mange ringformede merker på lårene lenge etter sykkelturen at er ferdig, foretrekker vi denne måten å holde buksebena på plass på, fremfor strikken på GTS-shortsen. Stram strikk nederst som vi tidligere har opplevd på for eksempel denne buksa fra La Passione er veldig glade for å slippe.
Er du smal over mage, rumpe og lår og ønsker deg en bukse som sitter som malt på, samtidig som den er luftig og godt polstret i rumpa vil du få ønskene dine oppfylt med Mille GTO, men det er vanskelig å si at de små forbedringene over Mille GTS er verdt de ekstra femten-hundre kronene.
Kjøp hvis du vil ha bransjens aller beste bukse.
Velg en annen hvis du kan klare deg med en bukse som er ørlite grann mindre luksuriøs og synes drøye 3500 kroner er i overkant for en sykkelshorts.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.