Mille GTS er lager for å gjøre lange sykkelturer i varmt vær enda bedre. Sykkelbuksa ble lansert denne sommeren og har flere av Assos' unike løsninger.
Mille GTS-shortsen er noe mindre rådyr enn GTO-shortsen. Og selv om også GTS-shortsen tilhører Mille-kolleksjonen skiller den seg ganske vesentlig fra toppmodellen GTO.
Den mest åpenbare forskjellen mellom Mille GTS og Mille GTO er at GTS ikke kommer med Assos’ nå velkjente løsning med A-mønster på selene på ryggen. På GTS-shortsen er selene festet i et høyt ryggstykke i samme tynne Ossidia-materiale som resten av buksa. Selene fortsetter ikke ned til øverst på rumpa slik vi er vant med på både Mille GTO og Equipe RS-shortsene. Selv om de forlengede selene gir ekstra støtte for Assos' andre bukser under rumpa, savnet vi ikke de ekstra centimeterne med seler på GTS-buksa.
Vi opplever at ryggstykket og det høyere selefestet ikke går utover passformen på shortsen. Den holder seg godt på plass over rumpa og vi unngår følelsen av å ha glippe nederst på ryggen som det lave selefestet på de andre buksene noen ganger kan gi.
Ett stykke
Ryggstykket er i samme del som stoffet på lårene, noe som gir færrest mulig sømmer på buksa. Passformen rundt hoftene føles da også supersmidig og ettersittende, uten at den begrenser bevegeligheten noe. Nærmere naken-følelse har vi ikke kommet i en så solid og støttende bukse.
Foran skrittet har GTS-buksa samme materiale som i resten av buksa, ikke det iøynefallende rutemønstrede stoffet som på GTO. Dette fremhever skrittregionen mindre rent visuelt. Vi opplever dette som positivt. Assos' formsydde front gir uansett ballettdanser-assosiasjoner, også uten ekstra kontrastruter i stoffet.
Bortsett fra selefestet minner Mille GTS ganske mye om Equipe RS-shortsen. Ossidia-materialet i Mille GTS føles tynt og lett. Det har ikke like mye kompresjon innebygd som på GTO-shortsen. GTS-shortsen sitter likevel tett på lårene, uten å stramme for mye noe sted.
Lår-grepet nederst på lårene på GTS-shortsen er laget av en bred strikk med silikonfelter på innsiden. Selv om strikk-stoffet her er vesentlig annerledes enn stoffet i resten av buksa kjenner vi ingen ubehag av sømmer eller overgang.
Også GTS-shortsen har Assos’ nye Zero-waist utforming foran magen som gjør at shortsen sitter løst her, uten å klemme på magen i det hele tatt. Om noe så er GTS-shortsen noe løsere her enn GTO.
Tjukk pute
GTS-shorten har en C2-sommer-pute som tynnere i rumpa, men har tykkere pute i front enn puta på GTO-shortsen. Også sommerputa på GTS har såkalt krater-cooler-utforming midt under skrittet for maks lufting og ventilasjon.
Funksjonen, som Assos kaller Golden Gate er også på plass. Den består i at puta ikke er sydd fast i buksa hele veien rundt, men har store glipper i siden der luft kan komme mellom pute og buksestoff. Dette gir god ventilasjon, men forhindrer også at puta krøller seg mot huden.
Selv om C2-sommer-puta ikke har et eget stykke stoff midt foran er også denne buksa formsydd foran for å sikre at den mannlige anatomien ikke kommer i klem. Akkurat denne funksjonen er noe av det som gjør Assos sine bukser vesentlig mer komfortable enn enklere bukser som er helt flate i front.
Den ekstra plassen i front minsker også sjansen for i overkant eksponerende bilder på seierspaller eller når man sykler over mål med hendene over hodet.
For å si det med rene ord - Assos' ekstra frontrom gjør at du slipper å se ut som om du har en banan klemt ned i buksa. Det formsydde rommet gir en synlig bul i front, men gjemmer mer enn det fremhever.
Assos Mille GTS er en florlett shorts som sitter tett og stramt uten å klemme. Den føles enda mykere og luftigere enn superbuksa GTO og er et minst like godt valg på lange turer i varmt vær.
Komfortmessig synes vi GTS mer enn matcher GTO, samtidig som den er 1500 kroner rimeligere. Vi kan ikke si noe om holdbarhet, men vi føler at GTS-buksa kan komme vel så godt ut her sammenlignet med GTO grunnet færre sømmer. Stoffet føles dog noe tynnere og mindre robust, selv om totalvekten på buksene er lik.
Tar vi prisen med i betraktning ville vi valgt GTS over GTO hver gang. Den føles nesten akkurat like god selv om den har litt mindre kompresjon over lårene. At den også føles enda litt kjøligere kan komme godt med på varme dager, eller på rulla gjennom vinteren.
Er du lang i beina kan GTS-buksa bli noe kort på lårene. I motsetning til GTO kommer ikke GTS i en ekstra lang versjon.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.