
LUFTIG: La Passione-trøya er lett og luftig i sommervarmen.
LUFTIG: La Passione-trøya er lett og luftig i sommervarmen.
Rapha kan sies å ha satt i gang trenden med sykkelmerke-nøytrale sykkelklær med stilig, stilren design og avansert funksjon. De siste årene har mange andre produsenter kommet til. La Passione fra Italia er en av disse.
Franske Cafe du Cycliste er en annen - vi har testet deres trøye her:
La Passione har en stor kolleksjon med trøyer med likt stoff og passform, men i forskjellig design. Merket har sitt utspring i Italia og selges kun over internett. Produsenten lover at plaggene sendes som sports-utstyr så toll som tilfaller vanlige klær ikke legges til prisen ved innføring til Norge. De har dessverre ingen løsning for å trekke av lokal moms før sending til Norge. Du må derfor beregne 25% ekstra på prisene listet på nettsidene.
La Passione Summer Jersey og bib
La Passione Summer-jersey
Pluss:
Trang og fin passform
Friske farger
Passe lange ermer
Flotte matchende sokker
Minus:
La Passione Summer-bib classic black
Pluss:
Minus:
Veldig flat og stram foran for menn
Litt for stram lårstrikk gir pølselår
Ingen moms-refusjon på plass
Vi har testet Summer-jersey i to forskjellige farger. Funksjonen er den samme for begge fargene.
Sommer-trøya er matchet med summer-bib shorts, som er La Passiones hi-end-bukse for bruk i sommerhalvåret.

INGEN GLIDELÅS: Vi savner en liten glidelåslomme til nøkler, mynter og annet smått.
INGEN GLIDELÅS: Vi savner en liten glidelåslomme til nøkler, mynter og annet smått.
Vi har testet både bukse og trøyer i størrelse medium. Dette fungerte fint for undertegnede på 184 cm og 75 kilo. Passformen på trøya er ganske trang, men ikke helt tempodrakt-ettersittende. Stilig, men komfortabelt.
Trøya er i et tynt kunstmateriale med netting-stoff for ekstra lufting i sidepanelene. Trøya føles lett og myk på. Fasongen og følelsen har holdt seg etter mange vask. Kvaliteten på sømmer og materiale er veldig god.
Nederst er det en god silikonrand som holder trøya godt på plass på kroppen.
Se video om styrking av kjernemuskulatur på Livet på Landeveien
Ermene er passe lange etter dagens trender, de rekker til omtrent midt på bicepsen. De er i tillegg trange nok til å sitte tett rundt syklisters, inkludert undertegnedes, minimale armmuskler. De slutter heldigvis likevel et stykke over albuen, slik at du er sikret at de ikke havner i albue-bøyen og kan gnisse der. Ermene er tynne og ikke stramma, selv om de sitter tett.
Buksa er i et ganske tjukt og stramt vaffelmønstret materiale bak og mellom beina. Frontstykket nedover utsiden lårene er glatt. Buksestoffet gir god kompresjon rundt lårene.
Seledelen består av flate seler med nettingmønster over skuldrene. Bakpå ryggstykket er det blitt gjort plass til en liten, proff radiolomme. Du kan sikkert finne noe å bruke denne til hvis du ikke har for vane å ha kontinuerlig radiokommunikasjon med andre mens du sykler.
Vi liker passformen og utseendet på La Passione-trøyene veldig godt. De har et nøytralt utseende, men ser likevel fancy og eksklusive ut. Den gule fargen er heldigvis en litt annen gulfarge enn den vi kjenner fra ASO-arrangerte etappe-ritt, slik at du slipper å føle at du leker Tour de France.
Rute-mønsteret gjør at trøya ikke bare blir helt ensfarvet. Den blå og grå trøya vi har testet har såkalt hound-tooth-mønster, altså hundetenner. Kun bolen, kroppsstykket, er mønstret, ermene er ensfargede blå, med en subtil La Passione-logo på høyre arm. Glidelås i hel lengde er en selvfølge på en sommertrøye. Glidelåsen har en fin garasje øverst slik at slipper gnissing mot hakeskjegget.
Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien
Halsen er passe høy til å beskytte mot sola i nakken, og sitter tett nok til at den ikke flagrer. Den er ikke for stram til at vi med skjortestørrelse 40 ikke kan lukke den helt igjen.
Baklommene, alle tre, er laget i forsterket materiale, med solide sømmer. Stoffet oppfattes likevel som for elastisk, selv om trøya forøvrig sitter tett på.
Lommene virker solide, men er også i overkant elastiske og holder ikke spesielt godt på litt større ting som en minipumpe. Vi savner også en glidelås-lomme til nøkler, mynter og andre småting som kan hoppe ut på dårlige veistrekninger, eller hvis trøya brukes i terrenget eller på brostein.

I BLÅ: Den blå-grå trøya i hound-tooth mønster er mer subtil enn den gule.
I BLÅ: Den blå-grå trøya i hound-tooth mønster er mer subtil enn den gule.
Midtstilt refleks og et lite italiensk flagg i nakken er fine detaljer som gjør at trøya fremstår som mer eksklusiv enn prisen tilsier.
Buksa er veldig fast og stram i stoffet, noe som føles bra, men som også gjør at riktig størrelse er kritisk.
Rumpestykket er i litt grovere lycra med vaffel-mønster. Dette skal forhindre at du sklir rundt på setet. Vi har ikke merket så mye til dette, men ideen og gjennomføringen her er god. Er du plaget med for glatte bukser fra før kan La Passiones bukse hjelpe på setegrepet. Noe for Tony Martin kanskje?
Puta fra Italienske E.I.T er elastisk i alle retninger og ligger godt an mot stumpen. Vi oppfatter den som litt tjukkere i bakkant enn i fronten og føler at den vipper oss litt mer på setet enn vi hadde ønsket. Dette vil nok gå seg til med flere timers bruk. Vi opplevde ingen gnagsår av sømmer eller overganger under testperioden. Buksa har vært med på flere turer over 100 km i over 30 graders varme.
Et problem er det dog at buksa føles veldig flat i front. Uansett hvor velutstyrt du er fra naturens side vil du ha et visst behov for noe lagringsplass i fronten av buksa. En sykkelbukses oppgave er, i tillegg til å polstre rumpa, også å støtte og løfte edlere deler ut av veien for setet. Vi oppfatter at vi blir klemt litt ubehagelig hardt her. Assos sin Kuku Penthouse-funksjon gir til sammenligning god plass uten at støtten og trangheten ofres. Vi kunne gjerne også tenkt oss at strikken med silikonkanten nederst på buksa ikke var så mye strammere og trangere enn resten av buksa.

PØLSELÅR: Stram lårstrikk ser ikke så supert ut og er ikke maks komfortabelt.
PØLSELÅR: Stram lårstrikk ser ikke så supert ut og er ikke maks komfortabelt.
Undertegnede har på ingen måte sprinter-lår, men opplevde at buksestrikken strammet i overkant rundt lårene. For å unngå pølselår må strikken plasseres nærmere knærne enn ønskelig. Dette er kanskje i tråd med nye trender, men har du store lår vil du slite enda mer. Stram lårstrikk er verken veldig behagelig eller veldig stilig. Kanskje kunne vi ha godt opp til Large, uten at den viktige stramheten rundt rumpa hadde blitt dårligere? Problemet med forskjellig stramhet på buksestoff og lårstrikk ville uansett vært der.
Se også: Livet på landeveien
Vi liker både utseendet og funksjonen til La Passiones summer-jersey, i hvert fall på fine veier, med lite lommefyll. Til humpete sykling er lommene for elastiske og åpne. Likevel er det de fine sokkene som virkelig gjør antrekket fra La Passione.

MED SOKKER: De fine, matchende sokkene er passe tynne og med god polstring under tåballen. Lengden er perfekt.
MED SOKKER: De fine, matchende sokkene er passe tynne og med god polstring under tåballen. Lengden er perfekt.
Alle La Passione-trøyene har matchende sokker i kolleksjonen. Disse er akkurat passe lange etter dagens mote. De er tynne og elastiske, men likevel med god polstring og forsterkning under tåballen der foten presser ned på pedalen. De har heller ikke krympet etter mange vask, eller vist tegn til slitasje rundt tærne eller hælen. Bra!
Konklusjon:
La Passiones summer-jersey og matchende sokker kan anbefales, men vi ville paret både sokker og trøya med en annen helsvart shorts.

SHORTS: Høy kvalitet på materialer og finish, men passformen kunne vært litt bedre.
SHORTS: Høy kvalitet på materialer og finish, men passformen kunne vært litt bedre.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen