Assos Mille GTO er deres varmeste vinterbukse. Den har tjukk pute i rumpa og avanserte beskyttere på hoftene. Selene går ekstra langt ned på rumpa. Prisen kan imidlertid gi deg tårer i øynene.
Sykkelbukse-ekspertene fra Sveits er opptatt av at de lager funksjonelle sykkelplagg, ikke moteklær. Dette skriver de på hang-tagen som følger med denne buksa. Det er vanskelig å ikke se på dette som et stikk til trendsettende merker som Rapha og Pas Normal.
Assos sin aller dyreste vintersykkelbukse har alt av Assos' unike funksjoner. Som alle andre plagg fra Assos er Mille GTO-buksa utviklet over lang tid i samarbeid med deres lokale testsyklister.
Disse, som inkluderer Alexander Kristoffs tidligere super-opptrekker, Luca Paolini. Paolini fikk et trist sorti fra proffsirkuset da han ble tatt med kokain i blodet, men sykler fortsatt tusenvis av kilometer hvert år i området rundt Lugano- og Como-sjøen, på grensen mellom Italia og Sveits.
Selv om lavlandet i området ikke opplever realt kalde vintere har både Paolini og resten av Assos-laget også erfaring med den frosne vanntypen vi kjenner som snø her i Norge.
Mille GTO-buksa er laget av et tjukt og stretchy stoff som Assos kaller Osmos Heavy. Det er flosset på innsiden samtidig som det er vann- og vindavvisende på utsiden.
Det byr også på noe kraftigere kompresjon enn mange andre vinterbukser vi har prøvd. Denne buksa sitter stramt på. Samtidig sitter den ikke for stramt over magen. Buksa har også såkalt ZeroWaist: Magestykket foran magen har ingen stram kant eller bort og lar deg puste fritt med magen, også i streng kulde.
Bukseselene er forlenget nedover rumpa slik som vi er vant med på Assos’ nye shortser. Dette gjør at buksas rumpeparti og tilhørende skrittpute blir holdt godt på plass, uten at selene strammer ubehagelig over skuldrene.
Rundt knærne er buksa formsydd med flere sømmer laget for å bøye buksa etter knærne. Dette funker også i praksis. Buksa sitter trangt både rundt lår, knær og legger, uten at den hindrer kneets bevegelse i det hele tatt. Et stoffpanel i knehasen sikrer at buksa ikke krøller seg eller gnager her.
Nederst på leggene har buksa et stoff som Assos kaller GeoPrene. Dette neopren-lignende materialet isolerer og beskytter mot vann og sørpe. Det sørger også for at buksa holder seg godt på plass rundt legger og ankler uten at du trenger stigbøyler under føttene. Da kan du selv velge om du vil trekke buksa uten på skotrekkene, eller om du vil ha skotrekkene ytterst.
Det mest unike med Mille GTO Winter Tight er likevel de beskyttende putene du kan plassere i egne lommer på hoftene. Disse putene er laget av et TPU-materiale som hardner til ved slag. De er tett perforert for god gjennomlufting og bøyer seg etter fasongen på hofta di.
Du kan velge å ta dem ut, enten for vask, eller på turer der du ikke ønsker den ekstra vekten. Alle som har syklet gjennom vinteren vet likevel at polstring på hofta kanskje er noe de kan få bruk for. Ispartiene kommer brått og plutselig. Vi er imponert over at Assos har tatt hensyn til dette og at beskytterne ikke merkes under sykling.
Vi har syklet turer på 10 mil og 4 timer i 0 grader med denne buksa. Den føles ørlite grann kald i starten, men er varm nok til tilsvarende tur i minus fem grader også. Buksa føles ikke tett, men du føler heller ikke at det blåser iskald vind rett gjennom den. Passformen er veldig god for en slank syklist.
Rumpeputa i Mille GTO-buksa er av Assos mest avanserte C2-type. Den har alle funksjonene som Assos har gitt rare og morsomme navn:
Sundeck superlight: Tynt stoff foran skrittet med mykt fór og formsydd fasong for ekstra plass til penis.
WhirlKrater: Luftehull i puta mitt under skrittet for å begrense klamhet og svette her.
Goldengate: Puta er ikke sydd fast i buksa hele veien rundt, men har åpne hull i siden som både begrenser krølling og gir bedre gjennomlufting mellom buksebak og pute.
C2-puta har også Assos’ velkjente vaffel-mønster på ytterstoffet og i første skumlag, samt såkalt Filterfoam-skum og Microshock-polstring i bunn.
Summen av alle disse gimmickene er en tjukk pute som følger kroppens bevegelser og som ikke gnager noe sted. Akkurat dette er ganske unikt for en rumpepute i en langbukse.
Puta i Mille GTO-buksa er så tjukk at vi på hver tur følte at vi satt akkurat litt for høyt med setet de første 20 minuttene. Etter den første mila har puta formet seg etter kroppen. Resten av turen føles den bare god og polstrende, samtidig som den aldri blir klam eller svett.
Konklusjon
Assos Mille GTO Winter Tight er virkelig en luksuriøs sykkelbukse for de spesielt interesserte. Den er svinedyr. Samtidig så forsvarer den prisen med skyhøy kvalitet og flere unike funksjoner vi helårssyklister vet å sette pris på.
Hoftebeskytterne vil kanskje aldri komme til nytte, men de er heller ikke i veien. Stoffet puster og isolerer godt uten å bli tett og klamt. Det beskytter også godt mot lett nedbør, enten den kommer som yr eller sludd.
Vårt eneste ankepunkt med denne buksa, bortsett fra prisen, er det at den leveres med pute i rumpa. Puta er super. Best i bransjen. Men den gjør det vanskelig å tilpasse buksa enda lavere temperaturer. Det gjør også at buksa må vaskes mye oftere enn en bukse som ikke har integrert rumpepute. Buksa vil unektelig bli litt slitt hver gang den vaskes og en så dyr bukse ønsker vi å ta vare på så lenge som mulig.
Synes du det er topp med integrert rumpepute i lange vinterbukser, får du ikke noe bedre vinterbukse enn Assos Mille GTO. Om den er verdt prisen til to andre gode bukser kan du kun avgjøre selv.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.