Buksespesialistene Assos har tatt til dels store grep med rittbuksa Equipe for 2019. Er den nye S9-buksa vesentlig bedre enn forgjengerne? Buksa kommer i salg i januar, men vi har brukt den en stund allerede.
NY RACINGBUKSE FRA ASSOS: Assos lanserer nå S9-generasjonen sykkelbukser. Equipe S9 kommer i handelen i januar. Vi har prøvd den allerede. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Sveitserne hos Assos endrer ikke buksene sine i utide. Det går gjerne flere år mellom hver gang sykkelbuksene oppdateres og forbedres.
Siden 2012 har Assos gått fra S5 til S7 og først i 2019 kommer S9-bukser på markedet. Først ut er rittbuksen for de ambisiøse og relativt slanke, S9 Equipe. Vi har syklet med en helt ny S9 Equipe i noen uker og har fra før syklet milevis og timesvis med S7 og S5 Equipe. Her er våre erfaringer med hvordan Assos’ aller nyeste bukse står seg sammenlignet med forrige generasjon. Det skal sies at S7-generasjon av Equipe-buksen er som en moderne klassiker å regne. Den har vist seg være komfortabel, holdbar og med et snitt som står seg bra også i 2018.
S9-versjonen av Equipe er ganske så annerledes enn sine forgjengere. Fra S5 til S7 var det ikke enorme endringer i det rent visuelle. Ryggstykket ble mer luftig og med mer synlig logoføring, og puta og teksten på ryggen gikk fra å være turkis til å bli rosa. I tillegg fikk puta nye funksjoner som luftehull i front, vindtunnel under frontstykket og et enda mer formsydd rom til herreanatomien foran. S7 gikk også bort fra den litt grove strikken nederst på låret til fordel for en subtil, men bredere svart strikk, med et tynt rosa bånd på venstre lår.
Det mest åpenbare med nye Equipe S9 er bukseselene som festes to steder på rumpa. Først nede på rumpa, nesten helt nede ved puta, og så igjen på vanlig sted i korsryggen. I tillegg er hele netting-stykket i ryggen borte. Nå er det helt åpent mellom selene. Dette gir selvfølgelig Assos mindre plass til å fronte logoen sin, og det gjør det litt vanskeligere for deg å se hvilken bukse du faktisk har.
Selene er av litt stivere og mindre elastisk materiale enn tidligere, i hvert fall nederst på ryggen. Over rumpa og nederst på ryggen, opp til krysset, er selene hver forsterket med ni langsgående karbontråder. Det spesielle seleoppsettet har inspirert Assos til en ny logoføring for S9-årgangen. Selene lager en A over rumpe og korsrygg og en stor A-logo er plassert på rumpe og lår.
Selestykkene som går over rumpa er stramme. Disse er plassert der de er for at de skal trekke buksas pute enda tettere mot kroppen for virkelig å sikre at det ikke oppstår bevegelse mellom rumpe og bukse. Assos kaller selefunksjonen for Rollbar - da de mener selene holder puta mer stabil under stående og sittende sykling når hofta vipper fra side til side.
Det er bevegelse mellom kropp og bukse som skaper gnaging, og Assos’ mange særegne løsninger for montering av puta i front med store partier som ikke er sydd fast i buksa og vinger som er festet litt lenger nede på låret, er alle konstruert for å sikre at rumpeputa følger kroppens bevegelser så godt som mulig.
Selene på S9 er også sydd fast på utsiden av buksestoffet både i korsryggen og foran. Dette gjør at selene i mindre grad er i kontakt med kroppen oppover rygg og mage.
I tillegg til de kraftige selene bak har selve puta blitt gjort tynnere og mer luftig i front. Større luftehull og tynnere polstring foran skrittet gjør buksa enda mindre klam her. Det formsydde kammeret foran, spesiallaget for å ta vare på, løfte og gi plass til menns utenpå-hengende deler er selvfølgelig videreført til S9-årgangen. Mange tenker nok at hele dette kammeret i front er en gimmick som gjør at vi ser ut som ballettdansere, eller middelalder-adel uten grunn, men hvis du veksler mellom en bukse som er helt flat i front og en Assos-bukse med formsydd plass, merker du fort at løftet rommet gir til mannens edlere deler også gjør at gnissingen lenger ned på innsiden av lårene blir mye mindre. I stedet for å klemme alt flatt føles en formsydd Assos-bukse komfortabel midt foran, men stram rundt resten av lårene og rumpa. Puta på den siste generasjon Equipe-buksa er laget litt mindre enn sin forløper. Vingene på puta er gjort smalere og tynnere for redusert vekt, men også for enda bedre passform i en aggressiv sittestilling. Vaffel-mønsteret inni puta består. Den rosa fargen er borte. Nå er puta grå. Dette er putestoffets naturlige farge og skal ifølge Assos gjøre de naturlige antibakterielle egenskapene i stoffet bedre. Det er vel også en ærlig sak å si at den grå putefargen føles mer riktig enn den rosa.
Den nye S9-buksa føles både strammere, mer ettersittende og mer solid enn forrige generasjon. Dette fordi den nå er laget av kun to stoffpaneler rundt lårene. Et panel går hele veien fra midt på rumpa og rundt, og fra innsiden av lårene bak, og helt rundt, uten sømmer. De eneste sømmene får du nå på baksiden av lårene og der hoftestykket sys sammen med lårstykket på forsiden av hofta. Assos er ikke helt med på trenden med bukser som nesten går helt ned til kneskåla. S9-buksene har en tradisjonell lengde ca ⅔ ned på lårene. De som liker buksene litt ekstra lange vil nok ønske at Assos S9 Equipe hadde blitt forlenget et par centimeter nedover lårene. Buksa føles likevel hakket lengre enn S7-versjonen. Men dette kan komme av at testerens S7-versjon har blitt litt slappere med tiden.
I tillegg til en søm mindre over korsryggen i forhold til S7 er også stoffet i S9-buksa glattere. Det føles tynt, men samtidig mer solid på utsatte steder. S9-buksa gir mer følelse av å være nesten naken enn stoffet i S7-buksa gjør tross forsterkninger rundt selefestene over rumpa og i korsryggen. Dette er helt i tråd med Equipe-buksas bruksområde og akkurat her har Assos tidligere hatt en tendens til å ha litt tjukkere bukser enn konkurrentene. Også lårstrikken er redesignet på S9-buksa. Nå er strikkene gjort tynnere, bredere og uten silikon på innsiden. I stedet mener Assos at lycra-stoffet har en egen heft som gjør at buksa sitter der den skal. Erfaringen vår samsvarer med dette.
Du merker med en gang at selene nederst på rumpa faktisk gjør det Assos mener de skal gjøre. Buksa sitter skikkelig godt i rumpa, og du merker at puta virkelig holder seg i full kontakt med skinkene under sykling. Selene føles stivere, men likevel ikke mindre behagelig over skuldrene. Den helt åpne ryggen vil være super på varme dager. Vi setter allerede pris på den på rulla. I begynnelsen får vi litt den samme følelsen som vi fikk da vi først prøvde terrengbuksa Rally - også denne har seler som fester lavt og helt åpen rygg.
Den litt smalere puta føles også bra. Vingene er mindre fremtredende på S9. Det er positivt.
Størst forskjell er det på det glattere stoffet. Det føles raskere og mer ettersittende. Det gir buksa en mer kompromissløs racing-følelse enn forrige generasjon S7 Equipe, noe som mange nok vil sette pris på. Om det vil gå utover den supre holdbarheten vi har lært å sette pris på med Assos sine bukser, er for tidlig å si. Vår fire år gamle S7 Equipe er fortsatt i bruk ukentlig uten at den bærer preg av nevneverdig slitasje.
Med nye Equipe S9 har Assos tatt ytterligere steg fra S7 Equipe og S7 Equipe EVO. Den nyeste Assos-buksa har helt unike løsninger som mange sikkert vil være skeptiske til i begynnelsen.
Men de stramme selene helt ned til rumpa tilfører helt klart en ekstra funksjon som
spesielt de som sliter med litt slapp passform mellom korsrygg og rumpe på andre bukser vil sette pris på. Tilbringer du mye tid i bukken når du sykler vil du også sette pris på den litt smalere puta på nye S9 - hele buksa er rett og slett enda bedre tilpasset tøff og ambisiøs rittsykling enn forrige generasjon. Hører du hjemme i denne kategorien bør Assos’ nye Equipe S9 helt klart stå på listen over bukser du bør vurdere ved neste buksekjøp.
Den nye Equipe S9-buksa kommer i handelen i januar 2019 og vil koste 2199 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.